اولین جلسه دادرسی حمید و فرزانه قره‌حسنلو و تعدادی دیگر از معترضان بازداشت‌شده در کرج، پنج‌شنبه ۱۰ آذر برگزار شد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این دو شهروند در حالی برگزار شد که اجازه اخذ وکیل تعیینی به آنها داده نشد و حمید قره‌حسنلو نیز به دلیل شکنجه و انجام دو عمل جراحی وضعیت جسمی مناسبی نداشت و پزشکی قانونی او را از حضور در دادگاه منع کرده بود.

حمید و فرزانه قره‌حسنلو، ساعت ۲ بامداد ۱۳ آبان ۱۴۰۱ با یورش نزدیک به ۱۰ نیروی امنیتی به منزل شخصی آنها در کرج همراه با ضرب و‌ شتم بازداشت شدند. آنها را به همراه ۱۹ تن دیگر به اتهام قتل یک بسیجی در جریان اعتراضات مراسم چهلم حدیث نجفی دستگیر کردند.

بنا به اطلاعاتی که یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده حمید و فرزانه قره‌حسنلو در اختیار زمانه قرار داده است، مقام‌های قضائی به اجبار وکیل تسخیری در اختیار این دو شهروند اهل کرج قرار دادند و این وکیل در طول جلسه سعی داشته آنها را وادار به اعتراف اجباری و پذیرش اتهامات کند:

«وکیل تسخیری احمد م. نام دارد، وکیل تبصره ۴۸ استان البرز. این آقا نه تنها هیچ دفاعی از حمید نکرده، بلکه سعی داشته حمید را متهم کند و مرتبا به او می‌گفت به گناهانت اقرار کن و قضیه را تمام کن. این وکیل حتی بسیاری از مسائل دیگر را مطرح می‌کرد که به ضرر حمید تمام شود. قاضی هم حمید را برای اعتراف به لیدری تحت فشار قرار گذاشته بود، در صورتی که هیچ مدرکی علیه لیدر بودن او وجود ندارد و به زور می‌خواهند او را لیدر اعلام کنند.»

احمد م.، وکیل تسخیری در دادگاه ادعا کرده بود که حمید قره‌حسنلو شکنجه نشده است:

«به همین دلیل او [حمید] مجبور شده بود جلوی قاضی لباسش را در بیاورد تا آثار شکنجه را نشان بدهد و بعد از این حرکت در دادگاه یک دقیقه همه سکوت کردند و قاضی از او خواهش کرده پیراهن‌اش را بپوشد.»

به گفته این منبع آگاه دادگاه حمید و فرزانه قره‌حسنلو در شرایطی برگزار شد که به اعضای خانواده اجازه حضور در جلسه دادرسی داده نشد. در حالی که رسانه‌های داخلی ادعا کرده بودند جلسه دادرسی با حضور خانواده و مددکارها تشکیل شده است، اما منبع آگاه زمانه تاکید می‌کند حتی اجازه ورود به یک نفر از اعضای خانواده داده نشد.

این منبع می‌افزاید:

«قاضی پرونده اصرار داشته فرزانه قره‌حسنلو را مجرم معرفی کند، ولی او به هیچ عنوان اقرار نکرد. متاسفانه فضای دادگاه بیشتر فضای فشار و ارعاب روی حمید و فرزانه بوده، مخصوصا حمید تا او را وادار کنند گفته‌های آنها را بپذیرد.»

فرزانه قره‌حسنلو پیش‌تر تحت فشار نیروهای امنیتی وادار به اعترافات اجباری علیه همسرش حمید قره‌حسنلو منتشر شده بود. او در اعترافات اجباری گفته بود که حمید قره‌حسنلو هم یک ضربه به فرد بسیجی کشته‌شده زده است.

فرزانه قره‌حسنلو بلافاصله با نوشتن نامه‌ای کتبی از زندان، ادعاهای مطرح‌شده در اعترافات خود علیه حمید را تکذیب کرد، با وجود این به گفته منبع آگاه زمانه، در جلسه دادگاه به این موضوع هیچ توجهی نشد و قاضی اصرار داشته است که حمید قره‌حسنلو هم یک ضربه به بسیجی کشته‌شده زده است.

منبع آگاه و نزدیک به زمانه می‌گوید حمید جزو افرادی بود که در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی به یک آخوند که زخمی شده بود، کمک کرده است.

شاکی پرونده حمید و فرزانه قره‌حسنلو و ۱۹ شهروند بازداشت شده دیگر وزارت اطلاعات است و در کیفرخواست به تمام این افراد اتهام «افساد فی‌الارض» منتسب شده است.

حمید قره‌حسنلو به دلیل ضرب و شتم در زمان بازداشت و زندان، از ناحیه دنده دچار شکستگی شده و ریه‌اش سوراخ شده است. به همین جهت در هفته گذشته دو بار مورد عمل جراحی قرار گرفت و در بیمارستان بستری بود.

منبع آگاه درباره وضعیت جسمی فعلی حمید قره‌حسنلو می‌گوید:

«هموگولوبین او پایین است و ریه چپ به شدت درگیر است. از لحاظ عملی نیز کسی که در چنین شرایطی به سر می‌برد، به دلیل تاثیر داروی بیهوشی و کم‌خونی قادر به حضور در دادگاه و پاسخگویی درست به سوالات نیست. حتی یک روز قبل از دادگاه پزشکی قانونی در یک ویدیو کنفرانس اعلام کرد او نباید در دادگاه حاضر شود، با این وجود هیچ توجهی به این موارد نشد.»

عکس رادیولوژی حمید قره‌حسنلو که در اختیار زمانه قرار گرفته است، آثار شکستگی در قفسه سینه این شهروند را نشان می‌دهد.

حمید قره‌حسنلو پزشک و خیر شناخته‌شده و همسرش فرزانه قره‌حسنلو اهل کرج هستند. بر اساس مدارکی که در اختیار زمانه قرار گرفته او در پروژه‌های مختلف مدارس در مناطق محروم و تهیه تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی بسیار فعال بوده است.