مونا سیف، خواهر علاء عبدالفتاح گفت خانواده او اجازه یافتند برای نخستین بار در نزدیک به یک ماه گذشته با علاء ملاقات کنند. او گفت وضعیت سلامت این فعال مصری زندانی «به‌شدت وخیم شده است».

سیف پنج‌شنبه ۲۶ آبان / ۱۷ نوامبر در توییتر، با بیان این‌که خبرهای این دیدار ناراحت‌کننده است و حال عبدالفتاح در دو هفته گذشته به‌شدت وخیم شده است، افزود خانواده او اطلاعات بیشتر را بعداً به اطلاع خواهد رساند.

عبدالفتاح، فعال دموکراسی‌خواه و وبلاگ‌نویس برجسته‌ای که تابعیت دوگانه بریتانیایی و مصری دارد، در سال ۲۰۱۴ به اتهام شرکت در یک تجمع غیرقانونی به مدت پنج سال زندانی شد. او در سال ۲۰۱۹ مجدداً دستگیر شد.

علاء عبدالفتاح که امروز جمعه ۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر ۴۱ ساله می‌شود، بیشتر دهه گذشته را به دلیل انتقاد از حاکمان مصر در زندان گذرانده است. او در دسامبر سال گذشته به دلیل به‌اشتراک گذاشتن پستی در فیس‌بوک در مورد یک زندانی که در سال ۲۰۱۹ در بازداشت درگذشت، به پنج سال زندان محکوم شد.

او از ماه آوریل، در اعتراض به شرایط بازداشت و زندان خود اعتصاب غذا کرد. اعتصاب غذای خشک عبدالفتاح همزمان با اجلاس اقلیمی شرم‌الشیخ در مصر (کاپ ۲۷) آغاز شد.

با تشدید اعتصاب، نگرانی‌ها از وضعیت سلامت او نیز تشدید شد زیرا خانواده از ملاقات با او منع شده بود. پنج‌شنبه گذشته، مقامات زندان مداخله پزشکی نامشخصی را در مورد عبدالفتاح آغاز کردند  و این گمان به‌وجود آمد که او به زور تغذیه می‌شود.

اوایل این هفته، عبدالفتاح با نامه‌هایی به خانواده خود اطلاع داد که ابتدا شروع به نوشیدن آب کرده و سپس به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته لیلا سویف، مادر عبدالفتاح، دو نامه کوتاه به خط پسرش از طریق مقامات زندان دریافت کرد. نامه اول تأیید می‌کرد که عبدالفتاح دوباره شروع به نوشیدن آب کرده است. تاریخ نامه شنبه بود. نامه دوم که تاریخ آن دوشنبه بود تأیید می‌کرد او به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

آینس (اگنس) کالامار دبیرکل عفو بین‌الملل در توییتر نوشت:

«دلم برای لیلا می‌سوزد. او توانسته پسرش را در آغوش بگیرد. هیچ مادری نباید چنین مصیبتی را از سر بگذارد. هیچ پسر یا دختری نباید به‌دلیل آن‌که به‌شکل مسالمت‌آمیز خواهان پایان سرکوب شده خودسرانه زندانی شود.»

از سال ۲۰۱۳، دولت عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، مخالفان و منتقدان را سرکوب، هزاران نفر را زندانی و اعتراضات را ممنوع کرده و رسانه‌های اجتماعی را زیر کنترل گرفته است.

در اجلاس اقلیمی شرم‌الشیخ، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، همگی در گفت‌وگوهای خود با السیسی، موضوع بازداشت علاء عبدالفتاح را مطرح کردند.

علاء عبدالفتاح اوایل سال جاری به دلیل آن‌که مادرش در لندن به دنیا آمده است، تابعیت بریتانیا را به‌دست آورد.