با وجود افزایش تنش‌ها پس از دو حمله مرگبار روز جمعه، خیابان‌های اسرائیل از تظاهرکنندگان مخالف برنامه‌های بنیامین نتانیاهو برای بازنگری در اختیارات دستگاه قضایی، خالی نشد. طبق برآوردهای غیر رسمی نزدیک به ۱۴۵ هزار نفر در تظاهرات شنبه شب شرکت کردند.

نتانیاهو که در جریان محاکمه به اتهام فساد مالی، اختلاس و سوء استفاده از قدرت، وارد ششمین دوره نخست‌وزیری خود شده قصد دارد در «اصلاحاتی» که مدعی‌ست هدفش «توازن بین سه قوه حکومت» است، دادگاه عالی اسرائیل را مهار کند.

چند هفته پس از شروع به‌کار دولت نتانیاهو، یاریو لوین، وزیر دادگستری اسرائیل از لایحه‌ای برای بازبینی نظام قضایی پرده برداشت که گفته می‌شود علاوه بر تضعیف جایگاه دادگاه عالی اسراییل، قدرت مطلق را به ائتلاف حاکم جدید اعطا کرده و قدرت نهادهای دموکراتیک را خواهد گرفت.

منتقدان در اعتراض گفتند طرح پیشنهادی دولت تیشه به ریشه استقلال قضایی می‌زند، فساد را تقویت می‌کند، از احقاق حقوق اقلیت‌ها عقب‌نشینی کرده و نظام دادگاه‌های اسرائیل را که به گفته آن‌ها بازوی مهمی در دفع اتهامات جنایت جنگی اسرائیل در خارج از «مرزها» به‌شمار می‌رود از مشروعیت و اعتبار می‌اندازد.

مخالفان همچنین به‌رغم تکذیب نتانیاهو، بیم آن دارند که او بخواهد از فشار قضایی برای توقف یا ابطال محاکمه خود استفاده کند.

اعتراض‌های گسترده خیابانی و به‌دنبال آن فشار مقام‌های سیاسی در هفته‌های گذشته به حدی بالاگرفت که دولت نتانیاهو را به توقف موقتی طرح خود مجبور کرد.

پس از توقف طرح نتانیاهو اما حمله به فلسطینی‌ها و تنش‌های منطقه‌ای شدت پیدا کرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره همزمان با تجمع معترضان در شامگاه شنبه ۱۹ فروردین/ ۸ آوریل وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد نیروهای اسرائیلی یک مرد جوان فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله کشتند. در عین‌حال ارتش اسرائیل هم از شلیک موشک از سوریه به داخل مرزهای اسرائیل و متعاقب آن حمله توپخانه‌ای و پهپادی به سوریه خبر داد. نیروهای گردان‌های قدس، شاخه مسلح جنبش جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت حمله از سوریه را بر عهده گرفته‌اند.

در روزهای گذشته تنش‌های اسرائیل-فلسطین و فضای رعب و وحشت ناشی از آن در مناطق مختلف از جمله غزه، لبنان، بیت‌المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری اشغالی بالاگرفته است.

ده‌ها هزار نمازگر مسلمان در مسجد الاقصی، نگران تکرار حملات شبانه نیروهای اسرائیلی بودند که هفته گذشته با پرتاب راکت به اسرائیل و بمباران غزه و جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل دنبال شد. در داخل اسرائیل هم تیراندازی منجر به کشته‌شدن دو اسرائیلی و زخمی‌شدن یک نفر در نزدیکی یک شهرک غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی و همچنین حمله با خودرو در تل‌آویو که به کشته‌شدن یک شهروند ایتالیایی و زخمی‌شدن پنج گردشگر دیگر انجامید، باعث ترس و نگرانی شده است.

در عین‌حال که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا خواهان آرامش و جلوگیری از بالاگرفتن تنش‌ها شده‌اند، نتانیاهو نیروهای ذخیره پلیس مرزی اسرائیل را بسیج کرده و به ارتش دستور داده است تا مواضع امنیتی را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی تقویت کند.

دولت نتانیاهو همچنین به معترضان هشدار داده و از آن‌ها خواسته‌ بود به خاطر مسائل امنیتی در تظاهرات شرکت نکنند. معترضان اما با تأکید بر این‌که «این یک لحظه تاریخی برای اسرائیل و نجات دموکراسی‌ست»، گفته‌اند حکومت اسرائیل امنیت را بهانه کرده و این مسئله مانع از حضور آن‌ها در خیابان‌ها نخواهد شد.

در تظاهرات شامگاه شنبه علاوه بر گروه‌های سیاسی و فعالان، نیروهای ذخیره ارتش، رهبران تجاری، اعضای صنعت فناوری اسرائیل و دانشگاهیان برجسته نیز شرکت کردند و مقابل حامیان ائتلاف مذهبی-ملی راست افراطی نتانیاهو قرار گرفتند.

پیش‌بینی می‌شود این اعتراضات و تزلزل وضعیت امنیت و ثبات در اسرائیل نتانیاهو را به انزوا ببرد. شبکه الجزیره به نقل از مروان بشاره، تحلیل‌گر سیاسی نوشته است که نتانیاهو علاوه بر سقوط در نظرسنجی‌ها، در حال از دست‌دادن کنترل خود بر دولت است و از سوی شرکای سیاسی‌اش در ائتلاف، مورد «باج‌گیری» قرار گرفته است.