Ad placeholder

در هفته‌های اخیر جمعی از سنگنوردان، کوهنوردان و طبیعت‌گردان را بازداشت کرده‌اند .نیروی‌های امنیتی در حال ساختن پرونده‌ای بی‌اساس برای محکومیت این شهروندان هستند. ادعا شده که آنها یک بمب‌گذاری را در شیراز برنامه‌ریزی کرده بودند که به انجام نرسیده. از مکان نگهداری این افراد خبری در دست نیست و به احتمال زیاد در انفرادی نگه داشته می‌شوند.

شماری از این بازداشت‌شدگان اهل شیراز نیستند و اصلا در شیراز زندگی نمی‌کنند. ماموران امنیتی آنان را در شهرهای مختلف دستگیر کرده‌اند و گویا می‌خواهند پرونده‌ای سنگین برای آنان بسازند. تعدادی از آنها تحت فشار و شکنجه شدید روانی و فیزیکی مجبور به اعترافات ساختگی شده‌اند و هیچ کدام حق دسترسی به وکیل ندارند.

در پی سنت اعتراف‌گیری‌های اجباری جمهوری اسلامی، روز ۲۲ آذر در خبرگزاری امنیتی تسنیم، ویدئویی از چند تن از این زندانیان که بر علیه خود اعتراف ساختگی کردند منتشر شد. افرادی را که جلوی این دوربین‌ها نشانده‌اند تا به اجبار بر جرمی اعتراف کنند که مرتکب نشده‌اند، دنا شیبانی، مربی اسنوبرد و گرافیست، اشراق نجف‌آبادی، مربی دوچرخه‌سواری و محمد خیوه، کوهنورد و طبیعت‌گرد، حسام موسوی، مربی سنگنوردی و امیر ارسلان مهدوی، مربی اسنوبرد هستند.

دنا شیبانی، مربی اسنوبرد

نگرانی‌ها در رابطه با پرونده دنا شیبانی بسیار است زیرا به خانواده‌اش اطلاع داده‌اند که او را برای جلسه آخر دفاعیه در دادگاهی که هیچ عضو خانواده یا وکیل حق حضور نداشته‌اند، خواهند برد.

دنا شیبانی، مربی اسنوبرد و گرافیست در تاریخ ۱۹ آبان در شهر قشم در تاکسی اسنپ توسط مامورین مسلح بازداشت و به شیراز منتقل شد. به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان دنا شیبانی در بازداشت زیر شکنجه جسمی و روحی برای اعتراف علیه خود و پذیرفتن مسئولیت «بمب‌گذاری» در شیراز بود، در حالی که او از مدتی پیش برای دیدار با خواهرش به قشم سفر کرده بود و در همانجا هم بازداشت شد.

بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، برای دنا زیر فشار اتهامات بی‌اساس و پرونده‌سازی، تا کنون چند جلسه دادگاه بدون حضور وکیل و یا خانواده این زندانی برگزار کرده‌‌اند. از محل نگهداری او خبری در دست نیست. مقامات تنها به خانواده دنا گفته‌اند که جلسه آخر دفاعیه او به‌زودی برگزار می‌شود. روند غیر قانونی دادگاه بدون وکیل، خانواده دنا را در بی‌خبری از وضعیت و اتهامات او نگه داشته و نگرانی‌ها را در رابطه با حکم دادگاه افزایش داده است.

بیش از ۴۰ روز از بازداشت عیسی انوری، مربی کوهنوردی و طبیعت‌گرد و محمد خیوه، کوهنورد و طبیعت‌گرد که در تاریخ ۱۰ آبان در شهر یاسوج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات شیراز منتقل شدند، می‌گذرد.

از محل نگهداری این دو کوهنورد نیز هیچ اطلاعی در دست نیست و آنها از حق دسترسی به وکیل نیز محروم بوده‌اند. مقامات به خانواده‌های آنها اطلاعی از روند پرونده و اتهامات وارده نداده‌اند و به دلیل نامعلوم بودن محل بازداشت، امکان گرفتن وکیل نیز از آنها سلب شده است.

حسام موسوی، مربی سنگنوردی

سید حسام الدین موسوی، مربی سنگنوردی و هایلاین ۹ آذر در بازار شهر اصفهان بازداشت و به شیراز منتقل شد. از مکان بازداشت او خبری در دست نیست و تا کنون از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

 او از سنگنوردان مطرح کشور است و مربی رشته‌های ادونچر در شیراز است. حسام متولد سال ۱۳۶۵ و فرزند سید عباس موسوی یکی از جانباختگان جنگ ایران و عراق است. به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان او پیش از این و قبل از انتشار ویدیوی اعتراف اجباری تنها دو تماس تلفنی کوتاه با مادر خود داشته است.

سیامک سیمکان‌پور، سنگنورد

سیامک سیمکان‌پور ، سنگنورد در تاریخ ۱۱ آبان در محل کار خود در شیراز بازداشت شد. او به وزارت اطلاعات شیراز منتقل شد و بر اساس اطلاعات به‌دست آمده زیر فشار شدید قرار گرفت تا اعتراف اجباری کند.

سیامک سیمکان پور ۳۵ ساله، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک با سابقه ورزشی در رشته‌های متنوع است. از سیامک جز چند تماس کوتاه با خانواده، خبر دیگری در دست نیست و او نیز از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

اشراق نجف‌آبادی، دوچرخه‌سوار و سنگنورد

اشراق نجف‌آبادی، عضو سابق تیم ملی دوچرخه سواری کوهستان و سنگنورد، روز ۱۸ آبان هنگام مراجعه به دندانپزشک در شیراز بازداشت شد. او همچنان تحت بازجویی است و از حق دسترسی به وکیل محروم است. همچنین از مکان نگهداری او خبری در دست نیست. پیش از انتشار فیلم اعترافات اجباری، خانواده او با وجود پیگیری‌های مکرر نتوانستند خبری از وضعیت او و حتی محل بازداشت او کسب کنند. 

حامد قشقایی، مربی کوهنوردی

حامد قشقایی، مربی کوهنوردی و هیمالیا نورد، ۱۹ آبان بازداشت و سپس به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد. او تا کنون حق دسترسی به وکیل نداشته و از اتهامات حامد خبری در دست نیست.

amirarsalanmahdawi
امیر ارسلان مهدوی مربی اسنوبرد ۴ آبان بازداشت شد

امیرارسلان مهدوی، شهروند ۳۴ساله شیرازی روز ۴ آبان بازداشت شد. به گفته کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، مهدوی ورزشکار حرفه‌ای و مربی اسنوبرد است. با وجود گذشت حدود یک ماه و نیم از دستگیری او، خانواده از محل بازداشت و اتهامات وارده به او بی‌اطلاع بودند. پخش اعترافات اجباری او در پی این بی‌خبری در شب گذشته نگرانی‌ها را درباره وضعیت امیرارسلان مهدوی به‌شدت افزایش داد.

کورش دوست و حسین شهروی مربیان سنگنورد

کورش دوست، مربی سنگنوردی در روز ۲۰ آبان بازداشت شد و هم اکنون در زندان عادل‌آباد شیراز به‌سر می‌برد. اطلاعی از اتهامات وارده بر او در دسترس نیست و او نیز تا کنون از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

حسین (داریوش) شهروی، سنگنورد و طبیعت‌گرد در روز ۴ آبان در تهران دستگیر و به زندان تهران بزرگ منتقل شد. بر اساس اطلاعات موثق در تاریخ ۱۷ آبان و پس از شکنجه‌های شدید و اعترافات اجباری به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده و پرونده‌اش در شعبه ۲ بازپرسی در جریان است. او نیز تا کنون از حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.

بنابر گزارش‌هایی که منتشر شده مرجان جنگجو، مربی ورزش نیز جز بازداشت‌شدگانی است که ماموران در پروسه پرونده‌سازی این اتهام ساختگی دستگیر کرده‌اند.

با وجود اینکه پرونده‌سازی ساختگی و گرفتن اعترافات اجباری یکی از شگردهای رنگ‌باخته حاکمیت است، اما اتهاماتی که ممکن است در پی این پرونده‌سازی به این زندانیان زده شود، بسیار نگران‌کننده است.

Ad placeholder