روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد درخواست اعاده دادرسی ماهان صدرات مرنی پذیرفته شده است.

در متن منتشر شده از سوی دیوان عالی کشور آمده است:

«با توجه به دلایل و مدارک جدیدالتحصیل در پرونده ماهان صدرات مرنی، درخواست اعاده دادرسی متهم در انطباق با بند ج ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تشخیص داده شد، لذا مستند به مقررات ماده ۴۷۶ قانون مذکور، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه هم‌عرض صادرکننده رأی، ارجاع شد.»

ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید:
درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه‌ها اعم از آن که حکم مذکور به اجرا گذاشته شده یا نشده باشد، در موارد زیر پذیرفته می‌شود:
الف- کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد.
ب- چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم به گونه‏‌ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.
پ – شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضائی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد، به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بی گناهی یکی از آنان احراز گردد.
ت- درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود.
ث- در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای حکم بوده است.
ج – پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی‌گناهی محکوم علیه یا عدم تقصیر وی باشد.
چ- عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.

ماده ۴۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری هم می‌گوید:
درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور تسلیم می‌شود. این مرجع پس از احراز انطباق موضوع درخواست با یکی از موارد موضوع ماده (۴۷۴) این قانون، با تجویز اعاده دادرسی، رسیدگی مجدد را به دادگاه هم‌عرض دادگاه صادر کننده حکم قطعی، ارجاع می‌دهد و در غیر این صورت قرار رد اعاده دادرسی صادر می‌کند.

ماهان صدرات مرنی کیست؟

ماهان صدرات مرنی، جوان ۲۳ ساله را در جریان اعتراضات در تهران دستگیر کردند. مدتی بعد و در روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱، ماهان را به جرم سوزاندن موتور یک بسیجی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری محاکمه کردند. 

بر اساس کیفرخواست صادره، اتهامات ماهان صدرات مرنی در این جلسه دادرسی از این قرار بودند:

«محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو.»

ماهان را در پروسه قضایی از حق انتخاب وکیل محروم کردند و وکیلی که برای او تعیین شده بود، سید عباس موسوی بود.   

در این جلسه دادرسی، پس از خوانده شدن کیفرخواست به وسیله نماینده دادستان و ارائه دفاعیات ماهان صدرات مرنی، وکیل مدافع او دفاعیات خود را ارائه کرد.

در بخشی از این جلسه دادرسی، دو فرد به‌ عنوان شاکیان خصوصی در مورد اتهام به آتش کشیده شدن موتور‌سیکلت و ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو، صحبت‌های خود را به قاضی ارائه کردند.

ایمان‌ افشاری در بخشی از این جلسه دادرسی، خطاب به ماهان صدرات مرنی گفت:

«شما قبل از درگیری با این افراد مردم را تحریک به اغتشاش کردید. آیا این اقدامات را انجام داده‌ای یا خیر؟»

ماهان صدرات مرنی هم در پاسخ تاکید کرد: «خیر! من هیچ‌کس را تحریک نکردم.»

در ادامه نیز وکیل مدافع ماهان صدرات مرنی، دفاعیات خود را درباره اتهام محاربه در دفاع از موکلش به دادگاه ارائه و تاکید کرد:

«درباره اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، تصاویر را دیدم. متهم موضوع کشیدن سلاح سرد را انکار می‌کند.»

ایمان افشاری از وکیل مدافع متهم پرسید، پس چه کسی به شاکی ضربه زده است؟

وکیل متهم گفت:

«در شلوغی شکل گرفته ممکن بوده یک نفر از پشت به این فرد حمله کرده باشد.»

‌در ادامه این جلسه دادرسی، فیلمی از صحنه درگیری که از طریق یک دوربین مداربسته ضبط شده بود در دادگاه به نمایش گذاشته شد و ماهان صدرات مرنی پس از دیدن تصاویر، مجددا تاکید کرد که چاقو در دست نداشته است.

سپس یکی از شاکیان پرونده مدعی شد:

«در فیلم مشخص است که متهم باک موتور من را با چاقو سوراخ می‌کند و شواهد آن موجود است. این در حالی است متهم می‌گوید چاقو در دست نداشته است.»

ماهان پاسخ داد:

«من با دست بر روی باک بنزین موتور واژگون شده می‌کوبم و در دستم چاقو نیست. من فقط درگیری و آتش زدن موتور‌سیکلت را قبول دارم.»

اتهام دیگر او آتش زدن موتور یک بسیجی به نام محمدرضا قنبرطلب است. این بسیجی پس از مدتی از شکایت خود صرف نظر کرد و در توییتر نیز آن را منتشر کرد. 

پس از صدور حکم اعدام ماهان صدرات، پدر او با روزنامه شرق گفت‌وگو کرد و خبر داد که فرزندش به اعدام محکوم شده‌ و حکم او برای اجرا فرستاده شده‌ است و این کار با وجود رضایت شاکی خصوصی او صورت گرفته است. 

پدر ماهان به شرق گفته بود:

«ما حتی از زمان اجرای حکم هم خبر نداریم. می‌گویند پرونده امنیتی است و نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. نمی‌دانم چه خاکی به سرم کنم. ماهان متولد ۷۸ است. او بار‌ها در جلسه دادگاه گفته که چاقو دست او نبوده ‌است اما حکم محاربه به ماهان دادند و حالا هم می‌گویند پرونده به اجرای احکام رفته ‌است.»

پس از آن برخی منابع خبری نوشتند که ماهان صدرات مرنی به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است. 

در جریان پذیرفتن «کفالت سیاسی» متهمان، محکومان و زندانیان سیاسی در ایران که در روزهای اخیر شکل گرفته است، مریم بلومندال، سیاستمدار ایرانی-آلمانی در هامبورگ، کفالت سیاسی ماهان را به عهده گرفت. 

در حالی که احتمال اجرای حکم اعدام او پس از اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده بود، روز ۲۳ آذر، خبر رسید که روند اجرای حکم او متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید عباس موسوی، وکیل مدافع ماهان صدرات در این باره اعلام کرد که ماهان صدرات از اعدام نجات یافت و قرار توقف اجرای حکم او مستند به درخواست اعاده دادرسی و موافق ماده ۴۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری صادر شد. 

روابط عمومی دیوان عالی کشور هم خبر داد که حکم اعدام ماهان صدرات مرنی تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور متوقف شد و در توضیح آن نوشت:

«درخواست اعاده دادرسی متهم ماهان صدرات مرنی نسبت به رأی صادره دادگاه انقلاب در اجرای ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در شعبه نهم دیوان عالی کشور ثبت و اصول پرونده محاکماتی نامبرده جهت رسیدگی و بررسی تقاضای ثبت شده از دادگاه مربوطه مطالبه شده است. ضمنا در اجرای ماده ۴۷۶ قانون مذکور قرار توقف اجرای حکم اعدام تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور صادر شده است.»

ماهان صدرات مرنی یکی از ده‌ها شهروندی است که در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» به محاربه محکوم شده است.

چندی پیش سیستم قضایی جان محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را به جرم محاربه از این جوانان گرفت.