افسانه سادات مدبر، روانشناس ۶۰ ساله ساکن تهران که از دو هفته پیش دستگیر شده، در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است اما از وضعیت او به دلیل اینکه امکان تماس تلفنی ندارد، خبر دقیقی در دست نیست.

افسانه مدبر را که سابقه زیادی در درمانگری اعتیاد دارد، ۲۹ آذر در محل کارش دستگیر کردند. ۳ مامور مرد و ۱ مامور زن لباس شخصی با ارائه مدارک جعلی ستاد مبارزه با مواد مخدر او را ربودند و دوربین‌های محل کار او را نیز با خود بردند.

مدبر پس از چند روز بی‌خبری از حضور در بند ۲۰۹ اوین خبر داد و گفت که به داروهایش دسترسی ندارد. هرچند خانواده از ابتدا در پی رساندن داروهای افسانه مدبر به او بوده اند، تا چندی پیش هنوز مسئولان زندان اجازه دسترسی او به دارو را نداده بودند.

بنا به اطلاعات رسیده به «زمانه»، مسئولان زندان نهایتاً انتهای هفته گذشته داروهای افسانه مدبر را از خانواده دریافت کردند اما مشخص نیست آنها را در اختیار این روانشناس زندانی قرار داده اند یا خیر.

از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به قیام ژینا شهرت یافته است تا کنون هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

به‌ گزارش وب‌سایت خبری «هرانا» وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراضات سراسری مردم در ۳۱ استان، ۱۶۱ شهر و ۱۴۴ دانشگاه بزرگ کشور انجام شد و شمار کشته‌شدگان از ۲۶ شهریور تا ۸ دی‌ماه به ۵۰۸ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۹ هزار و ۱۹۶ نفر رسیده است.