پس از انتشار “منشور مطالبات حداقلی تشکل‌های صنفی و مدنی” مجموعه‌ای از منشورها و بیانیه‌های حاوی مطالبات منتشر شده که بر آن‌اند به جنبش “زن، زندگی، آزادی” بار برنامه‌ای ‌دهند. در آستانه ۸ مارس (۱۷ اسفند، روز جهانی زن) جمعی از فعالان زن، زیر عنوان همبود فمینیستی، خواسته‌های را در قالب “لایحه حقوقی زنان” منتشر کردند.

در نشست جرج‌تاون در روز جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ (۱۱ فوریه ۲۰۲۳) – که در آن حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، رضا پهلوی و مسیح علی‌نژاد حضور داشتند و شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی با پیام‌هایی ویدیویی به آن پیوستند − گفته شد که این جمع تا آخر فوریه دیدگاه پایه‌ای خود را در قالب یک منشور منتشر خواهد کرد.

امروز، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، متنی زیر عنوان “منشورِ همبستگی و سازماندهی برای آزادی (مهسا)” منتشر شد که امضاکنندگان اولیه آن حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، رضا پهلوی، شیرین عبادی، مسیح علی‌نژاد و عبدالله مهتدی هستند.

در آغاز این منشور آماده است که رسیدن به هدف نهایی گذار از جمهوری اسلامی «نیازمند سه عامل همبستگی، سازماندهی و مبارزه‌ی مستمر است». پس از آن بر مبارزه در خارج تأکید شده است: «این منشور ابتدا بر فعالیت‌های خارج از کشور تکیه می‌کند که می‌تواند زمینه را برای مشارکت فعالانه‌ی کنشگران داخل کشور فراهم کند.» در ادامه آمده است: «گام‌های بعدی با حضور کنشگران داخل ایران بر عدالت انتقالی، تشکیل شورای انتقال قدرت و راهکارهای انتقال قدرت به حکومتی دموکراتیک، ملی و سکولار تمرکز می‌کند.»

مفاد منشور

پس از این مقدمه منشور نکته‌هایی را زیر عنوان «باورهای مشترک نیروهای خواهان تغییر نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به ایران دموکراتیک» فهرست کرده است: حکمرانی دموکراتیک، حقوق بشر و کرامت انسانی، عدالت، صلح و امنیت، پایداری محیط‌زیستی، شفافیت اقتصادی و رفاه.

در زیر عنوان «حکمرانی دموکراتیک» آمده است که تعیین نوع حکومت که نظامی دمکراتیک و سکولار خواهد بود از طریق همه‌پرسی انجام خواهد شد. در همینجا همچنین «حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران با پذیرش گوناگونیِ زبانی، قومی (اتنیکی)، مذهبی و فرهنگیِ آن» به عنوان یک اصل ذکر شده است.

منشور در زیر عنوان‌های دیگر جای‌جای‌ به اعلامیه‌ حقوق بشر و کنوانسیون‌ منع شکنجه و دیگر قراردادهای بین المللی ارجاع داده است.

این منشور زیر عنوان «حقوق بشر و کرامت انسانی» اصلی را به شکل «پذیرش تکثر و تنوع در جامعەی ایران و تلاش برای رفع تبعیض‌های تاریخی و کنونی و پذیرش جایگاه زبان‌های مادری بر اساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی» تقریر کرده است.

در زیر عنوان «صلح و امنیت» این هدف گنجانده شده است: «انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمام زیرمجموعه‌های آن. امکان ادغامِ نیروهای نظامی سپاه در نیروهای نظامی دیگر چون ارتش در صورت اثبات عدم دخالت در جنایات و داشتن تخصص. وظیفه‌ی ارتش صرفاً دفاع از یکپارچگی سرزمینی کشور باشد.»

Ad placeholder