وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که رابرت مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران در آستانه برگزاری شورای حکام با شرکای فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی خود در پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد.

 نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران یک روز قبل از این دیدار به تأکید گفته بود که سرکوب معترضان توسط جمهوری اسلامی و فروش پهپادهای انتحاری به روسیه سبب شده که  ایالات متحده دیگر بر احیای توافق هسته‌ای متمرکز نباشد و با این‌حال به گفته مالی واشنگتن همچنان درها را برای از سرگیری مذاکرات باز می‌گذارد، در حال حاضر اما به اعمال تحریم‌ علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

 همزمان با برگزاری نشست پاریس یک روز قبل از آغاز به کار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، در جمع خبرنگاران گفت روسیه امیدوار است که شورای حکام، از بحث درباره قطعنامه‌ای که ایران را ملزم به ارائه توضیح درباره کشف ذرات اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای می‌کند، خودداری کند.

پیش‌نویس قطعنامه ناظر به اختلافات پادمانی ایران و آژانس

تهران در ۲ نوامبر/۱۱ آبان اعلام کرده بود که هیئتی را به وین می‌فرستد با این هدف که اختلافات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را کاهش دهد. بحث بر سر سه مکان هسته‌ای اعلام نشده است که در آنها ذرات اورانیوم یافت شده و ایران تاکنون درباره‌ این مکان‌ها توضیحات قانع‌کننده‌ای نداده است. سفر هیأت ایرانی به نتیجه نرسید.

ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا در یک بیانیه مشترک از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند قطعنامه‌ای تصویب کند که ایران را وادار کند منشأ ذرات اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده را اعلام کند. بر اساس گزارش رویترز  پیش‌نویس این قطعنامه، جمهوری اسلانمی ایران را ملزم می‌کند «کلیه اطلاعات و اسناد مورد نیاز» را در اختیار آژانس قرار دهد، دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای را فراهم کند و به آن‌ها اجازه نمونه‌برداری دهد.

شورای حکام پیش از این در خرداد سال جاری قطعنامه‌ای را در انتقاد از عدم همکاری جمهوری اسلامی تصویب کرده بود.

اولیانوف در جمع خبرنگاران در وین گفت: رسماً متن پیش‌نویس قطعنامه هنوز ارائه نشده است، اما در حاشیه هیئت دیپلماتیک وین در حال پخش است.

نماینده روسیه اظهار امیدواری کرد که پیش‌نویس قطعنامه در شورای حکام به رأی گذاشته نشود.   

دیدار گروسی با بربوک

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه ۱۵ نوامبر/۲۴ آبان قبل از برگزاری شورای حکام با آلنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در برلین دیدار و گفت وگو کرد. گروسی در نشست خبری مشترک با بربوک در برلین گفت:

«ما به همراه جامعه بین‌المللی سوالات واضحی از ایران داریم که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.»   

وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت که آژانس در نشست خود خواهان همکاری ایران با این نهاد هسته‌ای سازمان ملل متحد خواهد شد.

بربوک یادآوری کرد که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای با ایران در جریان نیست و از جمهوری اسلامی ایران خواست به بازرسان بین المللی اجازه دهد به سایت‌های هسته‌ای بروند. وزیر خارجه آلمان گفت: اگر شرکای غربی برجام پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام را به تصویب برسانند مطمئناً برای همکاری ایران با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و مذاکرات وین بسیار منفی خواهد بود. بربوک گفت:

«ما قبلاً چندین بار این موضوع را بررسی کرده‌ایم. زمان آن فرا رسیده است که از گذشته درس بگیریم.»