به‌گزارش رویترز، شلیک دو موشک بالستیک کره شمالی تنها چند روز پس از پرتاب دو موشک دیگر از سوی این کشور و درست پس از ادعاهایی مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی کره شمالی به نیروهای روسیه در اوکراین انجام می‌شود و نشان‌دهنده آن است که پیونگ‌یانگ قصد ندارد از اقدامات تحریک‌آمیز خود دست بردارد. همسایگان کره شمالی می‌گویند این اقدامات شبه‌جزیره کره را بی‌ثبات می‌کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی جمعه ۲ دی / ۲۳ دسامبر اعلام کرد که این موشک‌ها حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی (۷ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ) از منطقه سونان در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی شلیک شدند و به ترتیب ۳۵۰ و ۲۵۰ کیلومتر پرواز کردند.

گارد ساحلی ژاپن نیز شلیک موشک‌های بالستیک از سوی کره شمالی را تأیید کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت چنین پرتاب‌هایی «تحریکی جدی است» و به صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و فراتر از آن آسیب می‌رساند و نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل است. این بیانیه خواهان توقف فوری شلیک موشک‌های بالستیک کره شمالی شد.

روز گذشته، پنج‌شنبه یکم دی / ۲۲ دسامبر کاخ سفید ادعا کرد که گروه شبه‌نظامی واگنر وابسته به کرملین از کره‌ شمالی تسلیحات دریافت کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این‌باره گفت گروه واگنر نخستین محموله تسلیحاتی از کره شمالی را برای کمک به تقویت نیروهایش که در کنار نیروهای روسی در اوکراین می‌جنگند، تحویل گرفته است.

کربی افزود کره شمالی «در حال بررسی تحویل تجهیزات بیشتر است».

به‌گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گروه واگنر در حال حاضر ۵۰ هزار شبه‌نظامی در اوکراین دارد که از این میان ۱۰ هزار نفر مزدور و ۴۰ هزار نفر از زندان‌های روسیه به استخدام آن درآمده‌اند. همچنین این گروه ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار برای عملیات‌ خود هزینه می‌کند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز کمک نظامی کره شمالی به شبه‌نظامیان واگنر را «نقض آشکار» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواند و کمک گرفتن روسیه از کره شمالی را نشان‌دهنده انزوا و استیصال مسکو دانست.

گروه راست افراطی واگنر در سال ۲۰۱۴ توسط یوگنی پریگوژین، سرمایه‌دار روس و معروف به «آشپز پوتین» تأسیس شد. گفته می‌شود که افراد استخدام‌شده توسط گروه واگنر از سال ۲۰۱۴ در اوکراین جنگیده‌اند. این گروه نظامی همچنین در لیبی، سوریه و کشورهای آفریقایی نیز فعال است.

جان کربی همچنین تأکید کرد که گروه واگنر در راه تبدیل شدن به قدرتی بی‌رقیب برای ارتش منظم روسیه و سایر وزارتخانه‌های روسیه است.

شواهد حاکی از آن است که به‌جز کره شمالی، جمهوری اسلامی ایران نیز به روسیه کمک نظامی می‌کند. استفاده مکرر روسیه از پهپادهای انتحاری «شاهد ۱۳۶» ساخت جمهوری اسلامی موجب شده است که به همین دلیل تاکنون آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند.