Ad placeholder

دولت بایدن اعلام کرده است که تمرکز را از روی مذاکرات هسته‌ای که متوقف مانده برداشته و به جای آن ترجیح می‌دهد که بر اعتراضات مدنی در ایران و حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه متمرکز بماند. وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با کریستین امان‌پور بر این نکته یک بار دیگر تأکید کرد. آنتونی بلینکن گفت:

«فکر می‌کنم که جهان به درستی بر آنچه که در خیابان‌های ایران می‌گذرد تمرکز کرده است، و آن جوانان فوق‌العاده شجاع – عمدتاً زنان – هستند که از ابتدایی‌ترین حقوق خود دفاع می‌کنند. تمرکز ما اینجاست.»

بلینکن سپس در ادامه به اقدامات آمریکا اشاره کرد و گفت:

«ما اقداماتی را برای تحریم کسانی که مسئول سرکوب اعترضات مسالمت‌آمیز مردم بوده‌اند، انجام دادیم. ما همچنین تلاش کرده‌ایم مطمئن شویم ایرانی‌ها تا حد امکان از فناوری ارتباطاتی که برای ادامه ارتباط با یکدیگر و ارتباط با دنیای خارج نیاز دارند، برخوردار هستند.»

در تازه‌ترین اقدام، وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه چهارشنبه ۲۳ نوامبر/ ۲ آذر اعلام کرد حسن عسگری، فرماندار سنندج و علیرضا مرادی، فرمانده نیروی انتظامی این شهر و همچنین محمدتقی اصانلو، یکی از فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دلیل سرکوب خونین اعتراضات ذیل فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ که ناظر به موارد فاحش نقض حقوق بشر در ایران است تحت تحریم قرار داده است. این اقدامات اما با توجه به دامنه سرکوب‌ها کافی نیست.

بلینکن در ادامه مصاحبه با سی ان ان ضمن اشاره به فرافکنی جمهوری اسلامی و ناتوانی حاکمیت از درک ابعاد نارضایتی مردم گفت:

«رژیم تلاش می‌کند انگشت اتهام را به سوی دیگران – به سمت ایالات متحده، اروپایی‌ها – نشانه رود. آن‌ها ادعا می‌کنند ما مسئول تحریک یا شعله‌ور کردن آتش اعتراضات هستیم. یعنی عمیقاً و اساساً مردم خود را نادرست درک کنند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود:

«ما نه تنها کسانی را که مسئول سرکوب معترضان هستند تحریم کرده‌ایم، بلکه تلاش کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که تا جایی که می‌توانیم، معترضان به فناوری لازم برای ارتباط با یکدیگر و با جهان دسترسی داشته باشند. این [در حال حاضر] تمرکز ماست. »

بلینکن درباره گام‌های بعدی آمریکا برای مقابله با سرکوبگران گفت:

«ما به همراه دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی درحال اتخاذ گام‌های دیپلماتیک دیگری نیز هستیم تا نشان بدهیم که جهان سرکوب در ایران را به چه شکل می‌بیند اما تمرکز باید بر روی مردم ایران بماند. این رویدادها درباره خواسته، نیازها و انتظارات آن‌هاست.»

 وزیر خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز یک بار دیگر اعلام کرد که در نظر واشنگتن همچنان بهترین گزینه برای مهار کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دیپلماسی است و با این حال آمریکا برای به کارگیری گزینه‌های دیگر هم آمادگی دارد:

«ما به آنها با صراحت گفته‌ایم که نباید گام‌های اضافی برای افزایش ظرفیت هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی به سطوح بالاتر بردارند. و اگر آنها این مسیر را دنبال کنند، ما آماده پاسخگویی خواهیم بود.»

پیش از این حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تلویحا گفته بود که چنانچه پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع یا مکانیسم ماشه فعال شود، گام بعدی ایران غنی سازی در سطح ۹۰ درصد به بالا برای تولید بمب اتم در چهارچوب «دفاع هسته‌ای» است.

Ad placeholder