دو ماه از بازداشت الهه محمدی، خبرنگار روزنامه‌ هم‌میهن که برای پوشش مراسم خاکسپاری ژینا امینی به سقز سفر کرده بود می‌‌گذرد‌. با وجود اتمام روند تحقیقات و بازجویی‌ها او هم‌چنان بلاتکلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است. او ۱۷ روز را تحت فشار و در سلول انفرادی ۲۰۹ وزارت اطلاعات سپری کرده است.

سعید پارسایی همسر او که دیروز سوم آذر به همراه خانواده، الهه محمدی را ملاقات کرده خبر داده است:

«بی‌خبری و بلاتکلیفی و شرایط نامناسب زندان رنجورش کرده بود. چهره‌اش لاغر شده بود. آنچه در او باقی مانده مقاومت است و دلتنگی و خواهرانگی برای دوستان و هم اتاقی‌های سابقش. زندانیان دیگر می‌آیند و می‌روند و او گویی میزبانی است که به اتاقش میهمان می‌آید.»

سعید پارسایی نوشته علی‌رغم شرایط روحی بد خانواده الهه محمدی، تمامی پیگیری‌های خانواده و وکیل بی‌جواب مانده است و به گفته محمدعلی کامفیروزی، وکیل الهه این بازداشت و رفتار دستگاه قضایی خلاف قانون است.

الهه محمدی روز هفتم مهر در مسیر رفتن به بازجویی در خیابان بازداشت شد. مأموران امنیتی چهارم مهر به خانه‌اش هجوم برده و وسایلش را ضبط کرده بودند. مدتی بعد از دستگیری او وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای مشترک علیه او و نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق اتهاماتی واهی مطرح کردند و این دو روزنامه‌نگار شناخته‌شده را آموزش‌دیده سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه خواندند.

این رویه‌ای است که حاکمیت جمهوری اسلامی در پیش گرفته تا بر روزنامه‌نگاران و زندانیانی که در این اعتراضات دستگیر شده‌اند بیشتر فشار آورد.

در پاسخ به این اتهامات بیش از ۵۰۰ فعال رسانه‌ای و بیش از ۳۵۰ فعال مدنی در حمایت از حامدی و محمدی بیانیه دادند و ادعای مطرح‌شده را بی‌اساس عنوان و محکوم کردند.

https://www.radiozamaneh.com/740171/

از آغاز قیام ژینا و اعتراضات سراسری مردم معترض ایران بر اساس خبررسانی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ماه گذشته، دست‌کم ۲۵ خبرنگار دستگیر شده‌اند. هشت تن از روزنامه‌نگارانی که بازداشت شده بودند به قید وثیقه آزاد شده‌اند اما ۱۶ تن دیگر هم همچنان در بند نیروهای امنیتی هستند. الهه محمدی و نیلوفر حامدی جزو روزنامه‌نگارانی هستند که همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایران در شاخص آزادی رسانه‌ها از میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۸ و در قعر جدول قرار دارد.