هزاران نفر در خیزش اعتراضی جمعه ۲۷ آبان در نقاط مختلف استان استان سیستان و بلوچستان حضور یافتند. معترضان شعارهای مختلفی دادند. برخی از شعارها همبستگی قوم بلوچ را با دیگر ملیت‌های ایرانی و کشته‌شدگان قیام ژینا نشان می‌داد. 

یکی از معترضان بلوچ پلاکاردی در دست داشت که به نشانه دادخواهی با قتل «کیان پیرفلک» کودک ۱۰ ساله اهل ایذه بود که  ٢۶ آبان ماه ۱۴۰۱ با گلوله مستقیم نیروهای نظامی کشته شد. شعار «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» نیز از جمله شعارهایی بود که مکررا سر داده شد. ماموران امنیتی در تمام استان پراکنده بودند و شهروندان را کنترل می‌کردند. حتی در برخی مناطق نیروهای امنیتی به سوی مردم شلیک کردند.

دیگر گزارش رخدادهای امروز را اینجا بخوانید: تشییع پیکر چهار نفر از کشته‌شدگان جنبش سراسری صحنه اعتراضات مردمی شد

تظاهرات مردمی در بسیاری از شهرهای این استان از جمله زاهدان، از صبح آغاز شد. مردم شعارهای «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله» و «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمائید» را سر دادند. معترضان شهر ایرانشهر نیز به خیابان‌ها آمدند. بنا بر ویدئوها و تصاویری که از ایرانشهر منتشر شده، نیروهای نظامی و امنیتی در این شهر به کنترل خودروها و بازجویی شهروندان دست زدند. در ویدئویی می‌بینیم که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به سمت مردم معترض تیراندازی کردند. معترضان در این شهر «مرگ بر خامنه‌ای» را نیز سردادند.

در یکی از ویدئوهای دیگر می‌بینیم که هزاران نفر از معترضان بلوچ در خیابان خیام دزاپ در حال راهپیمایی هستند. اعتراضات مردمی در چابهار از صبح جریان بود.

به گزارش حال‌وش اعتراضات مردمی در خاش از صبح آغاز شده و تا بعد از ظهر، زمانی که این گزارش نوشته می‌شود کماکان ادامه داشت.  معترضان تابلوی خمینی را شکسته و لگد کوب کردند. تک‌ تیراندازها در بر بام ساختمان‌‌ها در این منطقه دیده شدند. 

چندین ویدئو از اعتراضات مردمی در  محله شیرآباد زاهدان نیز منتشر شده است. در یکی از  در ویدئو‌ها معترضان شعارهای «مرگ بر بسیجی»، «آزادی، آزادی، آزادی» و «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» را سر می‌دهند.

در شهر آشار در بلوچستان نیز اعتراضات مردمی شکل گرفت. ویدئوهایی نیز از این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. معترضان شعارهای مختلفی می‌دهند از جمله «الله اکبر» و « مولوی کوهی».

در چندین ویدئو می‌بینیم که مردم معترض در منطقه جکیگور بلوچستان نیز شعار «مولوی کوهی آزاد باید گردد» را سر دادند. 

 در ویدئویی از اعتراضات مردمی در سراوان می‌بینیم که معترضان پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیده‌اند. 

در نوک آباد مرکز شهر تفتان در استان سیستان و بلوچستان مردم شعارهای «مرگ بر سپاهی، مرگ بر خامنه‌‌ای و مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. 

در شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان نیز معترضان به خیابان آمدند و شعار« مرگ بر دیکتاتور» سردادند. 

Ad placeholder

معترضان تنها به شعار دادن بسنده نکردند و گاه در خیابان آتشی نیز افروختند. در ویدئویی از گورناک در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان می‌بینیم که در خیابانی آتش روشن شده است و معترضانی در خیابان حاضرند. 

معترضان در شهرهای دیگر نیز به خیابان‌ها آمدند. همبستگی میان معترضان ستودنی بود. در ویدئویی که از اعتراض مردم سنندج منتشر شده می‌بینیم که معترضان در حمایت از مردم بلوچ شعار می‌دهند.

مولوی ​​عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۷ آبان گفت که دلیل اعتراضات سال ۱۳۹۸ فقط گرانی سوخت نبود. 

او همچنین به سفر اخیر محمد جواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به عنوان نماینده ویژه علی خامنه‌ای به زاهدان واکنش نشان داد. 

​​عبدالحمید گفت که همه مردم انتظار داشتند نماینده رهبر به مدرسه دارالعلوم زاهدان که عبدالحمید مدیریت آن را برعهده دارد برود و با آسیب‌دیدگان اعتراضات نیز در همین مکان دیدار کند، اما حاج‌علی‌اکبری این کار را نکرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت که برخی‌ها «پیش‌داوری کردند که اینها با این هیئت می‌نشینند و با خون شهدا [کشته‌شدگان اعتراضات] معامله می‌کنند، یا تطمیع می‌شوند یا تهدید می‌شوند و بالاخره به معامله تن می‌دهند.»

او گفت: «این پیش‌داوری اشتباه بود. ما نه تهدید را می‌پذیریم و نه تطمیع را. ما اهل مذاکره هستیم و هم اهل تعامل، اما اهل معامله نیستیم.»

مولوی ​​عبدالحمید در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی لحن تندتر و رویه رادیکال‌تری نسبت به مقامات جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای در پیش گرفته است. اما کنشگران زن بلوچ به گفته‌های او بدبین هستند و نمی‌توانند باور کنند که ​عبدالحمید با تکیه بر ایدئولوژی مردسالار اسلامگرایانه، توان درک و پذیرش مطالبه‌های پیشروی زنان و شهروندان آزادی‌خواه بلوچستان را داشته باشد. 

Ad placeholder

Ad placeholder