دستگاه اعدام در ایران هم‌چنان پر کار است. بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱، حکم اعدام پنج زندانی که پیش‌تر به اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان اراک به اجرا درآمد.

بر اساس گزارش هرانا، هویت سه تن از اعدام‌شدگان، محمد ایمانی، احسان ناصری، اهل ساوه و مصطفی کاشی، اهل اراک اعلام شده است. هویت دو زندانی دیگر در این گزارش تاکنون اعلام نشده است.

 اعدام این پنج زندانی تاکنون از سوی رسانه‌‌های داخل ایران و یا دیگر منابع رسمی اعلام نشده است.

به فاصله دو روز، وب‌سایت حقوق بشری هرانا در گزارشی به تاریخ چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ از اعدام پنج زندانی در زندان رجایی شهر کرج خبر داد.

یک منبع آگاه در همین ارتباط به هرانا گفته است که این زندانیان پیشتر از بابت اتهام «قتل» توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.

در این گزارش نیز اشاره‌ای به هویت این پنج اعدامی نشده، اما هرانا اعلام کرده که جزئیات بیشتر در این رابطه اعم از هویت این افراد، توسط این نهاد حقوق بشری در دست بررسی است.

اجرای احکام بی‌رحمانه و غیر انسانی اعدام از سوی حکومت ایران در حالی ادامه دارد که دو سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل و بنیاد عبدالرحمن برومند روز چهارشنبه پنج مرداد ماه / ۲۷ ژوئیه طی یک بیانیه مطبوعاتی مشترک تحت عنوان «موج دهشتناک اعدام‌ها در ایران باید متوقف شود»، نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار دادند.

بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) در بازه زمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ تا ۷ اکتبر ۲۰۲۲، حداقل ۵۲۸ نفر در نقاط مختلف ایران به شیوه حلق‌آویز اعدام شدند، که این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۹۸ درصد افزایش داشته است. صدور و اجرای حکم اعدام شهروندان در ایران، در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از متهمان از دسترسی به یک روند عادلانه‌ دادرسی محروم‌اند.