پس از سه روز رأی‌گیری، مجلس نمایندگان آمریکا هنوز سخنگو ندارد. کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس، نامزد اصلی تصدی این مقام است. اما پس از یازده بار رأی‌گیری، او هنوز موفق نشده بیش از ۲۰۰ رأی به‌دست آورد. این در حالی است که حداقل رأی لازم برای انتصاب سخنگوی جدید ۲۱۸ رأی از ۴۳۵ است و در حال حاضر جمهوری‌خواهان ۲۲۲ نماینده در مجلس دارند.

مجلس نمایندگان جدید به دلیل عدم انتخاب سخنگوی خود عملاً ناکارآمد مانده است. نه تنها جلسات مرتبط با قانون‌گذاری یا بازرسی دولت بایدن برگزار نشده، بلکه حتی مراسم رسمی ادای سوگند نمایندگان نیز تاکنون اجرا نشده است.

به گزارش گاردین، این نخستین بار پس از سال ۱۸۵۹ است که نامزد سخنگویی مجلس بیش از ۹ رأی کم می‌آورد. مک‌کارتی مخالفانی جدی در میان تندروهای حزب جمهوری‌خواه دارد. آن‌ها می‌گویند اطمینان ندارند که او برای کاهش شدید هزینه‌های عمومی و افزایش فشارهای دیگر بر دولت بایدن و سنای تحت کنترل حزب دموکرات خواهد جنگید.

این در حالی است که گفته می‌شود او برای جلب آرای مخالفانش امتیازهای بسیاری داده است. از جمله امتیازهای او موافقت با مقررات درونی جدیدی برای کنگره است که به تنها یک عضو مجلس نمایندگان اجازه می‌دهد تقاضای رأی‌گیری برای عزل سخنگو کند.

او همچنین موافقت کرده که گروهی از جمهوری‌خواهان تندرو، تحت عنوان «انجمن درون‌حزبی آزادی»، نقش پررنگ‌تری در کمیته‌های مقررات‌گذاری در مجلس نمایندگان داشته باشند. کمیته‌های مقررات‌گذاری مجلس نمایندگان کمیته‌هایی هستند که مقررات ناظر بر ارائه لایحه‌ها به مجلس را تعیین می‌کنند.

به گزارش رویترز، از جمله رویدادهای جالب توجه روز پنج‌شنبه ۱۵ دی / ۵ ژانویه در مجلس نمایندگان این بود که مت گائتز، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا، دوبار نام دونالد ترامپ را به صندوق انداخت. از آن‌جایی که قانون اساسی ایالات متحده مشخص نمی‌کند که سخنگوی مجلس نمایندگان باید عضو مجلس نیز باشد، قانون‌گذاران مجبور نیستند به یکی از همکاران خود رأی بدهند. با این همه، ترامپ رأی دیگری نداشت.

تعیین سخنگوی مجلس نمایندگان به جلسه جمعه ۱۶ دی / ۶ ژانویه ۱۲ ظهر به وقت واشنگتن (۲۰ و۳۰ دقیقه به وقت تهران) موکول شده است. به گزارش رویترز، با وجود چالش‌های تاکنون، برخی جمهوری‌خواهان امیدوارند که توافقی پیش روست. پاتریک مک‌هنری، نماینده جمهوری‌خواه کارولینای شمالی و از حامیان مک‌کارتی، معتقد است که «ماجرا دارد ختم به خیر می‌شود. دقیقاً نمی‌دانم برای چه بازه زمانی‌ای، اما داریم در موردش بحث می‌کنیم و همین خوش‌بینم می‌کند.»