دولت بریتانیا جمعه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر اعلام کرد که تحریم‌های این کشور با شرکای بین‌المللی‌اش به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد و روز جهانی حقوق بشر هماهنگ شده است. این تحریم‌ها شامل افرادی می‌شوند که در فعالیت‌هایی از جمله شکنجه زندانیان و بسیج نیروها برای تجاوز به غیرنظامیان شرکت داشتند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:

«امروز تحریم‌های ما علیه کسانی که در پشت نقض فجیع‌ترین حقوق اساسی ما قرار دارند، ادامه می‌یابد.»

دولت بریتانیا گفته است براساس تحریم‌های جدید، «۱۰ مقام ایرانی مرتبط با زندان‌های ایران، از جمله ۶ مقام دادگاه‌های انقلاب را که در محاکمه بازداشت‌شدگان در تظاهرات نقش داشته و احکام اعدام صادر کرده‌اند» تحریم شده‌اند.

علی چهارمحالی و غلامرضا ضیایی، مدیران سابق زندان اوین در تهران به‌دلیل بدرفتاری در این «زندان بدنام» با زندانیان ایرانی و خارجی، در میان تحریم‌شدگان هستند.

همزمان، وزارت امور خارجه کانادا نیز روز جمعه تحریم‌های جدیدی علیه مقامات جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر اعمال کرد.

دولت کانادا گفته است ۲۲ نفر از مسئولان بلندپایه قوه قضائیه جمهوری اسلامی، سازمان زندان‌ها و نیروی انتظامی و همچنین برخی از مقامات سیاسی همچون مشاوران ارشد علی خامنه‌ای و برخی از اعضای رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

وزارت امور خارجه کانادا جمعه گذشته، ۱۱ آذر / ۲ دسامبر نیز چهار فرد و پنج نهاد ایرانی را به دلیل «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر» تحریم کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز گذشته پنج شخص و ۲۶ نهاد مسئول تسهیل فروش نفت با هدف تولید میلیون‌ها دلار برای نیروی قدس سپاه پاسداران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

تحریم‌های جدید بریتانیا و کانادا در حالی اعلام شده‌اند که محسن شکاری، از معترضان بازداشت‌شده که در دادگاهی ناعادلانه محاکمه شده بود یک روز پیش اعدام شد.

این اعدام واکنش‌های شدیدی جهانیان و نهادهای مدافع حقوق بشر را برانگیخت. جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته در حساب کاربری خود در توئیتر در این‌باره نوشت:

«جهان نمی‌تواند چشم خود را به خشونت نفرت‌انگیز رژیم ایران علیه مردم خود ببندد.»

فرانسه نیز یک روز پیش برنامه‌های خود را برای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر در سرکوب اعتراضات مردمی و همچنین عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه اعلام کرد.

آن‌کلیر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی به‌زودی مذاکره خواهند کرد.

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند که بسته جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در روز دوشنبه آینده ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر تصویب خواهد شد.

اتحادیه اروپا از اکتبر تاکنون به دلیل سرکوب‌ معترضان و ارسال پهپاد به روسیه دو دور علیه ایران تحریم‌هایی را تصویب کرده است.