به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، دوشنبه ۱۲ دی ماه، سهیل عربی، زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفته است:

«آقای عربی صبح روز دوشنبه در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. بی‌خبری از وضعیت و محل نگهداری او موجب افزایش نگرانی خانواده او شده است.»

این منبع آگاه اشاره کرده که سهیل عربی از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد و هم اکنون نیز از دسترسی به دارو محروم مانده است.

هنوز از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی نیز در زندان اوین محبوس است و دوران محکومیت خود را با وجود بیماری سپری می‌کند.

سهیل عربی از تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ بدون داشتن حق مرخصی در بازداشت و زندان است. او در تاریخ ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

این زندانی سیاسی در پرونده نخست خود به اتهام‌های «توهین به مقدسات دینی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به پنج سال حبس و از بابت پرونده دیگرش به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» به دو سال حبس، دو سال تبعید به برازجان و چهار میلیون تومان جزای نقدی و به اتهام «تخریب اموال دولتی» به یک سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

سهیل عربی هم‌زمان با این‌که پس از تغییرات بسیار در روند دادرسی و احکام صادره، در حال تحمل دوران محکومیت هفت سال و شش ماهه خود در زندان تهران بزرگ بود، از بابت دو پرونده‌ جدید که در زندان علیه او گشوده شده بود، توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس تبعید و جزای نقدی محکوم شد.

سهیل عربی در تاریخ ۲۸ شهریورماه ۹۹ به صورت تنبیهی از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. او در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۹ پس از ۳۳ روز نگهداری در سلول انفرادی طی تماسی تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین خبر داد. اما نهایتا روز یک‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۹۹ با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج (معروف به سوئیت) منتقل شد. سهیل عربی پس از ۹ روز به بند عمومی این زندان منتقل شد.

سهیل عربی پیشتر نیز در تاریخ ۳ دی‌ماه ۹۹ از طریق ویدئو کنفرانس توسط شعبه ۸ بازپرسی دادسرای شهر ری از بابت پرونده‌ای دیگر مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و نهایتا این شعبه قرار منع تعقیب برای او صادر کرد.

او نهایتاً در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ پس از آزادی از زندان رجایی‌شهر کرج به همراه مامور جهت تعیین تکلیف دوران محکومیت تبعید خود به برازجان اعزام شد.

این زندانی سیاسی از لحظه‌ آزادی پیوسته درباره دیگر زندانیان سیاسی و زندانیان گمنام در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌کرد.