سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از دستگیری دست کم هفت نفر از جمله چند شهروند دوتابعیتی، در کرمان خبر داد.

در اطلاعیه روابط عمومی «سپاه ثارالله» استان کرمان که عصر یکشنبه ۴ دی/۲۵ دسامبر منتشر شد این افراد به بریتانیا منتسب و «لیدر و عنصر اصلی» یک شبکه سازمان‌یافته به نام «زاگرس» در اعتراضات کرمان معرفی شده‌اند.

«سپاه ثارالله» در اطلاعیه خود اعلام کرده که نیروهای اطلاعاتیش این افراد را که «با هدایت مستقیم عناصری از کشور انگلیس و تشکیل تیم از عناصر فعال ضدانقلاب در داخل و خارج کشور به هدایت و راهبری توطئه‌های براندازی به‌ویژه در جریان آشوب‌های اخیر می‌پرداختند» شناسایی کرده و در یک عملیات به آن‌ها ضربه زده‌اند.

در این اطلاعیه آمده است:

«در جریان ضربه به این شبکه، تعداد هفت نفر از عناصر اصلی و لیدرهای آن در داخل کشور که در امر برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در اغتشاشات وآشوب‌های اخیر مشارکت داشتند، دستگیر شدند و همزمان با اقدامات فنی و سایبری، گروه‌ها و کانال‌های مرجع آنان نیز از دسترس خارج و مسدود شد».

 سپاه پاسداران همچنین مدعی شده که دستگیرشدگان دوتابعیتی که شمار آن‌ها مشخص نیست «مترصد فرار از کشور بودند».

ساعاتی بعد وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که در حال تحقیق و دریافت اطلاعات بیشتر از مقام‌های جمهوری اسلامی درباره گزارش‌های منتشرشده از دستگیری افراد دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی ست.

از سوی مقابل ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که اطلاعات «کافی» به مقام‌های «کشورهای اروپای غربی» در تهران داده شده است. او دوشنبه ۵ دی، در نشست خبری خود اطلاعیه سپاه را تأیید کرد و در پاسخ به سوالی درباره «دستگیری شبکه‌ای مرتبط با انگلیس» گفت:

«به جزئیات بیانیه سپاه ورود نمی‌کنم اما در جریان اغتشاشات اخیر، تعدادی از شهروندان اروپایی در اغتشاشات بازداشت شدند و برخی از آنها پرونده‌هایشان مشخص است و به کشورهای متبوع آنها داده شده و نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به خصوص کشورهای اروپای غربی، کاملاً معلوم شده و برخی از آن ها شرایطشان روشن‌تر است و برخی مورد سوءاستفاده قرار دارند.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی که نهادهای قضایی و امنیتی آن از بی‌خبر نگه‌داشتن نزدیکان بازداشت‌شدگان به‌عنوان شکنجه و فشار بر بازداشتی‌ها و خانواده‌هایشان استفاده می‌کنند، دادن اطلاعات درباره افراد دوتابعیتی و خارجی بازداشت‌شده را «نگاه انسان‌دوستانه» حکومت ایران در آستانه کریسمس خواند و گفت:

«تعدادی از این افراد بازداشت شدند که برخی مقامات گلایه‌هایی مطرح می‌کنند. اطلاعات کافی به سرویس‌های کشورهای متبوع افراد داده شد و با رعایت نگاه انسان دوستانه و در آستانه عید کریسمس به سفارت‌ها دسترس کنسولی انجام گرفت و اجازه ارتباط و گفت‌وگوی تلفنی داده شد.»

گروگان‌گیری برپایه ادعای دخالت خارجی در اعتراضات ایران

کنعانی همچنین اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مداخلات اروپایی به اعتراضات در ایران» اعتراض کرده است و افزود: «برخی از کشورهای اروپایی به دنبال اعمال سیاسی علیه ایران هستند».

از زمان شروع اعتراضات سراسری که با قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جان گرفت، بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی به حکومت جمهوری اسلامی به‌خاطر کشتار معترضان از جمله کودکان در خیابان‌ها، دستگیری‌ و ربودن نزدیک به ۱۸ هزار نفر از شهروندان و محاکمه بازداشت‌شدگان در دادگاه‌های نمایشی فاقد مشروعیت و صدور و اجرای احکام اعدام اعتراض کرده‌ و دست به تحریم اشخاص و نهادهای مسئول در سرکوب و کشتار مردم ایران زده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌ها این اعتراضات را که با مطالبه حجاب اختیاری و حق زندگی و آزادی برای زنان آغاز شد به «تحریک کشورهای غربی» نسبت می‌دهند و معترضان را که به تأیید مسئولان میانگین سنی‌شان به ۱۵ سال می‌رسد، فریب‌خورده می‌خوانند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم در همین‌راستا کشورهای غربی را به «دامن‌زدن» به اعتراضات و «تبدیل اعتراض به اغتشاش» متهم کرد و گفت:

«دولت‌هایی که روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کردند روی اسب بازنده شرط‌بندی کردند. اعتراضات در ایران امر داخلی کشور و مردم ایران است. مردم ایران حق دارند نسبت به موضوعی معترض باشند و دیدگاه‌ خود را بیان کنند ولی اینکه از بیرون کسانی بیایند روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنند قاطبه ملت ایران این موضوع را نمی‌پذیرند. اقدام اشتباهی که از سوی غرب انجام شد دامن زدن به اغتشاش و تبدیل اعتراض به اغتشاش بوده است و این رویکرد را آشکارا انجام داده و بر اغتشاش دامن زدند و این اشتباه محاسباتی آنها بود.»

او به صورت ضمنی کشورهای اروپای غربی را تهدید کرد و افزود:

«اقدامات غیرقانونی آنها و مداخلات غیرسازنده آنها و نقشی که در تحریک خشونت‌ها در ایران داشتند ایران این نقش مخرب را فراموش نمی‌کند و در حساب آن‌ها منظور خواهد کرد. با توجه به اینکه برخی کشورهای اروپای غربی بر رفتارهای غلط خود در سایر زمینه ها و فضاسازی علیه ایران اصرار می‌کنند توصیه می‌کنیم از دست زدن به اقدامات بی‌نتیجه و اقداماتی که منجر به خسارت آنها خواهد شد دست بردارند.»

با توجه به گزارش‌ها درباره احتمال قرارگرفتن سپاه در فهرست تروریستی و بسته جدید تحریم‌های اروپا، احتمال می‌رود سپاه پاسداران برنامه جدیدی را برای گروگان‌گیری شهروندان دوتابعیتی در دستور کار خود قرار داده باشد. بسیاری از کشورها از جمله آلمان و هلند از ابتدای اعتراضات سراسری شهروندان خود از جمله دوتابعیتی‌ها را به ترک ایران فراخواندند. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها از گروگان‌گیری اتباع خارجی و دوتابعیتی‌ها برای اعمال فشار و مبادله زندانیان بهره برده اند.

در یکی از این موارد حکومت ایران موفق شد مقام‌های بریتانیا را در قبال آزادی نازنین زاغری-رتکلیف و انوشه آشوری، گروگان‌های بریتانیایی-ایرانی به پرداخت بدهی تاریخی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران ترغیب کند. سپاه ثارالله کرمان بازوی اصلی سپاه پاسداران در گروگان‌گیری نازنین زاغری بود.