اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه دو عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان ــ مریوان با تودیع وثیقه به صورت موقت از زندان بیرون آمدند. لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران است.

نیروهای امنیتی این دو فعال صنفی معلمان را در ۱۶ مهر، به فاصله کوتاهی پس از آزادی به قید وثیقه در شهریور دوباره بازداشت کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی وثیقه تعیین‌شده برای نیکخواه و لطفی را ۵۰۰ میلیون تومان گزارش کرد. قوه قضاییه در حالی برای این دو معلم وثیقه جدید تعیین کرده است که آن‌ها پایان مرداد امسال پس از حدود پنج ماه بازداشت، با وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان آزاد شده بودند.

نیروهای امنیتی از آغاز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی ده‌ها معلم را در نقاط مختلف ایران بازداشت و یا به نهادهای نظارتی و امنیتی احضار کرده‌اند.

در آخرین نمونه مسعود فرهیخته عضو کانون صنفی معلمان استان البرز را در روز ۱۲ آذر بازداشت کردند.

پیشتر نیز شماری از معلمان در شهرهای مختلف بازداشت شده بودند. برخی از معلمان به صورت موقت آزاد شده‌اند اما شماری از آنان را همچنان در زندان حبس کرده‌اند.

بهار امسال به دنبال تداوم اعتراضات صنفی معلمان که از شهریور ۱۴۰۰ آغاز شده بود، نیروهای امنیتی بیش از ۲۰۰ معلم را در شهرهای مختلف احضار و بازداشت کردند و دهها معلم نیز به نهادهای انضباطی و امنیتی احضار شدند.

محمد حبیبی، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی سه فعال صنفی از جمله معلمان بازداشت شده در اردی‌بهشت امسال هستند که همچنان در زندان حبس شده‌اند.

دادگاه انقلاب جعفر ابراهیمی و رسول بداقی را به چهار سال و شش ماه زندان و دو سال ممنوعیت از فعالیت اجتماعی محکوم کرده است. محمد حبیبی نیز به سه سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است.

مستند دستگاه قضایی برای بازداشت و صدور حکم حبس برای معلمان یک سناریو امنیتی ساختگی است. در این سناریو معلمان به دلیل دیدار با ژاک پاریس و سیسل کوهلر دو عضو اتحادیه آموزشی فرانسه به «همکاری با نیروی خارجی به منظور براندازی نظام» متهم شده‌اند.

صدا و سیما و خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای حکومتی ایران در چند ویدئو به اصطلاح مستند تصاویری از دیدار برخی از فعالان صنفی با دو عضو اتحادیه آموزشی فرانسه را منتشر کردند. این دو شهروند فرانسوی همچنین به اعتراف اجباری مجبور شدند.

تشکل های صنفی معلمان و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در بیانیه هایی جداگانه سناریو امنیتی علیه اعضای خود را «نخ‌نما» و «سوخته» خواندند که با هدف ممانعت از هم افزایی تشکل های صنفی مستقل ساخته و اجرا شده است.

رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو سندیکای اتوبوسرانی و کیوان مهتدی، مترجم و پژوهشگر مطالعات اجتماعی و اقتصاد سیاسی نیز در پیوند با همین پرونده بازداشت شده‌اند و از اردی‌بهشت سال جاری در زندان اوین حبس شده‌اند.