بامداد یک‌شنبه ۱۹ فوریه/ ۳۰ بهمن اسرائیل مناطقی از دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد. منابع سوری ادعا کردند که در جریان این حمله حداقل پنج تن کشته و ۲۰ تن دیگر مجروح شدند.

خبرگزاری رسمی دولت سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی نوشت «اسرائیل با شلیک تعدادی موشک از بلندی‌های جولان اشغالی مناطقی از دمشق و حومه آن را هدف قرار داد.»

این منبع نظامی که نامش فاش نشد مدعی شد مناطق مسکونی در دمشق هدف حمله قرار گرفتند و پدافند هوایی توانست برخی از موشک‌ها را رهگیری و منهدم کند. به گفته او چهار تن از کشته‌شدگان و ۱۵ مجروح این حمله موشکی غیرنظامی بودند و تنها یکی از کشته‌شدگان نظامی بود. ارتش سوریه هم در اطلاعیه‌ای حمله هوایی را تایید کرد.

«رویترز» اما به نقل از منابع خود نوشت اسرائیل اوایل یکشنبه به یک مجتمع امنیتی بزرگ تحت حفاظت امنیتی در منطقه کفر سوسه دمشق حمله کرد. بر بنیاد روایت رویترز این ساختمان در نزدیکی تأسیسات متعلق به جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

تصاویر منتشر شده از منطقه‌ای که هدف موشک‌های شلیک شده از سوی اسرائیل قرار گرفت نشان می‌دهد یک ساختمان بلندمرتبه فرو ریخته است.

رامی عبدالرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمان ناظر بر وضعیت سوریه که در لندن مستقر است، حمله شامگاه یکشنبه را مرگ‌بارترین حمله اسرائیل به پایتخت سوریه توصیف کرد. به گفته او دست‌کم ۱۵ تن از نیروهای نظامی در جریان این حمله کشته شدند.

اسرائیل هنوز به صورت رسمی در باره این حمله اعلام نظر کرده است. اسرائیل شهریور امسال نیز فرودگاه دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد که در نتیجه آن چهار نظامی سوریه‌ای و دو نظامی ایرانی کشته شدند.

اسرائیل در سال‌های اخیر بارها مناطقی از سوریه را به بهانه مقابله با گسترش نفوذ ایران هدف حمله قرار داده اما کمتر به صورت رسمی مسئولیت این حملات را پذیرفته است و تنها مقام‌های ارشد نظامی و امنیتی آن گفته‌اند از گسترش نفوذ نظامی ایران و ارسال تجهیزات نظامی از سوریه به لبنان جلوگیری می‌کنند.

همزمان با وقوع زلزله در سوریه و ترکیه، مقام‌های اسرائیلی مدعی شدند که ایران تحت پوشش کمک‌ به زلزله‌زدگان تجهیزات نظامی به سوریه منتقل می‌کند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷٬۷ درجه ۱۷ بهمن/ ششم فوریه مناطقی از شمال و شمال غرب سوریه را ویران کرد. برآورد می‌شود شمار جان‌باختگان این زلزله مهیب در سوریه و ترکیه از ۴۵ هزار نفر فراتر رفته باشد. امدادرسانی به زلزله‌زدگان در سوریه به دلیل تحریم‌های گسترده علیه رژیم بشار اسد و هم‌چنین کنترل شورشیان مخالف بشار اسد بر برخی از مناطق زلزله‌زده به کندی صورت می‌گیرد.