Ad placeholder

روز پنجشنبه ۱۷ فروردین معلمان در چند شهر از جمله کرج، نیشابور، ملایر، همدان، کرمانشاه، اهواز، ارومیه و رباط کریم به خیابان آمدند و مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کردند. تجمع‌ها با فراخوان قبلی صورت گرفت و حضور ماموران امنیتی و انتظامی در محل‌های اعلام شده – بویژه در کرج و تهران – سنگین بود.

خواست اصلی معلمان اجرای قانون رتبه بندی است. معلمان در اعتراض به اجرا نشدن رتبه‌بندی روز ۸ فروردین نیز در چند شهر تجمع کردند.

«گروه پیگیری مطالبات فرهنگیان استان تهران» روز سیزده فروردین با انتشار گزارش پیگیری اقدامات مسیولان در قبال مطالبات معلمان اعلام کرد معلمان از تحقیر و آزار معلمان و بی اعتنایی حکومت به خواست‌هایشان آزرده و خشمگین‌اند و در صورتی که دولت اقدامی نکند در ادامه تحصن سه روزه در مدارس در مدارس پنجشنبه ۱۷ فروردین مقابل اداره‌های آموزش و پرورش تجمع خواهند کرد.

گزارش «خانه فرهنگیان ایران» از تجمع امروز معلمان در مقابل وزارت آموزش و پرورش

امروز از ساعت حدود ۹ حدود ۵۰۰ نفر پلیس با ون‌های سیاه و سفید و تعداد زیادی لباس شخصی در خیابان محل تجمع حضور داشتند.
برخورد توحش آمیز آنان با معلمان زن و مرد را از پشت پنجره تماشا می‌کردم و از شدت نفرت و خشم ضربان قلبم بالا رفته بود.
در زیر وقایع این اقدام رذیلانه پلیس و لباس شخصی‌ها را برای شما همکاران گرامی شرح می‌دهم.
کل جمعیت معلمان بیشتر از ۳۰۰-۲۰۰ نفر نمی‌شد. البته خیلی‌ها را در خیابان‌های اطراف متفرق و یا بازداشت کرده بودند.
در ابتدای کار حدود ۵۰۰ پلیس با لباس سازمانی همزمان سوت‌های گوش‌خراشی می‌نواختند تا جمعیت پراکنده شود. سوت جیغ استبداد توسط دستان رذل دیکتاتور شاید زنگ پایانِ حکومتی باشد که نه گوش شنوا دارد و نه عقلی برای عاقبت اندیشی!
در مقابل اداره لباس شخصی‌ها با نشان کردن معلمان و ورود در هسته تجمع زنان و مردان را روی زمین می‌انداختند و کشان کشان به ون‌ها منتقل می‌کردند. نیروهای متوحش لباس شخصی و پلیس موهای خانم‌ها را می‌کشیدند و به سوی ون‌ها می‌بردند.
چندین نفر از آقایان و خانم‌ها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که نشان از وضعیت وخیم نظام و ترس آنان از شدت بیشتر اعتراضات جاری باشد.

یک روز پیش از برگزاری تجمع، ماموران امنیتی محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران را با خشونت بازداشت و با ضرب و شتم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

روز پنجشنبه نیز ماموران امنیتی مانع تجمع معلمان تهران مقابل وزارت آموزش و پرورش شدند تعدادی از معلمان را پس از ضرب و شتم باداشت کردند.

یک معلم درباه تجمع معلمان در کرج مقابل آموزش و پرورش کرج نوشته است: «ما امروز جلوی اداره کل البرز جمع شدیم ولی کلی نیروی امنیتی در آنجا حضور داشت بنابراین اجازه جمع شدن را ندادند و کلی هم به معلمان توهین کردند. آن‌ها حتی اجازه ایستادن در گوشه و کنار خیابان را هم ندادند و به راحتی به معلمان توهین می‌کردند و ما را هل می‌دادند.»

گزارش یک معلم از کرج: تجمعی که مانع شکل گرفتن آن شدند

امروز ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در مقابل اداره کل البرز جمع شدیم ولی نیروهای امنیتی در آنجا حضور پرشماری داشتند و اجازه‌ی جمع شدن را به معلمان نمی‌دادند و نسبت به معلمان توهین روا داشتند. حتا ایستادن در کنار خیابان هم ممنوع بود و معلمان را هل می‌دادند.
اکثریت در تجمع با خانم‌ها بود اما تعدادی از آقایان هم حضور داشتند. شمار نیروهای سرکوبگر از معلمان خیلی بیشتر بود و مرتب همکاران را پراکنده می‌کردند اما معلمان مقاومت می‌کردند تا درگیری پیش آمد که گویا یک همکار مرد بازداشت شد.
نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌ها اصرار داشتند که ما به داخل حیاط اداره برویم تا آقای حجرگشت بیآید و صحبت کند ولی ما قبول نکردیم و در نهایت با فشار نیروهای سرکوبگر پراکنده شدیم.

یک معلم بازنشسته که در تجمع معلمان کرمانشاه شرکت کرده بود درباره ترکیب نیروهای سرکوب و خبرچین‌ها نوشته است:

«امروز ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ راس ساعت ده صبح طبق فراخوان شورای صنفی برای تجمع به سمت اداره‌ی آموزش و پرورش رفتیم. طبق معمولِ همیشه، از هر سه طرف ورودی‌های اداره و همچنین پارک معلم، نیروی انتظامی کاملا مسلح و به حالت آماده باش ایستاده بودند و این جدای از حضور لباس‌ شخصی‌های همیشگی بود. حتی پسر بچه‌ی هفده ساله‌ای را دیدیم که گوشه‌ای ایستاده بود و تلفنش که زنگ زد به جناب سرهنگ آن طرف خط سلام کرد و گزارش رائه داد.»

تجمع معلمان در نیشابور، ملایر، رباط کریم و کرمانشاه پرشمار بود. در اغلب تجمع‌ها زنان آغازکننده سردادن شعار بودند. در رباط کریم یک معلم زن از بالکن عمارت مطالبات معلمان را پشت بلندگو اعلام کرد. در ارومیه فهرست مطالبات توسط یک معلم زن قرایت شد.

در اهواز معلمان در اعتراض به آیین‌نامه رتبه‌بندی، مسموم سازی دانش‌آموزان و اطلاعیه آموزش و پرورش درباره برخورد با دانش‌آموزان «بی حجاب»، مقابل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تجمع کردند.

دو معلم زن بر روی پلاکاردهایی که در دست داشتند از مبارزه و اعتراض دانش آموزان حمایت کردند. در یک پلاکارد هم نوشته شده بود: «سکوت شما یعنی حمایت از ظلم».

دو معلم زن مقابل اداره آموزش و پرورش اهواز

در سنندج، یک معلم به نام فریبا زندکریمی شبانگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین پس از احضار به اداره اطلاعات دستگیر شد.

برخی شعارهای معلمان در تجمع‌های پنجشنبه ۱۷ فروردین:
معلم داد بزن حقتو فریاد بزن
معلم زندانی آزاد باید گردد
محمد حبیبی آزاد باید گردد
مسئول بی‌کفایت نمی‌خوایم، نمی‌خوایم
قانون همسان سازی اجرا باید گردد
معلم به پا خیز برای رفع تبعیض

Ad placeholder