در نخستین روز از فراخوان سه روزه ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر برای اعتراضات و اعتصابات در ایران، شهرهای مختلف در سراسر ایران به این فراخوان‌ها پاسخ مثبت دادند. براساس گزارش‌ها، تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در هشتادویکمین روز جنبش سراسری در ایران، شهرهای مختلف کشور شاهد اعتصاب بازار، بستن مغازه‌ها و اعتصاب کارگری بودند. اعتصاب در ۷۰ شهر ایران انجام شد و کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر وارد دومین روز اعتصاب خود شدند.

رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی مدعی شدند فراخوان به اعتصاب از سوی بازاریان پاسخی نگرفته است. تسنیم و ایرنا که به سپاه پاسداران و دولت جمهوری اسلامی وابسته هستند چند ویدئو و عکس از بازار سنتی در شهرهای مختلف منتشر کردند. در این تصاویر و ویدئوها نشانی از اغلب شهرهای کُرد در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی نبود. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به زیردستان خود در قوه قضاییه و نهادهای امنیتی دستور داد «با سرعت و قاطعیت» افرادی که به گفته او «در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آنها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند»، «شناسایی، دستگیر و محاکمه» کنند. معاون امنیتی وزیر کشور هم در سخنانی مشابه از «برخورد شدید» با افرادی که به ادعای او موجب تعطیلی بازار و مغازه‌ها شدند، خبر داد.

همزمان خبرگزاری تسنیم در یک خبر از صدور حکم برای متهمان به قتل نظامیان و اعضای بسیج در کرج، اصفهان و مشهد خبر داد. این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه که نامشان فاش نشد، نوشت: «رسیدگی به پرونده برخی از عناصر اغتشاشات در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد و حکم قاتلان روح‌الله عجمیان امروز صادر می‌شود.». در پرونده‌ای که قوه قضاییه تحت عنوان قتل روح‌الله عجمیان که در آزادراه قزوین و کرج کشته شد، ده متهم تحت شکنجه و آزار به دادگاه آورده شده‌اند.

تهدید نهادهای حکومتی از آغاز اعتراضات برقرار بوده و آن‌ها چند مرتبه از پایان یافتن آنچه که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی «اغتشاشات» خوانده می‌شود، خبر داده‌اند. ۱۴ آذر اما بسته ماندن مغازه‌ها در بسیاری از شهرها و اعتراضات شبانه در چند شهر نشان داد رجزخوانی و ادعاهای مسئولان جمهوری اسلامی تهی از واقعیت است. شامگاه دوشنبه ۱۴ آذر تجمعات اعتراضی در خیابان‌ برخی شهرهای ایران برگزار شد.

گزارش رخدادها روز چهاردهم آذر را اینجا بخوانید
گزارش رخدادها ــ تحصن دانشجویان در آستانه ۱۶ آذر
۱۴ آذر: اعتصاب‌های کارگری، اعتصاب پزشکان و کادر درمان، ادامه اعتصاب کامیون‌داران
اعتصاب‌ سه روزه در ایران آغاز شد

سنندج: فرزندان آتش و خون

سنندج که صبح چهاردهم آذر تمامی مغازه‌های آن به مانند روزهای قبل که فراخوان به اعتصاب منتشر شده بود، بسته ماند، یاد محمد شریعتی و سارینا ساعدی دو تن از جان‌باختگان این شهر در چهارم آبان را گرامی داشت.

در یک ویدئو از این مراسم صدای شهروندانی که شعار می‌دهند تا آخوند کفن نشود این وطن وطن نشود به گوش می‌رسد. در یک ویدئو دیگر جمعیت حاضر شعار می‌دهد «ڕۆڵە‌‌‌ی ئاگر و خۆینم تۆڵە شەهید ئەسێنم»_فرزند آتش و خونم انتقام شهیدان را می‌گیرم . «ڕۆڵە‌‌‌ی ئاگر و خۆین»_فرزند آتش و خون لقبی است که در کردستان به فواد مصطفی سلطانی از نخستین بنیانگذاران کومله داده‌اند.

منابع نزدیک به فعالان کرد عصر سه شنبه از تیراندازی در ماموران حکومتی در شهرک بهاران سنندج خبر دادند. شهرک بهاران سنندج یک منطقه کارگرنشین است. در یک ویدئو صدای تیراندازی در این شهر شنیده می‌شود.

یک ویدئو هم از محله حسن‌آباد سنندج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن صدای شعار مرگ بر دیکتاتور و ژن ژیان ئازادی به گوش می‌رسد. حسن آباد هم از محله‌های حاشیه‌نشین سنندج به شمار می‌رود.

صبح دوشنبه نیز در سنندج گروهی از دانش‌آموزان دختر در خیابان روسری‌ و مقنعه‌های خود را به آتش کشیدند.

در بوکان گروهی از زندان بر مزار کشته شدگان اخیر این شهر حاضر شدند. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان از ۲۴ آبان به بعد ماموران سرکوب ۱۸ تن را در بوکان کشتند. زنان بر مزار کشته شدگان گل ریختند و در یک پرفورمنس روسری هایشان را برداشتند.

کانال تلگرامی آزادی خواهان کرمانشاه هم از شروع اعتراض شبانه در محله جعفرآباد این شهر خبر داد. جعفرآباد یکی از سکونتگاه های حاشیه نشینان در کرمانشاه به شمار می‌رود. بر بنیاد آمارهای رسمی استان کرمانشاه در دو دهه اخیر همواره یکی از سه استان با نرخ بیکاری بالا بوده است. نرخ بیکاری در این استان گاهی نزدیک به ۲۰ درصد نیز گزارش شده است.

در جوانرود، شهری که در روزهای پایانی آبان (۲۹ و ۳۰ آبان) به خون کشیده شد هم گروهی از معترضان در شامگاه دوشنبه به خیابان آمدند. در یک ویدئو از این شهر که در آن شعله‌های آتش در چند نقطه دیده می‌شود، صدای جاش راوه به گوش می‌رسد. شبکه‌های اجتماعی که این ویدئو را منتشر کردند در توضیح آن نوشتند: «تو جوانرود دیگه شعار معنی نداره. رفتی بیرون مستقیم وارد جبهه نابرابر می‌شی».

کوزران شهری است با جمعیت حدود چهار هزار نفر در استان کرمانشاه. در تمام روزهای گذشته خبری مبنی بر اعتراض یا اعتصاب در این شهر کوچک منتشر نشده بود. شامگاه دوشنبه گروهی از شهروندان معترض در خیابان اصلی شهر آتش برافروختند و جاده را مسدود کردند. در یک ویدئو منتسب به این شهر صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود.

استان ایلام هم یکی از محروم ترین مناطق ایران است که در جریان اعتراضاتی که از ۲۶ شهریور آغاز شد صحنه خشم شهروندان بوده است. در آبدانان و مورموری از توابع این استان معترضان چند مرتبه به خیابان آمدند. نیروهای سرکوب در روزهای گذشته در آبدانان به خانه شهروندان یورش بردند و دستکم ۲۰ تن را بازداشت کردند. خانواده بازداشت شدگان مقابل ساختمان دادگستری تجمع کرده‌اند. منابع نزدیک به فعالان کرد در روزهای گذشته از ضرب و شتم تیام شاهمرادی، فرزند خردسال یکی از بازداشت شدگان توسط نیروهای سرکوب خبر دادند. دادستان ایلام ۱۴ آذر ادعا کرد که این خبر صحت ندارد. او اما در باره بازداشت گسترده شهروندان در آبدانان و تجمع خانواده آن‌ها توضیحی نداد.

شامگاه ۱۴ آذر دو ویدئو از ایلام منتشر شد. در یکی از ویدئوها صدای راوی پس از اعلام تاریخ می‌گوید بلوار مدرس. در این ویدئو شعله های آتش در میان خیابان دیده می‌شود.

در یک ویدئو دیگر که به نظر می‌رسد با فاصله از محل شکل‌گیری اعتراض ضبط شده است، چند تن با روشن کردن آتش خیابان را مسدود کرده‌اند.

اعتراضات در تهران و دیگر شهرها

فیلمی از اعتراض دانش‌آموزی یکی از مدارس در تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن دانش‌آموزان ترانه «برای» شروین حاجی زاده را می‌خوانند.

در تهران مردمی که در ایستگاه متروی صادقیه بودند با  فریاد«مرگ بر دیکتاتور» و «سیدعلی سرنگونه» اعتراضات شبانه را شکل دادند.

آنها همچنین شعارهایی مثل «حکومت بچه‌کش، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» و «زن زندگی آزادی سردادند.

در یک ویدئو از اعتراضات در متروی صادقیه دیده می‌شود که مردم پس از بازداشت یک زن معترض در مترو، با تجمع و سردادن شعار «بی‌شرف» تلاش کردند او را آزاد کنند.

خیابان ستارخان تهران هم مانند بسیاری از شب‌های دیگر در شامگاه دوشنبه ۱۴ آذرماه محل تجمع مردم بود. تجمع‌کنندگان «مرگ بردیکتاتور» سر دادند.

در اتوبان نیایش هم تجمع اعتراضی برگزار شد و مردم شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

شهرک اکباتان باز هم صحنه اعتراضات بود. اهالی این شهرک که از ابتدای اعتراضات حضور فعالی در برگزاری تجمعات دارند شعار دادند: «خیابون راه چاره‌اس سیدعلی پاره پاره‌اس». شعار «هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم» از شعارهای دیگر مردم در اکباتان بود.

در خیابان شریعتی تهران چند زن معترض در حال راهپیمایی شعار می‌دهند: «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه.»

در تجمع اعتراضی کرج مردم شعار دادند: «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی!» آنها همچنین با شعار «ایرانی با غیرت حمایت حمایت» مردم را به دعوت به پیوستن به خود کردند.

در فیلمی که از اعتراضات مردم در رشت منتشر شده، گروهی از معترضان دیده می‌شوند که در حال پیاده‌روی در منطقه گلسار رشت شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند. صدای شلیک هم در این ویدئو شنیده می‌شود.

زنجان در شامگاه ۱۴ آذر عرصه اعتراض خیابانی بود. مردم به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در فیلمی که از مشهد منتشر شده مردم در وکیل‌آباد خیابان‌ها را مسدود کردند.