وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه ۵ آوریل/۱۶ فروردین اعلام کرد که آنکارا در اقدامی تلافی‌جویانه و به دلیل تعمیق روابط میان اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، حریم هوایی خود را بر روی پروازهای فرودگاه بین المللی سلیمانیه در شمال عراق بسته است.

این وزارتخانه به فعالیت فزاینده شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان در این منطقه اشاره کرد و افزود که تصمیم اتخاذ شده از ۳ آوریل تا ۳ ژوئیه سال جاری به قوت خود باقی خواهد ماند.

این وزارتخانه گفت که «نفوذ» شبه نظامیان پ‌ک‌ک در اقلیم کردستان و فرودگاه سلیمانیه، امنیت پرواز‌ها را تهدید می‌کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک هلیکوپتر حامل شبه نظامیان کرد در مسیر سلیمانیه، پایگاه اتحادیه میهنی کردستان (PUK)، یکی از دو بلوک بزرگ سیاسی با نفوذ در کردستان عراق، سقوط کرد. ۹ شبه نظامی کرد در جریان سقوط این هلیکوپتر کشته شدند. نیروهای سوریه دموکراتیک تحت رهبری کردها که متحد آمریکا در سوریه هستند، قربانیان را اعضای نیروهای نخبه خود معرفی کردند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان اما گفت که این هلیکوپتر متعلق به اتحادیه میهنی بوده و حامل پنج عضو پ‌ک‌ک بود. حکومت اقلیم کردستان تحت سلطه رقیب اصلی اتخادیه میهنی یعنی حزب دموکرات کردستان  (KDP) است. حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی برخلاف رقیب خود، روابط نزدیکی با آنکارا دارد.

ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را با پ‌ک‌ک یکی می‌داند و واشنگتن را تحت فشار قرار داده است تا روابط خود را با این گروه قطع کند. پ‌ک‌ک که مقر آن در کوه‌های شمال عراق است، نزدیک به چهار دهه است که با دولت ترکیه برای خودمختاری در داخل ترکیه می‌جنگد. واشنگتن، همراه با آنکارا و چندین پایتخت غربی دیگر، پ‌ک‌ک را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما استدلال می‌کند که نیروهای دموکراتیک سوریه و پ‌ک‌ک یکی نیستند.

روابط بین اتحادیه میهنی کردستان و شبه نظامیان کرد در ماه‌های گذشته عمیق‌تر شده است. بافل طالبانی رهبر اتحادیه میهنی کردستان اواخر سال گذشته به شمال سوریه که در کنترل کردها است سفر کرد و با مظلوم کوبانی، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه دیدار کرد. از جمله قربانیان این سقوط، شروان کوبانی بود، برادرزاده مظلوم. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا پیش از ارزیابی مجدد این تصمیم در ۳ جولای، تحولات منطقه را از نزدیک دنبال خواهد کرد.