جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان روز چهارشنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه برای دومین روز متوالی در انتخاب رهبر ناکام ماندند چرا که گروهی از جمهوری‌خواهان تندرو از درخواست دونالد ترامپ برای پذیرفتن کوین مک‌کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان سرپیچی کردند.

در آخرین تلاش، مک‌کارتی تنها ۲۰۱ رأی از ۲۱۸ رأی مورد نیاز را به دست آورد، در حالی که ۲۰ جمهوری‌خواه روز چهارشنبه به بایرون دونالدز، جمهوری‌خواهی که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد، رأی دادند. همه ۲۱۲ دموکرات مجلس هم به حکیم جفریز رأی دادند.

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا قرار است امروز پنج‌شنبه ۱۵ دی / ۵ ژانویه دوباره برای انتخاب رئیسشان رأی‌گیری کنند.

این بن بست سوالاتی را در مورد توانایی جمهوری‌خواهان برای نقش‌آفرینی در حکومت در دو سال آینده به وجود آورده است. اعضای مجلس نمایندگان قبل از ادای سوگند و شروع به کار قانونگذاری، رئیس مجلسشان را معرفی می‌کنند.

مک‌کارتی، اهل کالیفرنیا، از سال ۲۰۱۹ به عنوان شاخص‌ترین جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان خدمت کرده است و تلاش نسبتاً موفقیت آمیز حزبش برای به دست آوردن کنترل مجلس در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ را رهبری می‌کرد.

اما او اکنون در شش رأی‌گیری متوالی در طول دو روز ناموفق بوده است. گروهی متشکل از ۲۰ محافظه‌کار تندرو که او را از نظر ایدئولوژیک غیرقابل اعتماد می‌دانند، از حمایت از او خودداری کرده‌اند و او را از ۲۱۸ رأی لازم برای برنده شدن در این پست محروم کرده‌اند.

ترنت کلی نماینده جمهوری‌خواه در یک کنفرانس خبری گفت: «شما ۲۰ نفر دارید که می‌خواهند ۲۰۱ نفر دیگر بدون قید و شرط تسلیم آنها شود. خوب، من بدون قید و شرط تسلیم نخواهم شد.»

پس از اینکه حزب جمهوری‌خواه موفق شد در انتخابات نوامبر اکثریت ناچیز ۲۲۲ به ۲۱۲ دموکرات را به دست آورد، جنگ رهبری شروعی ناامیدکننده را برای اکثریت جمهوری‌خواه جدید در مجلس ایجاد کرد.

این درگیری داخلی بر چالش‌هایی که حزب جمهوری‌خواه می‌تواند طی دو سال آینده و با به جریان افتادن رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ با آن مواجه شود، تأکید می‌کند.

آخرین باری که مجلس نمایندگان در اولین دور رأی‌گیری نتوانست رئیس مجلس را انتخاب کند در سال ۱۹۲۳ بود، در جریان رقابتی که نهایتاً پس از ۹ دور رأی‌گیری، رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شد.

اما مک‌کارتی رهبر بالقوه جمهوری‌خواهان کنگره در واکنش به این اتفاقات گفت که مذاکرات با همکاران مخالف‌خوانش در حال پیشرفت است. او پس از دیدار با مخالفان به خبرنگاران گفت: «فکر نمی‌کنم نتیجه رأی‌گیری امشب موضوع را حل کند ولی روز آینده تغییراتی رخ خواهد داد.»

هواداران مک‌کارتی امیدوار بودند که برپایی چند دور رأی‌‌گیری، مخالفان را از تلاششان منصرف کند. اما نتیجه به نظر می‌رسد این بود که برخی جمهوری‌خواهان اکنون در مورد توان رهبری مک‌کارتی و قدرتش برای متحد کردن حزب در مجلس نمایندگان دچار تردید شده‌اند.

همچنان این روش برای خروج از بن‌بست وجود دارد که جمهوری‌خواهان دست به دامن دموکرات‌ها شوند. به این معنا که با فرمان حزبی تعدادی از دموکرات‌ها در یک دور رأی‌گیری به کاندیدای جمهوری‌خواه رأی بدهند. این روند نیاز به مذاکره و احتمالاً اعطای امتیازاتی به دموکرات‌ها دارد.

حکیم جفریز، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت که جمهوری‌خواهان در مورد این گزینه با دموکرات‌ها تماس نگرفته‌اند.

جمهوری‌خواهان به دنبال این بودند که تعیین کنند آیا مک‌کارتی می‌تواند آرای کافی برای موفقیت به عنوان رئیس مجلس را از طریق مذاکره با نمایندگان درون‌حزبی مخالف به دست آورد یا خیر. این گروه خواهان کنترل بیشتر بر رهبری حزب و نفوذ بیشتر بر مخارج و هزینه‌کرد جریانشان هستند.

مخالفان گفتند که جنگ رهبری می‌تواند هفته‌ها طول بکشد.

این ماجرا نشانه‌ای از کاهش نفوذ ترامپ بر مخالف‌خوان‌های جمهوری‌خواه هم بود. او از جمهوری‌خواهان تندرو خواسته بود اختلافات خود را کنار بگذارند و به مک‌کارتی رأی بدهند.

ترامپ روز چهارشنبه پیش از رأی‌گیری روز چهارشنبه در رسانه اجتماعی تروث نوشت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه اعضای بزرگ جمهوری‌خواه مجلس به کوین (مک‌کارتی) رأی دهند.»

با وجود بی‌توجهی به این خواسته ترامپ، در فقدان چهره‌ای کاریزماتیک، او همچنان در میان جمهوری‌خواهان یک چهره نسبتاً با نفوذ باقی مانده است و تاکنون تنها نامزد معرفی شده ریاست جمهوری برای سال ۲۰۲۴ است. برخی از اعضای این حزب ترامپ را به دلیل شکست جمهوری‌خواهان در کسب کرسی‌های بیشتر در کنگره در انتخابات میان دوره‌ای مقصر می‌دانند.

کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس می‌تواند به این حزب قدرت دهد تا دستور کار قانونگذاری جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات را ناکام بگذارد.

بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید درباره مناقشه پیش آمده بر سر رهبری مجلس نمایندگان گفت: «این اتفاق خوبی نیست. اینجا ایالات متحده آمریکا است و امیدوارم که آنها به نتیجه برسند.»