خبرگزاری‌ها از اعتراضات ضد قرنطینه در چین خبر می‌دهند. کشوری که منشاء ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی مرگبار کووید۱۹ شناخته می‌شود در روزهای گذشته قرنطینه شدیدی را در قالب استراتژی به‌صفر رساندن کووید اعمال کرده است.

روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷م نوامبر/ پنجم و ششم آذر صدها نفر در دانشگاه‌های چین و شهر شانگهای خواهان استعفای شی جین پینگ، رهبر چین و اعضای حزب کمونیست این کشور شدند. در اعتراضاتی که به‌خاطر خفقان و سرکوب مخالفان کم‌سابقه توصیف می‌شود، دانشجویان در بیانیه‌هایی از مردم خواسته‌اند که پس از آتش‌سوزی مرگباری که به کشته‌شدن ۱۰ نفر انجامیده سکوت نکنند.

طبق گزارش‌ها روز پنج‌شنبه حریق آتش در یک بلوک آپارتمانی در شهر اورومچی، مرکز استان خودمختار سین‌کیانگ که جمعیت زیادی از آن‌را اویغورها تشکیل می‌دهند، جان ۱۰ نفر را گرفت و ۹ تن را زخمی کرد. در ادامه، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد قرنطینه و مقررات مربوط به آن مانع  رسیدن آتش نشانان به قربانیان شده است. کاربران در شبکه‌های اجتماعی گفتند احتمالا ساکنان ساختمان نتوانسته‌ اند به موقع فرار کنند زیرا این ساختمان به خاطر قرنطینه تا حدی قفل شده بوده اما مقام‌های شهر اورومچی این مسئله را تکذیب کردند.

طبق تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها و گزارش‌ شاهدان، اعتراضات روز شنبه پس از روشن‌کردن شمع برای کشته‌شدگان آتش‌سوزی شروع شد. جمعیت برگه‌های کاغذ سفید را که به‌طور سنتی در چین نماد سانسور محسوب می‌شود در دست داشتند و شعار می‌دادند: «حقوق بشر می‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم».

در ویدئوهای متعدد صدای معترضان شنیده می‌شود که فریاد می‌زنند «شی جین پینگ استعفا!»، یا شعار می‌دهند: «تست کووید نمی‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم»، «دیکتاتوری نمی‌خواهیم، دموکراسی می‌خواهیم». در برخی تصاویر هم مردم سرود ملی چین و سرود انترناسیونال را که متعلق به جنبش سوسیالیستی‌ست می‌خوانند و بنرهایی در اعتراض به قوانین سختگیرانه قرنطینه در دست داشتند.

در یک منطقه از شانگهای هم گروه بزرگی فریاد «مرگ بر حزب کمونیست چین، مرگ بر شی جین پینگ» سر دادند.

در استان شرقی جیانگ سو هم ده‌ها دانشجو از دانشگاه ارتباطات چین به‌خاطر عزاداری برای قربانیان آتش سوزی سین کیانگ گرد هم آمدند. در ویدیوهای منتشرشده دانشجویان برگه‌های کاغذ سفید در دست دارند و چراغ قوه تلفن همراه‌شان را روشن کرده اند.

در یکی از ویدیوها، یکی از مقام‌های دانشگاه به دانشجویان هشدار می‌دهد: «هزینه کاری که امروز انجام دادید را خواهید پرداخت». دانشجویی در پاسخ فریاد می‌زند: «شما هم همینطور، کشور هم همینطور».

در پکن هم دانشجویان دست به تجمع و تظاهرات زدند.

کمیسیون ملی بهداشت چین روز یکشنبه اعلام کرد این کشور برای چهارمین روز متوالی با جهش تعداد ابتلا به کووید۱۹ مواجه بوده و با شناسایی ۳۹ هزار و ۷۹۱ مورد ابتلا، رکورد جدیدی را ثبت کرده است. روز شنبه این رقم ۳۵ هزار و ۱۸۳ مورد اعلام شده بود.

دولت چین در زمان بالاگرفتن همه‌گیری ویروس کرونا که جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان گرفت، مدعی شده بود که تعداد ابتلا در این کشور به صفر رسیده است.

پس از اعتراض‌ها، روز یکشنبه، مقامات سین کیانگ گفتند خدمات حمل و نقل عمومی به تدریج از روز دوشنبه در ارومچی از سر گرفته خواهد شد. بخش زیادی از جمعیت ۴ میلیونی ساکن در ارومچی تحت طولانی‌ترین قرنطینه‌ها قرار داشته‌اند و حتی تا ۱۰۰ روز از خروج از خانه منع شده‌اند.

چین در کل کشور از جمله در مناطق اویغورنشین نظارت بر شهروندان از طریق تلفن‌های همراه را که تا پیش از شیوع کرونا هم به‌طور گسترده و به‌رغم ضدیت با حق انسانی و شهروندی حریم خصوصی اعمال می‌شد، تشدید کرده است.

دانشجویان معتقدند دولت چین از مقررات قرنطینه در جهت منافع خود و برای کنترل شهروندان استفاده می‌کند. آن‌ها در دانشگاه پکن شعار دادند: «چشم هایتان را باز کنید و به دنیا نگاه کنید، قرنطینه پویا دروغ است».

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در ماه اکتبر از سوی حزب کمونیست برای سومین دوره متوالی در سمت خود ابقا شد.