پویا صراف، شهروند بهایی، روز چهارشنبه ۱۱ آبان در محل کارش در مهرشهر کرج توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برد.

خانواده این شهروند بهایی پس از پیگیری پرونده متوجه شدند که او به نیابت از اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده است.

بنا به اطلاع یک منبع آگاه، ۸ مامور امنیتی ابتدا به محل کار پویا صراف مراجعه کرده و ضمن تفتیش محل کار و ضبط برخی وسایل شخصی مانند هارد دیسک کامپیوترها، تعداد فلش مموری، تبلت و تلفن‌ همراه محل کار، سپس به منزل او رفته و تعدادی کتاب در ارتباط با دیانت بهایی و پاسپورت اعضای خانواده را نیز ضبط و با خود بردند.

علاوه بر این موارد، نیروهای امنیتی یک تابلوی دعای بهایی که توسط یکی از دوستان خانوادگی به منظور به دنیا آمدن فرزند پویا صراف به آنها هدیه و در اتاق فرزندشان نصب شده بود را علی‌رغم اعتراض کودک چهار ساله آنها ضبط شده کردند.

بنا به اطلاع این منبع آگاه در روز بازداشت نیروهای امنیتی اجازه نمی‌دادند که پویا صراف با همسرش صحبت کند.

پویا صراف پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موصوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد و همچنان در این بازداشتگاه به سر می‌برد. این شهروند بهایی در حال حاضر دسترسی به وکیل ندارد.

تاکنون با گذشت ۵۳ روز از بازداشت پویا صراف، علت بازداشت و اتهامات احتمالی مطروحه علیه او مشخص نیست.

با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده پویا صراف و سفر از شهرهای مشهد و کرج به شیراز، هیچ پاسخ مشخصی در خصوص وضعیت این شهروند بهایی بازداشت شده به آنها داده نشده است.

منبع آگاه افزوده است پویا صراف از زمان بازداشت چهار بار با خانواده‌اش تماس تلفنی کوتاه داشته است و یک بار نیز در اوایل بازداشت، زمانی که والدین‌اش برای پیگیری پرونده او از مشهد به شیراز رفته بودند، اجازه ملاقات کابینی پیدا کردند. اما بعدا زمانی که همسر و فرزند چهار ساله او از کرج به شیراز رفتند، امکان ملاقات به آنها داده نشد و اعلام کردند او ممنوع الملاقات است.

به گفته منبع آگاه زمانه پویا صراف در طول مدت بازداشت در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

پیش‌تر در تاریخ ۹ مرداد ماه سال جاری ماموران اداره اطلاعات کرج ساعت ۷:۳۰ صبح با مراجعه به منزل شخصی پویا صراف و با ارائه حکم تفتیشی که به نام همسر این شهروند بهایی اخذ شده بود، لپ‌تاپ، سه تلفن همراه و آی‌پد فرزند چهار ساله این خانواده را ضبط کرده بودند.

هر دو باری که نیروهای امنیتی به منظور تفتیش و بازداشت پویا صراف اقدام کردند، فرزند آنها شاهد وقایع و ضبط وسایل بوده است.