خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است از بازداشت چند بازیکن فوتبال یکی از «تیم‌های مطرح» تهران خبر داد.

نام این باشگاه و بازیکنانی که بازداشت شده‌اند، هنوز فاش نشده است. این خبرگزاری ادعا کرده است که این فوتبالیست‌ها در یک «پارتی شبانه مختلط در دماوند» با حکم قضایی بازداشت شدند و برخی از آن‌ها «در حالت غیرعادی ناشی از مصرف مشروب الکی بودند».

آن‌گونه که تسنیم روایت کرده است در بین فوتبالیست‌های بازداشت شده در شامگاه شنبه دهم دی بازیکنانی که در روزهای گذشته با معترضان در ایران اعلام همبستگی کرده بودند یا به سرکوب اعتراض کرده بودند هم حضور داشتند. به روایت این خبرگزاری «بعضی از این افراد بازداشت شده در روزهای گذشته در مصاحبه‌های خود ادعا می‌کردند که به دلیل حوادث اخیر و در راستای همدردی با مردم، انگیزه‌ای برای مسابقات و حتی صحبت کردن در خصوص فوتبال را ندارند».

از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی چند تن از بازیکنان تیم‌های نفت مسجدسلیمان، پرسپولیس و استقلال تهران، تراکتور تبریز و فولاد اهواز به صورت موقت بازداشت شدند. خبر بازداشت کاوه رضایی از تراکتور تبریز، حسین ماهینی بازیکن اسبق پرسپولیس تهران و وریا غفوری از فولاد اهواز رسانه‌ای شد.

امیررضا نصر آزادانی بازیکن سابق تراکتور تبریز هم در اصفهان بازداشت و به بغی (مبارزه مسلحانه) متهم شده است، اتهامی که می‌تواند به صدور حکم اعدام برای این فوتبالیست منتهی شود.

سازمان لیگ برتر فوتبال ایران از آغاز اعتراضات اخیر مسابقات را بدون حضور تماشاگران برگزار می‌کند تا از شکل‌گیری تجمع در هنگام مسابقات و یا پس از بازی‌ها جلوگیری کند.

با وجود فشار امنیتی بر بازیکنان فوتبال شمار محدودی از آن‌ها در هفته‌های گذشته به شکل‌های مختلف به وضعیت سرکوبگرانه معترض شده‌اند. شادی نکردن پس از گلزنی تکراری ترین شیوه اعتراض نمادین فوتبالیست‌ها بوده است.

برخی از آنان اما همانند میثم تهیدست، بازیکن تیم فوتبال صنعت نفت آبادان، اعتراض خود را نمایان‌تر کرده‌اند. او در هفته دوازدهم لیگ برتر پس از گلزنی در اعتراض به صدور حکم اعدام دست‌هایش را به شکل نمادین طناب دار درآورد.

ارسلان مطهری، مهاجم تیم استقلال تهران نیز پس از گلزنی در شهرآورد تهران گریه کرد اما تلویزیون این صحنه را نشان نداد.

علی دایی، کاپیتان و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران هم از جمله فوتبالیست‌هایی است که از آغاز اعتراضات به صورت علنی با معترضان همراه شده است. او پس از قتل اسرا پناهی در اردبیل، روایت حکومت را دروغ خواند و دعوت فیفا برای حضور در قطر همزمان با جام جهانی را رد کرد.

نیروهای امنیتی ایران پنجم دی ماه هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی را از دبی به کیش بازگرداند تا مانع خروج آن‌ها از کشور شوند. بر اساس روایت رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران بازگرداندن این هواپیما با دستور شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته بود.

علاوه بر بازیکنان فوتبال، سعید پیرامون، مسلم مسیگر، مصفی کیانی و محمد احمدزاده، چهار بازیکن تیم ملی فوتبال ساحلی هم در جریان مسابقات جام بین قاره‌ای دبی پس از به ثمر رساندن گل، یا خوشحالی نکردند یا با خوشحالی گلی متفاوت، همبستگی خود با مردم ایران را نشان دادند. پیرامون که زاده چابهار در بلوچستان است در یک حرکت اعتراضی به شکل نمادین موهای خود را قیچی کرد. این چهار بازیکن از تیم ملی فوتبال ساحلی خط خوردند.