امیرحسین مینائیان، یکی از شهروندانی است که در آغازین روزهای اعتراضات سراسری بعد از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در تهران بازداشت شده است.

بنا به اطلاع خانواده امیرحسین مینائیان، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی علی مظلوم، او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی (مهسا)» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی (مهسا)» به سه سال زندان محکوم کرده است. این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

لیدا ابوالحسنی، مادر امیرحسین مینائیان به زمانه می‌گوید تا دو هفته بعد از بازداشت از سرنوشت امیرحسین اطلاعی نداشتند. به گفته مادر این شهروند بازداشت شده، در مدت این دو هفته امیرحسین مینائیان در سلول انفرادی در زندان اوین نگهداری می‌شد و به منظور اخذ اعتراف اجباری مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود که به خون‌ریزی داخلی انجامید.

◼️ گفت‌وگوی زمانه با لیدا ابوالحسنی و جمشید مینائیان، والدین امیرحسین مینائیان را بشنوید:

در برگه «رسید پرونده ورودی» قوه قضائیه مربوط به بازداشت زندانی سیاسی امیرحسین مینائیان، کلمه «مهسا» در کنار اتهام‌های قانونی در پرانتز نوشته شده است.

جمشید مینائیان پدر امیرحسین نیز به زمانه می‌گوید در دادگاه به او اجازه داشتن وکیل داده نشد و در حالی که امیرحسین را با دستبند و پابند به جلسه دادرسی آوردند، نه تنها اجازه نمی‌دادند او با خانواده‌اش صحبت کند، بلکه جلسه دادرسی کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشید و قاضی سعی داشته او را مجاب کند تا اتهامات را بپذیرد.

برگه «رسید پرونده ورودی» قوه قضائیه در پرونده امیرحسین مینائیان به‌دست زمانه رسیده و نام «مهسا» داخل پرانتز کنار عناوین اتهامی او نوشته شده است.

ظاهراً این روش قوه قضائیه است که نشان دهد فرد متهم در رابطه با اعتراضات پس از قتل دولتی ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده است.

برگه «رسید پرونده ورودی» قوه قضائیه در پرونده امیرحسین مینائیان و آمدن کلمه «مهسا» در عنوان‌های اتهامی که بر اساس آنها او به سه سال زندان محکوم شده است.

امیرحسین مینائیان در حال حاضر در زندان تهران بزرگ (فشافویه) زندانی است و به دلیل شکنجه‌ها و خون‌ریزی داخلی شرایط مناسبی ندارد. او از دریافت خدمات درمانی مناسب محروم مانده است.

امیرحسین مینائیان متولد ۲۵ آذر ۱۳۷۶ و فوق دیپلم هوانوردی است.