ماموران امنیتی ۲۹ مرداد ماه لیلا حسین‌زاده را بازداشت و او را پس از مدت کوتاهی به بازداشتگاه ۱۰۰ شیراز و پس از آن زندان عادل‌آباد منتقل کردند. حسین‌زاده به رغم اینکه سازمان پزشکی قانونی گواهی عدم تحمل کیفر او را تأیید کرده، از آن زمان همچنان در بند است.

https://www.instagram.com/p/CkljbCvMFoF/

ابوالفضل حسین‌زاده، برادر لیلا شنبه ۱۴ آبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

«در مراجعه پدرم به بازپرسی شعبه ۱۴ شیراز متوجه شدیم که قرار بازداشت خواهرم لیلا حسبن زاده تمدید شده است».

به گفته برادر لیلا حسین‌زاده او در آخرین ملاقات با پدرش «از قاعده‌ی حجاب اجباری زندان تخطی کرده است. او گفت: برای مقاومت مرزی بین خیابان و زندان نیست. همه جا جلوی اجبار می‌ایستیم ».

حسین‌زاده پیش‌تر به دلیل بیماری مشمول عدم تحمل حبس شده بود و در اسفند ۱۳۹۸ پس از تحمل بیش از هفت ماه از محکومیت ۳۰ ماهه، از زندان بیرون آمد. او در زندان به گونه‌ای از بیماری خود ایمنی از نوع حاد کرون روده مبتلا شده است و بنا بر هشدار خانواده‌اش و شوراهای صنفی دانشگاه‌ها «عدم دسترسی به دارو سبب وخامت حال و به خطر افتادن جانش خواهد شد».

ماموران امنیتی اما بدون توجه به نظر پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس کیفری، در آذر ۱۴۰۰ او را برای چندمین بار در پنج سال اخیر بازداشت کردند. او نزدیک به یک ماه در زندان بازجویی و حبس شد و پس از آن به قید وثیقه به صورت موقت از زندان بیرون آمد.

برادر لیلا حسین‌زاده در باره وضعیت فعلی او در زندان عادل آباد شیراز نوشت:

«حدود دو هفته است که دچار تاری دید شده است. در تاریخ ۱۰ آبان پزشک بند زنان برای او درخواست اعزام به چشم‌پزشکی داده بود که قرار بود نهایتا تا امروز نتیجه اعلام شود، اما تاکنون مجوز اعزام به پزشک برای او صادر نشده است. بینایی خواهرم تحت خطر جدی است. پزشکی قانونی پیش از این اعلام کرده بود که زندان جان لیلا را به خطر می‌اندازد.»

ابوالفضل حسین‌زاده پیشتر هم گفته بود که ماموران حکومتی «کمر به قتل خاموش خواهرش بسته‌اند» و از دسترسی او به درمان جلوگیری می‌کنند.

لیلا حسین‌زاده که از او مقالات و پژوهش‌هایی در باره مطالعات مارکسیستی در ایران منتشر شده است، به پدرش گفته برای تأمین هزینه‌های زندان «شال سرخ می‌بافد».

او این در پیامی از زندان گفت:

«انقلاب زنانه‌ ما نه فقط رقص و مقاومت، که عشق و آفرینش هم می‌خواهد. من پشت دیوارهای زندان گرچه با صدای ضجه‌ی اعدامیان می‌خوابم و با نعره‌ی التماس‌شان در لحظه‌ی اعدام و صدای نفرینی آهنی که زیر پایشان را خالی می‌کند بیدار می‌شوم، اما هر روز می‌رقصم و با همه‌ی عشقم می‌بافم برای گرم شدن در روزهای سخت و سرد و سرخ جنگ برای پیروزی».


حسین‌زاده دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد انسان شناسی دانشگاه تهران و پژوهشگر مطالعات اجتماعی است که مقالاتی از او در در نشریات دانشجویی و نظری در ایران منتشر شده است.

شوراهای صنفی دانشگاه‌های ایران پیشتر در دیدار با مسئولان دانشگاه تهران و همچنین با صدور بیانیه، نسبت به سلامت دبیر پیشین شورای صنفی این دانشگاه هشدار داده و جمهوری اسلامی را مسئول سلامت او دانسته بود.