به گفته مقامات سئول، کره شمالی ساعاتی پس از تهدید به «پاسخ نظامی شدیدتر» به تلاش‌های ایالات متحده برای تقویت حضور امنیتی خود در منطقه، یک موشک بالستیک به سمت آب‌های شرقی خود شلیک کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت این موشک بالستیک کوتاه‌برد از منطقه وونسان کره شمالی شلیک شد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی صبح جمعه ۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان با انتشار بیانیه‌ای گفت: «این موشک حدود ۲۴۰ کیلومتر (۱۴۹ مایل) پرواز کرد و به ارتفاع ۴۷ کیلومتر (۲۹ مایل) رسید.» و در ادامه یادآوری کرد که اندکی قبل از پرتاب موشک بالستیک پیونگ یانگ، ارتش کره جنوبی و ایالات متحده یک رزمایش دفاع موشکی «از پیش برنامه ریزی شده» را برگزار کرده بودند.

ارتش کره جنوبی که به حالت آماده‌باش درآمده است به وضعیت آماده باش خود ادامه خواهد داد.

پیونگ یانگ در سال جاری تعداد موشک‌های بی‌سابقه‌ای را آزمایش کرده است، از جمله یک موشک بالستیک قاره پیمای احتمالا ناموفق و در همان حال واشنگتن و سئول دامنه و ابعاد رزمایش‌های نظامی مشترک خود را گسترش داده‌اند، چنانکه حتی برخی از رزمایش‌ها ژاپن را هم درگیر کرده است.

نشست کامبوج و بیانیه شدیدالحن کره شمالی

در بحبوحه تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، رهبران ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن هفته گذشته در حاشیه اجلاس سران آسیای شرقی در کامبوج گفت‌وگوهای سه جانبه‌ای انجام دادند و متعهد شدند که برای «تقویت بازدارندگی» بیشتر با یکدیگر همکاری کنند. این گفت‌وگوها در حاشیه برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در بالی نیز ادامه یافت.

در بیانیه‌ای مشترک، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، «تعداد بی‌سابقه پرتاب موشک‌های بالستیک» کره شمالی را محکوم کردند و متعهد شدند که «در حوزه‌های امنیتی و فراتر از آن»، «ارتباطات سه جانبه باز هم نزدیک‌تر»ی ایجاد کنند.

سران سه کشور متحد همچنین به پیونگ‌یانگ نسبت به انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای هشدار دادند و بایدن بار دیگر تاکید کرد که تعهد ایالات متحده به دفاع از سئول و توکیو شامل طیف کاملی از قابلیت‌ها، از جمله توان هسته‌ای ایالات متحده می‌شود.

کره شمالی نشست سه جانبه روز پنجشنبه را محکوم کرد و چو سون هوی، وزیر امور خارجه این کشور گفت که «رزمایش‌های نظامی برای تجاوز»، نه تنها پیونگ یانگ را مهار نمی‌کند، بلکه «تهدیدی جدی‌تر، و اجتناب‌ناپذیر» را متوجه آن‌ها خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کره شمالی در این بیانیه‌ که در خبرگزاری رسمی کره شمالی KCNA منتشر شد، گفت: هرچه ایالات متحده به پیشنهاد «بازدارندگی گسترده‌تر» به متحدانش تمایل بیشتری داشته باشد و هرچه آنها «فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز و بلوف‌آمیز» را تشدید کنند، اقدام متقابل نظامی کره شمالی شدیدتر خواهد شد.

چو سون هوی در ادامه افزود:

«ایالات متحده به‌خوبی می‌داند که قمار می‌کند و مطمئناً از این بابت پشیمان خواهد شد.»

وزیر امور خارجه کره شمالی در این بیانیه ادعا کرد فعالیت‌های نظامی پیونگ یانگ «تقابلی مشروع و عادلانه» در برابر رزمایش‌های تحت رهبری ایالات متحده است.

وضعیت مبهم چین در بحران

مقامات کره جنوبی می‌گویند کره شمالی ممکن است در هفته‌های آینده برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ تاکنون دست به آزمایش یک بمب هسته‌ای بزند. هدف پیونگ‌یانگ از انفجار چنین بمبی این است که ایالات متحده و متحدانش را مجبور به شناسایی کره شمالی به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای کند و با پیونگ‌یانگ بر سر کاهش تحریم‌های اقتصادی وارد گفت‌وگو شود.  

تحلیلگران می‌گویند سیگنال‌هایی که از پیونگ یانگ می‌آید با توجه به نشست منطقه‌ای هفته گذشته در کامبوج و مشارکت رئیس جمهوری چین که متحد اصلی و شریک تجاری کره شمالی است قابل توجه است. ممکن است چین به اقتضای منافعش اعمال فشار بیشتر بر پیونگ‌یانگ را به تقابل به آمریکا، ژاپن و کره جنوبی که شرکای اقتصادی‌اش هستند ترجیح دهد.

در همان حال شکاف در شورای امنیت سازمان ملل بر سر جنگ در اوکراین عمیق‌تر شده است که به نوبه خود، تلاش‌های بین‌المللی برای وضع تحریم‌ها و اعمال فشار‌های بیشتر بر کره شمالی را پیچیده می‌کند.

روسیه و چین که هر دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، پیشنهاد ایالات متحده برای تقویت تحریم‌ها علیه کره شمالی را به‌دلیل فعالیت‌های اخیر موشکی این کشور رد کرده‌اند.