ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازیابی دوربین‌های نظارتی به توافق رسیده‌اند.

پس از یک دوره طولانی تنش بر سر دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای ایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آژانس در حال بازیابی فضایی که از دست داده بود است.

به گفته گروسی آژانس کار نصب دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای ایران را آغاز کرده است. او گفت: ما کار نصب دوربین‌ها و اتصال دوباره برخی از سیستم‌های نظارتی آنلاین شروع می‌کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که این کار ممکن است چند هفته طول بکشد.

گروسی در اسفند سال ۱۴۰۱ به تهران سفر و در آنجا با مسئولان برنامه هسته‌ای و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدارها دو طرف در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که به توافق تازه‌ای دست یافته‌اند و ایران داوطلبانه اجازه بازرسی‌ و نظارت بیشتر را به آژانس می‌دهد.

پیش از این سفر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند گزارش مدعی وجود اورانیوم غنی شده با غلظت بیش از ۸۰ درصد در برخی از مراکز هسته‌ای ایران شده بود.

همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از خروج آمریکا از برجام به تدریج کاهش یافت. ایران بر اساس قانون اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها که در سال ۱۳۹۹ تصویب شد، دسترسی آژانس به دوربین‌های نظارتی نصب شده را محدود و از یک زمان به بعد به صورت کامل قطع کرد.

گروسی پیش از این در آخرین اظهارنظر در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، توافق برجام را به یک پوسته خالی تشبیه کرده و گفته بود در همکاری با ایران «برخی مسیرها گشوده شده است اما باید منتظر ماند».