بنا بر گزارش «هرانا»، وب‌سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مطلب احمدیان، زندانی سیاسی کُرد، پنج‌شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱، تنها یک روز پس از انجام عمل جراحی بیضه به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.

از مطلب احمدیان، زندانی سیاسی کُرد که سال‌هاست در زندان‌های مختلف کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، خبر و گزارش‌های بسیار کمی در دسترس است.

مطلب احمدیان سال‌هاست به بیماری ارکیتیس (عفونت بیضه) و انتقال عفونت به مثانه مبتلا است و هم‌‌چنین از عارضه نخاعی رنج می‌برد.

یک منبع آگاه، در خصوص وضعیت مطلب احمدیان و عدم تکمیل مراحل درمان او به هرانا گفته است:

«مطلب احمدیان روز گذشته (پنج‌شنبه ۲۴ آذر) جهت انجام مرحله اول از عمل سه مرحله‌ای جراحی بیضه، به بیمارستان اعزام شد. بعد از انجام عمل، به دلیل عدم موافقت دادستان با بستری شدن او در بیمارستان، در حالی که تنها یک روز از عمل جراحی آقای احمدیان گذشته بود، این زندانی به زندان بازگردانده شد».

بر اساس این گزارش، مطلب احمدیان که از عفونت بیضه و مثانه و هم‌چنین آسیب‌های نخاعی رنج می‌برد، در تاریخ ۹ آبان‌ماه، جهت انجام معاینات توسط پزشکان اورولوژی و نورولوژی، از زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان اعزام شده بود:

«مطلب احمدیان به دلیل عارضه نخاعی باید هر شش ماه یکبار تحت آزمایش ام آر آی قرار گرفته و هم‌چنین جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. سال ۹۸ پزشک متخصص دستور تزریق ژل به ناحیه نخاعی داد که با نامه‌نگاری مسئول بهداری و رئیس زندان موفق به گرفتن آنها نشد. نهایتا سال ۹۹ از خارج از زندان دارو تهیه و تزریق شد. یک تزریق دیگر هم به دستور پزشک باید شهریورماه انجام می‌داد که تاکنون موفق به تهیه دارو نشده بود.»

مطلب احمدیان در سال‌های اخیر به دلیل گسترش عفونت بیضه و عارضه نخاعی بارها خواستار انتقال فوری به بیمارستانی خارج از زندان شده بود.

هم‌چنین شبکه حقوق بشر کردستان، سوم آبان‌ماه ۹۹ به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد که مطلب احمدیان روز یکشنبه ۲۷ مهر به یک بیمارستان خارج از زندان منتقل و پس از انجام سونوگرافی، خون جمع شده در بیضه او تخلیه شده، اما بدون این‌که در خصوص ضایعه نخاعی او اقدامی صورت بگیرد به زندان بازگردانده شده است.

پیشتر این زندانی سیاسی کُرد در دی‌ماه ۹۸ در نامه‌ای وضعیت وضعیت جسمی خود را به دلیل محرومیت از رسیدگی و سایر خدمات پزشکی وخیم توصیف کرد و اعلام کرد در «آستانه فلجی» قرار گرفته است.

مطلب احمدیان در آن نامه با اشاره به این‌که شکستگی مهره‌های کمرش بر اثر شکنجه‌ در دوران بازداشت به‌وجود آمده، با این حال تاکنون مسئولان زندان‌ها و نهادهای قضایی و امنیتی هیچ مسئولیتی در این زمینه نپذیرفته‌اند.

در بخشی از نامه مطلب احمدیان که آن زمان از سوی شبکه حقوق بشر کردستان منتشر شد، آمده است:

«من زندانی سیاسی مطلب احمدیان هستم که از تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۹ در زندان به‌سر می‌برم می‌خواهم در این نامه یک شرح حال یا بهتر بگویم یک دل نوشته از خودم بنویسم. بنده در طول دوران بازداشت دچار عارضه‌های مختلفی شدم که در طول این سال‌ها  به علت عدم توجه زندان به  وضعیت جسمانی و درمانی من  روز به روز حادتر شد. در طول سال‌های حضورم در زندان سنندج تنها یک بار در سال ۹۶ در زندان برای سونو گرافی اعزام شدم. این اعزام هم بعد از پیگیری‌های مداوم و نوشتن نامه‌های زیادی اتفاق افتاد. جواب سونوگرافی برای دکتر زندان که یک دکتر عمومی بود ارسال شد. به علت عدم تخصص، ایشان اعلام کرد که برای تشخیص درست بیماری باید به یک متخصص مراجعه و چندین آزمایش انجام دهم. با تمام تلاش‌های که در زندان سنندج برای ادامه درمان انجام دادم متاسفانه امکان ادامه درمان میسر نشد».

این زندانی سیاسی کُرد در ادامه این نامه با بیان این‌که در اواخر سال ۹۶ – ۹۷ چند بار برای تشخیص بیماری و ادامه درمان به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شده، و تمام هزینه‌های اعزام و داروها را خودش پرداخت کرده و چون توانایی هزینه بیشتری را نداشته از  پیگیری برای درمان منصرف شده است:

«روند درمان برای آسیب‌های مهره‌های کمرم (شکستگی سه مهره کمر در زمان بازداشت در کردستان) هم شرایط مشابهی داشت. چندین بار شفاهی و کتبی به ریاست زندان اوین و بهداری اندرزگاه هشت و بهداری مرکزی زندان نامه نوشتم. در نامه‌ها اشاره کردم که در زمان بازداشت در ناحیه کمر دچار آسیب شدیدی شده‌ام و به صورت مداوم درد شدیدی همیشه با من همراه است. متاسفانه تا مدتها تنها کاری که از طرف بهداری زندان اوین انجام می‌شد این بود که چون هم از ناحیه بیضه و هم از ناحیه کمر  درد فراوانی داشتم (که واقعا از تحمل خارج بود) به دادن مسکن‌های قوی به من اکتفا می‌کردند».

مطلب احمدیان، متولد ۱۳۶۳ اهل بانه، در تاریخ ۱۳ مهر ۸۹ در شهرستان سردشت بازداشت و به مدت ۲۳۰ روز در سلول انفرادی بازداشتگاه‌های امنیتی سردشت، سقز و سنندج تحت بازجویی بود و حتی در دوران حبس از شرکت در مراسم خاکسپاری پدرش محروم ماند.

احمدیان در پرونده اول به اتهام محاربه از «طریق عضویت در کومله» به ۳۰ سال حبس در تبعید در زندان میناب محکوم شد و در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ به زندان سقز منتقل شد.  احمدیان اوایل شهریور ۹۷ از زندان مرکزی سنندج به زندان اوین منتقل و سپس سال ۹۸ از این زندان به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

این زندانی سیاسی کُرد در دو پرونده دیگر در سال‌های ۸۷ و ۹۰ با اتهام «تردد غیرمجاز از مرز» به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

احمدیان در مردادماه ۹۷ توسط شعبه یک دادگاه کیفری استان کردستان به اتهامات «مشارکت در قتل» به ۸ سال حبس تعزیری و پرداخت نصف دیه کامل (دو دیه کامل برای ۴ متهم پرونده) و به اتهام «ضرب و جرح عمدی» از بابت همان پرونده به یک سال حبس و پرداخت ۲۰ میلیون تومان (۸۰ میلیون تومان برای ۴ متهم پرونده) بابت دیه فرد مجروح شده درگیری محکوم شد.