روزنامه هم‌میهن صبح یکشنبه دوم بهمن ماه از اخراج دو حقوق‌دان و مدرس دانشگاه از هیئت علمی دانشگاه‌ها خبر داد. پیشتر نیز حداقل یک حقوق‌دان به دلیل انتقاد به صدور حکم محاربه و اعدام برای معترضان بازداشت‌شده از هیئت علمی دانشگاه تهران اخراج شده بود.

بر بنیاد گزارش روزنامه هم‌میهن جلیل مالکی و عیسی امینی دو مدرس دانشگاهی هستند که از هیئت علمی کنار گذاشته شده‌اند. دانشگاه آزاد تدریس این مدرسان را به مدت دو سال تعلیق کرده است.

مالکی در گفت‌وگو با این روزنامه اخراج خود و امینی را تأیید کرد و گفت او و همکارش به دلیل «مبارزه با جریان‌های فساد» و «ایستادگی بر اصول و استقلال نهاد وکالت و دفاع از حق دفاع مردم در کانون وکلای دادگستری» اخراج شده‌اند.

امینی و مالکی هر دو سابقه ریاست در کانون وکلای مرکز را دارند. عیسی امینی در دوره‌های قبل رئیس کانون وکلای مرکز بود و جلیل مالکی در حال حاضر رئیس این کانون است. آن‌ها در روزهای قبل فاش کرده بودند که عضویت‌شان در هیئت علمی دانشگاه آزاد به حالت تعلیق درآمده و اجازه تدریس از آن‌ها سلب شده است.

مالکی در توضیح این تصمیم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته بود چند روز پس از انتقاد از مسئول وضع اجرایی و اقتصادی کشور «رأی محرومیت از عضویت هیأت علمی گزارش‌کننده فساد و مدیر گروه در هیأت عالی مستقر در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شده است».

https://www.instagram.com/p/CnkSUx9j-1N/?utm_source=ig_web_copy_link

او پیشتر در سال ۱۳۹۸ یک پرونده تخلف علمی در دانشگاه آزاد اسلامی را افشاء و پیگیری کرده بود.

امینی هم در ارتباط با موضوعی مشابه از دانشگاه آزاد اخراج شده است. او در این رابطه توضیح داده که دلیل اخراج او از هیئت علمی اختلاف قبلی با محسن برزگر، معاون حقوقی وقت دانشگاه آزاد و علی بهادر جهرمی، سخنگوی کنونی دولت در زمان ریاست او بر کانون وکلای مرکز است.

https://www.instagram.com/p/CnkTqJGjPu0/?utm_source=ig_web_copy_link

مالکی در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن گفت اتهامی که با عنوان نقض مقررات دانشگاه به او و امینی زده‌اند «ثبت نمره یکی از دانشجویان در سامانه مربوطه بدون امضای یکی از اعضای هیئت نظارت بر آزمون بوده است».

این حقوقدان اخراج‌شده از دانشگاه آزاد، این اتهام را پرونده‌سازی برای اخراج خود و همکارش خواند و گفت:

«این امر صرفاً یک بهانه است و علت اصلی این رای شدید، ایستادگی ما بر حق دفاع مردم در کانون و مبارزه با فساد در دانشگاه است».

پیش از این نیز محسن برهانی، حقوق‌دان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بعد از اینکه از صدور حکم محاربه و اعدام برای معترضان بازداشت شده انتقاد کرد، از هیئت علمی دانشگاه اخراج شد. برهانی احکام دادگاه‌های انقلاب علیه معترضان بازداشت شده را خلاف قوانین مجازات اسلامی مصوب جمهوری اسلامی و کاملا سیاسی دانسته بود «که علم حقوق و قضاوت را مخدوش و بی‌اعتبار کرده است».

اخراج و تعلیق مدرسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. چند تن از مدرسان دانشگاه‌ها به دلیل همراهی با دانشجویان معترض و حاضر نشدن در کلاس‌های درس به نهادهای انضباطی و امنیتی احضار و شماری از آن‌ها با قطع حقوق، تعلیق تدریس یا اخراج مجازات شدند.

دانشجویان دانشگاه‌های ایران از آغاز خیزش ژن، ژیان، ئازادی اعتراض‌های گسترده‌ای را سازمان دادند و بیش از یک ماه از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. در جریان این اعتراضات گسترده ده‌ها دانشجو به نهادهای امنیتی احضار و بازداشت شدند. در دانشگاه‌ها نیز کمیته‌های انضباطی دانشجویان معترض را از خوابگاه‌ و دانشگاه اخراج کردند.