ابراهیم رئیسی، عضو هیأت مرگ و رئیس‌جمهوری ایران، صبح پنج‌شنبه ۱۰ آذر به منظور سفری یک روزه، تحت تدابیر شدید امنیتی به شهر سنندج، مرکز استان کردستان سفر کرد.

این سفر از پیش اعلام شده در حالی صورت می‌گیرد که طی نزدیک به سه ماه بعد از شعله‌ور شدن موج جدید اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران که استان کردستان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های آن بود، با سرکوب خشونت‌بار حکومتی شمار زیادی از شهروندان در شهرها و روستاهای کُرد کشته شدند. آمار جان‌باختگان را می‌توانید در نقشه زیر ببینید:

https://infogram.com/iran-heat-map-1hxj48pd5m3552v?live

این سفر در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته و تلاش دارند آن را در راستای توسعه استان کردستان و آشتی با مردم جلوه دهند. اما همزمان با آن، فضای امنیتی بسیار شدیدی در سنندج ایجاد شده و نیروهای امنیتی به شکل گسترده در سطح این شهر حضور دارند.

بر اساس تصویری که آژانس خبری کُردپا منتشر کرده است، نیروهای امنیتی به صورت گسترده در خیابان‌های شهر سنندج در حال گشت‌زنی هستند.

افتتاح طرح آب‌رسانی و دیدار با خانواده «شهداء مدافع امنیت»

ابراهیم رئیسی در سفر امروز خود به شهر سنندج ابتدا در مراسم افتتاح طرح آب‌رسانی سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج شرکت کرد؛ طرحی که از دولت دوازدهم آغاز شده و در طول این مدت تنها ۳۶ درصد پیشرفت «فیزیکی» داشته است.

رئیسی در این سفر دستور عملیات اجرایی کردن مجموعه سرمایه‌گذاری طلای سقز با هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت شستا را صادر کرد.

ابراهیم رئیسی در سفر به سنندج با خانواده تعدادی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر نیز دیدار کرد. اما او سعی کرد این افراد را «شهدا و قربانیان اغتشاشات» معرفی کند.

حکومت هیچ‌گاه اعتراضات در ایران را به رسمیت نشناخته است و معترضان را همواره «اغتشاشگر» می‌نامند، به همین جهت با بروز اعتراض‌ها پاسخ نیروهای امنیتی به معترضان سرکوب با باتوم و گاز اشک‌آور و گلوله است.

مشخص نیست ابراهیم رئیسی با خانواده کدام یک از جان‌باختگان اعتراضات اخیر دیدار کرده است، اما بر اساس صحبت‌های او که آنها را «شهدای امنیت» خوانده است، گمان می‌رود با خانواده کشته‌شدگان نیروهای امنیتی ملاقات کرده است.

ابراهیم رئیسی در حالی به سنندج سفر کرده که بر اساس آمار گردآوری‌شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان از آغاز خیزش سراسری مردم ایران در پس قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی تاکنون دست‌کم ۱۰۴ شهروند کُرد در جریان اعتراضات مردمی در شهرها و روستاهای کردستان و دیگر مناطق ایران توسط نیروهای نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند. از این تعداد ۱۱ نفر از جان‌باختگان کودک هستند.

تنها در جریان شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ چهار شهروند در شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شدند.

این آمار بالای جان‌باختگان در اعتراضات اخیر نشان از سرکوب شدید و استفاده کامل حکومت از سلاح‌های کشنده علیه معترضان خبر می‌دهد.

در طول دو ماه و نیم گذشته رسانه‌های جمهوری اسلامی با اتهام امنیتی «تجزیه‌طلبی» سعی در سرکوب هرچه تمام عیار اعتراضات در کردستان و همراه کردن افکار عمومی با خود را داشتند.

در سومین سالگرد آبان ۹۸ در فاصله روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان ۱۴۰۱ در شهرهای سنندج، جوانرود، سقز، بوکان، مهاباد و پیرانشهر بیش از ۴۰ شهروند معترض بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند.

ابراهیم رئیسی در دیدار از سنندج در مراسم نماز جماعت با علمای اهل سنت و شیعه شرکت کرد که معدودی از روحانیون شهر سنندج در آن حضور داشتند. این دیدار در حالی صورت گرفت که در روزهای گذشته، تعدادی زیادی از روحانیون و امامان جمعه سنندج و دیواندره و روستاهای تابعه، طی بیانیه‌ای از حکومت خواستار پایان دادن به سرکوب معترضان، به رسمیت شناختن مطالبات آنها و هم‌چنین برگزاری یک رفراندوم شده بودند.

انتساب اعتراضات به «گروهک‌های ضد انقلاب»

از زمان آغاز اعتراضات سراسری اخیر، سپاه پاسداران دست‌کم چهار به مقر احزاب کردستانی که پایگاه‌های آنها در اقلیم کردستان عراق واقع شده، حملات موشکی و پهپادی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی که بیش از دو ماه است ادامه دارد، احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی از جمله حزب دمکرات کردستان ایران و کومله را به مداخله در اعتراضات و تحریک معترضان و همچنین انتقال سلاح به ایران متهم کرده است. اما احزاب کرد این اتهام‌ها را به‌صراحت رد کردند.

در نتیجه این حملات سپاه پاسداران تعدادی از اعضای این احزاب و هم‌چنین شهروندان اقلیم کردستان کشته شدند.

لشکرکشی نیروهای سپاه به مناطق مرزی همزمان بود با لشکرکشی به شهرهایی که در روزها و هفته‌های گذشته بیشترین اعتراضات در آنها جریان داشت، شهرهایی مانند مهاباد، جوانرود، بوکان و سنندج.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مدت‌هاست که می‌خواهد مقام‌های عراق و اقلیم کردستان را برای خلع سلاح احزاب کرد مخالفش که در اقلیم مستقر هستند قانع کند اما آنها به این خواست رضایت نداده‌اند. آسوشیتدپرس شنبه ۲۸ آبان به نقل از چند شخصیت سیاسی از اقلیم کردستان و عراق فاش کرده بود اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس در سفر ازپیش‌اعلام‌نشده به عراق مقام‌های این کشور را به حمله نظامی به شمال عراق تهدید کرده است.

از سوی دیگر بعد از مراسم خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی اولین اعتصاب عمومی گسترده در شهرهای کردستان با فراخوان «مرکز همکاری‌های احزاب کردستانی» شکل گرفت. به همین جهت حکومت همواره کوشیده است اعتراضات در کردستان را به احزاب کُردی نسبت دهد و معترضان را با اتهام‌هایی چون «همکاری با گروهک‌های ضد انقلاب» و «تجزیه‌طلبی» سرکوب کند.

این نگاه امنیتی در سخنان امروز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری که به سنندح سفر کرده است نیز دیده می‌شود.

رئیسی در سخنرانی خود در سالن آزادی سنندج گفت:

«در کردستان بعنوان سرزمین مجاهدت‌های خاموش شاهد مجاهدت و ایستادگی مردم هستیم و وجب به وجب خاک این استان شاهد استقامت و پایداری مردم کرد در برابر معاندین و گروهک‌های ضدانقلاب بوده است. از اول انقلاب تا به امروز دشمنان به دنبال این بوده‌اند که در این خطه کاری انجام نشود تا بتوانند در این استان لانه کنند، اما همواره مردم آنها را ناکام گذاشته‌اند.»

این در حالی که است که هنوز ابعاد سرکوب در کردستان مشخص نیست. تاکنون هیچ آمار رسمی مشخصی از تعداد کشته‌شدگان و شهروندان بازداشت‌شده در دسترس نیست.