بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، حمید قره‌حسنلو و فرزانه قره‌حسنلو که در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج بازداشت شدند، در شرایط نامناسبی به سر می‌برند و به دلیل ضرب و شتم و شکنجه در بازداشت، نگرانی‌ها در مورد وضعیت سلامت حمید قره حسنلو افزایش یافته است.

یک منبع آگاه در مورد وضعیت این زوج به زمانه گفت ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲ بامداد حدود ۱۰ مرد به منزل شخصی آنها هجوم برده و مقابل چشمان دختر ۱۰ ساله‌‌ آنها، حمید و فرزانه قره‌حسنلو به شدت مورد ضرب و‌ شتم قرار گرفتند:

«شدت ضرب و شتم به قدری بود که دکتر حمید حسنلو همان‌جا چهار دنده‌اش می‌شکند و سپس آنها را به زندان منتقل می‌کنند. دختر آنها را هم تهدید کرده بودند تا زمانی که هوا روشن نشده حق ندارد به کسی زنگ بزند.»

به گفته این منبع آگاه و نزدیک به خانواده حمید و فرزانه قره‌حسنلو، با وجود شرایط جسمی نامناسبی که حمید قره‌حسنلو داشته است، حدود ۱۰ روز خانواده هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری آنها نداشتند و روز یازدهم حمید قره‌حسنلو به دلیل وخامت حال که نتیجه شکستگی دنده و شکنجه‌ها در بازداشت بود، به بیمارستان سپاه منتقل می‌شود.

حمید قره‌حسنلو پزشک است و زمانی که به بیمارستان منتقل می‌شود، همکارانش او را می‌شناسند:

«این شرایط باعث شده بود تا ریه دکتر حمید دچار پارگی شود و خون‌ریزی داخلی ریه به قدری شدید بود که مشکل تنفس پیدا کرده بودند. چون خود ایشان پزشک هستند و دوستان پزشک زیادی در کرج دارند آنجا شناسایی می‌شوند و خانواده از این طریق متوجه می‌شوند که ایشان حال‌شان بد بود. ولی دوباره ایشان را به بازداشتگاه باز می‌گردانند. هفته گذشته به دلیل وخامت اوضاع باز مجدد به بیمارستان منتقل می‌کنند و در این چند روز گذشته دو عمل جراحی انجام می‌شود که دومی شنبه ۵ آبان بود. ریه‌های ایشان پر از خون است و بدون دستگاه امکان تنفس ندارند. یک جراحی دیگر هم باید انجام بدهند و در حال حاضر در آی‌سی‌یو بستری هستند.»

به گفته این منبع آگاه قرار است دادگاه حمید و‌ فرزانه قره‌حسنلو چهارشنبه ۹ آذر برگزار شود. جمعاً ۲۱ نفر را به اتهام قتل یک بسیجی که در روز چهلم حدیث نجفی کشته شده، بازداشت کرده‌اند و در کیفرخواست به تمام این افراد اتهام «افساد فی‌الارض» بسته‌اند. شاکی آنها نیز وزارت اطلاعات است.

دادگاه این شهروندان بازداشت شده در حالی قرار است به زودی برگزار شود که همه این افراد تاکنون از حق داشتن وکیل محروم مانده‌اند.

منبع آگاه زمانه می‌افزاید فرزانه قره‌حسنلو طی تماسی که با خانواده‌ خود داشته از شکنجه‌های روحی بسیار شدید خبر داده است. خانواده این دو شهروند نیز برای عدم اطلاع‌رسانی در مورد شرایط آنها تحت فشار هستند.

پیش‌تر نیز سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اسم چندین شهروند بازداشت شده در بیانیه‌ای هشدار داده و اعلام کرده بود که مقامات جمهوری اسلامی در محاکمه‌های ساختگی به‌دنبال مجازات اعدام برای حداقل ۲۱ نفر هستند.