شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، چند هفته پس از رونمایی پکن از یک طرح ۱۲ ماده‌ای برای صلح در اوکراین، دوشنبه ۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وارد مسکو می‌شود.  

در ۱۰ سال گذشته این هشتمین بار است که شی جین پینگ به روسیه سفر می‌کند. در این سفر سه روزه شی با همتای روسی خود که اکنون بر اساس حکم دادگاه بین‌المللی لاهه به اتهام جنایت جنگی تحت تعقیب قرار گرفته و حکم بازداشت او صادر شده، دیدار و گفت‌وگو می‌کند.   

سفر شی که اخیراً برای سومین دوره پیاپی به عنوان رهبر چین منصوب شد و به دنبال نقش بزرگ‌تری برای پکن در صحنه جهانی است، با هدف تعمیق روابط راهبردی با روسیه و پایان دادن به جنگ اوکراین انجام می‌شود. در اثر بحران اوکراین تورم در سراسر جهان افزایش یافته و ذخایر غلات، کود و انرژی با کمبود مواجه شده است.

میانجیگری چین سبب شد که عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران روابط خود را از سر بگیرند. اما ظاهراً این اراده ایران و عربستان بر پایان دادن به روابط خصمانه بود که به این نتیجه منجر شد، در حالی‌که ممکن است چنین اراده‌ای در روسیه و اوکراین شکل نگرفته باشد.

 در سفر شی جین پینگ به مسکو قرار است رئیس جمهوری چین با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود هم یک نشست مجازی برگزار کند. این نشست اولین گفت‌وگوی رئیس جمهوری چین با همتای اوکراینی خود بعد از تهاجم نظامی روسیه است که در فوریه سال جاری وارد دومین سال خود‌ شد.

طرح ۱۲ ماده‌ای چین که در سالگرد جنگ اوکراین منتشر شد از حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند و خواستار حل و فصل سریع جنگ است اما مقصر بحران را «ذهنیت حاکم در جنگ سرد» و گسترش ناتو به سمت شرق و بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی روسیه می‌داند. این کشور همچنین «تحریم‌های یک‌جانبه» غرب علیه روسیه را محکوم می‌کند و با این حال پکن در سال گذشته به این تحریم‌ها پایبند بوده است.

شی در مقاله‌ای که روز دوشنبه در روزنامه روسی «روسی‌گزت» منتشر شد و رئوس آن در خبرگزاری تاس هم بازتاب یافت اعلام کرد که چین «فعالانه از مذاکرات صلح حمایت می‌کند» اما فعلاً هیچ ابتکاری را اعلام نکرده است. بر اساس متن منتشر شده در تاس شی نوشت:  «سفر من به روسیه سفر دوستی، همکاری و صلح خواهد بود».

رئیس جمهوری چین در ادامه افزود: در صورتی می‌توان «راهی معقول برای حل بحران» یافت که «همه طرف‌ها چشم‌انداز امنیت مشترک، جامع و همکاری پایدار را بپذیرند».