در حالی که مهندسان اوکراینی در سراسر کشور به دنبال بازگرداندن گرما، آب و برق به شهرهای بزرگ هستند، مقام‌های محلی گفتند که گلوله باران روسیه به شهر خرسون در جنوب اوکراین، ۱۵ غیرنظامی را کشته است.

حملات هوایی روسیه در هفته‌های اخیر، زیرساخت‌های انرژی اوکراین را با نزدیک شدن به فصل زمستان و دمای نزدیک به یخبندان به زانو درآورده و ترس از بحران بهداشتی و مهاجرت بیشتر را برانگیخته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دو روز پس از حملات هدفمند روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، گفت که بیش از شش میلیون خانوار در این کشور همچنان تحت تأثیر قطع برق هستند.

شرکت ملی انرژی اوکراین اواخر روز جمعه گفت که شبکه همچنان با کسری ۳۰ درصدی مواجه است و تکنسین‌های آن به طور شبانه‌روزی برای احیای برق تلاش می‌کنند. اما اعلام کرد که انتظار می‌رود پوشش شبکه برق در آخر هفته و با وارد مدار شدن برق هسته‌ای تقویت شود.

حمله به خرسون، یکی از شهرهای مهم جنوب شرقی اوکراین که اخیراً توسط نیروهای اوکراینی بازپس گرفته شد، مرگبارترین بمباران روسیه در روزهای اخیر را رقم زد.

گالینا لوگووا، از مسئولان شهر خرسون گفت که در مجموع «۱۵ نفر از ساکنان کشته و ۳۵ نفر زخمی شدند، از جمله یک کودک». او افزود که چندین «خانه و ساختمان‌های بلند» آسیب دیده‌اند.

اوایل روز جمعه، فرماندار منطقه گفت که بیماران بیمارستان شهر و سایر افراد یک بخش روانپزشکی به دلیل «گلوله باران مداوم روسیه» تخلیه شده‌اند.

شورای شهر خرسون گفت که پیشنهاد انتقال غیرنظامیان به مناطق دیگر را دارد.

حملات به نیروگاه‌ها و دیگر زیرساخت‌های اوکراین آخرین تلاش روسیه برای وادار کردن این کشور به تسلیم است.

زیرساخت‌های حیاتی وارد مدار شده‌اند اما نه کامل

در پایتخت، جایی که حدود نیمی از ساکنان آن هنوز دو روز پس از حمله روسیه به شبکه انرژی کشور بدون برق مانده‌اند، مهندسان برای بازگرداندن خدمات اولیه در تلاشند.

وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه در سفر به کی‌یف، از کمک‌های جدید به اوکراین، از جمله آمبولانس و حمایت از قربانیان خشونت جنسی توسط سربازان روسی خبر داد.

کلورلی گفت: «روسیه به تلاش برای شکستن عزم اوکراین از طریق حملات وحشیانه خود به غیرنظامیان، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های انرژی ادامه می‌دهد.»

او گفت: «روسیه شکست خواهد خورد» و قول داد که حمایت بریتانیا «تا هر زمانی که جنگ طول بکشد ادامه خواهد داشت.»

در حالی که جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا برای اعلام بسته کمکی جدید به این کشور سفر کرده بود، زلنسکی در رسانه‌های اجتماعی گفت: «ما باید این زمستان را تحمل کنیم، زمستانی که همه آن را به یاد خواهند آورد.»

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین در یک جلسه دولتی گفت: «تقریباً تمام زیرساخت‌های حیاتی اوکراین دوباره فعال شده است.»

زیرساخت‌های حیاتی شامل تاسیسات آب، نیروگاه‌های تولید گرما، بیمارستان‌ها و خدمات اضطراری است.

اما شمیگال گفت که مصرف کنندگان عادی همچنان با قطعی برق برنامه‌ریزی شده در تمام مناطق کشور مواجه هستند.

متحدان غربی اوکراین حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی را «جنایت جنگی» خوانده‌اند. این حملات در پی یک رشته شکست‌های نظامی برای روسیه در خط مقدم نبرد رخ داده است.

مسکو اصرار دارد که فقط زیرساخت‌های نظامی را هدف قرار می‌دهد و کی‌یف را مسئول خاموشی‌ها می‌داند و می‌گوید اوکراین می‌تواند با موافقت با خواسته‌های روسیه به این رنج پایان دهد.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در فوریه، با مادران سربازانی که در اوکراین می‌جنگند ملاقات کرد و به کسانی که فرزندان‌شان کشته شده بودند اطمینان داد که او و سیاستمداران روسیه «در این درد شریک هستند.»

او به آنها گفت: «می‌خواهم بدانید که من شخصاً و تمام رهبری کشور در این درد شریک هستیم.»

منتقدان کرملین مقامات را متهم می‌کنند که تعداد واقعی کشته‌ها و زخمی‌های سربازان روسیه را پنهان کرده‌اند.

با این حال پوتین گفت که نمی‌توان به بسیاری از گزارش‌های مربوط به جنگ اعتماد کرد و آنها را «اخبار جعلی، فریب و دروغ» توصیف کرد.

روسیه قانونی را اجرایی کرده است که به طور مؤثر انتقاد عمومی از جنگ را ممنوع می‌کند.