سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک افسر ارشد نیروی هوافضای سپاه در حومه دمشق ترور شده است.

در این اطلاعیه نام فرد کشته شده، «سرهنگ پاسدار داوود جعفری» آمده است. سپاه می‌گوید او را با انفجار بمب کنار جاده‌ای در حوالی دمشق کشته‌اند و مسئولیت این ترور را هم به دوش «ایادی رژیم صهیونیستی» انداخته است. این رویداد در صبح سه‌شنبه ۱ آذرماه رخ داده است.

در خبری دیگر که تسنیم از این رویداد منتشر کرده است از داوود جعفری به عنوان مستشار نظامی در سوریه یاد شده است. جمهوری اسلامی در ابتدای مداخله نظامی‌اش در سوریه، حضور خود را مستشاری اعلام می‌کرد. هرچند بعدتر با ورود یگان‌های رزم زمینی، عملا سپاه قدس و نیروهای وابسته به آن به بازوی نظامی حکومت بشار اسد در این کشور تبدیل شدند.

اسرائیل مانند رویدادهای مشابه پیشین واکنشی به این خبر نشان نداده است. سپاه پاسداران در اطلاعیه کوتاهی که درباره کشته شدن داوود جعفری منتشر کرده به اسرائیل هشدار داده است که انتقام این ترور را خواهد گرفت.

نکته مبهم در مورد افسر ارشد سپاهی که در سوریه کشته شده به سابقه فعالیت او باز می‌گردد. در اطلاعیه سپاه در مورد ترورجعفری، او از افسران ارشد نیروی هوافضا معرفی شده است در حالی که در تصاویری که وبسایت رهبر ایران از دیدار گروهی از افسران نیروی دریایی سپاه پاسداران در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ منتشر کرده است، داوود جعفری با درجه سروانی در نیروی دریایی سپاه در چندین عکس در حال خوش و بش با علی خامنه‌ای دیده می‌شود.

داوود جعفری که روز ۱ آذر ۱۴۰۱ در سوریه ترور شد در دیدار با خامنه‌ای در ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۴- وبسایت علی خامنه‌ای

بهانه آن دیدار، تشکر رهبر جمهوری اسلامی از افسران نیروی دریایی سپاه بود که در دستگیری سربازان آمریکایی در خلیج فارس دست داشتند. در روایت جمهوری اسلامی از آن رویداد، در تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۴ دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار در نزدیکی جزیره فارسی توسط شناورهای سپاه توقیف شدند.

توقیف سربازان آمریکایی در خلیج فارس و انتشار فیلم‌های آن در رسانه‌های سپاه پاسداران با تیتر «تحقیر آمریکا» در حالی رخ داد که ایران و غرب روز اجرای برجام را اعلام کرده بودند و با انتشار بیانیه‌ای مشترک از گشوده شدن فصا جدیدی از روابط سخن می‌گفتند.

هیچ اطلاع دقیقی در مورد فعالیت‌های احتمالی داوود جعفری در سوریه منتشر نشده است. اینکه در بیانیه سپاه پاسداران، مسئولیت او را در نیروی هوافضای سپاه اعلام کرده‌اند هم اتفاق کم‌نظیری است. سپاه معمولا در مورد نیروهای ارشدش که در سوریه کشته می‌شوند به حوزه مسئولیت و فعالیتشان اشاره نمی کند. نیروی هوافضای سپاه در ایران هم توسعه برنامه موشکی را برعهده دارد و هم اداره‌کننده برنامه پهپادهای نظامی است. اعلام یگان خدمتی داوود جعفری در اطلاعیه سپاه بیان غیرمستقیم این موضوع است که او در بخش موشکی یا پهپادی فعال بوده است.

اسرائیل سال‌ها است که سپاه قدس را متهم می‌کند که درصدد است چندین سایت تولید و انبار موشک و پهپاد در سوریه ایجاد کند. ایران به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است. دولت سوریه هم معمولا گزارش‌هایی از این دست را به صورت غیرمستقیم و از طریق تلوزیون دولتی‌اش تکذیب می‌کند.