در یکی از آخرین موارد تشدید فشارها و سرکوب وکیلان مستقل، دادگاه کیفری دو اراک و دادگاه انقلاب این شهر در پرونده‌ای دو بخشی که در دوران حبس محمد نجفی، وکیل دادگستری گشوده شده بود، او را در مجموع به سه سال حبس و جزای نقدی محکوم کردند.

طبق گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که سه‌شنبه ۲۲ فروردین/۱۱ آوریل منتشر شد، محمد نجفی درباره احکام صادره گفت:‌

در شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو اراک، به اتهام نشر اکاذیب به تحمل دو سال حبس و ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی و در شعبه دوم دادگاه انقلاب اراک با اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شدم.

محمد نجفی همچنین تأکید کرد که او در جلسات دادگاه شرکت نکرده و به آرای صادر شده نیز اعتراضی نداشته است. او همچنین اعلام کرد در خصوص هیچ‌یک از بخش‌های این پرونده درخواست تسلیم به رأی را ارائه نداده است.

این وکیل دادگستری گفت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به دلیل «ارسال فایل صوتی از زندان اراک و اعلام حمایت از اعتراضات سراسری» پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، پرونده مذکور را علیه او گشوده و همچنین اتهام‌های مختلفی را علیه خواهر محمد نجفی و پسرش طرح کرده است.

محمد نجفی برای اولین بار در بهمن ۹۵ دستگیر شد. مأموران اطلاعات سپاه او را در ارتباط با «فیلمبرداری از تجمع اعتراضی کارگران هپکوی اراک» دستگیر و پس از ساعاتی آزاد کردند.

نام این وکیل دادگستری شاغل در شازند استان مرکزی بار دیگر به دلیل پیگیری پرونده وحید حیدری، از معترضان دی ماه سال ۹۷ که در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک کشته شد، مطرح شد. آقای نجفی با وجود تهدیدها و فشارهای شدید حکومتی، از پای فشردن بر اجرای قانون و احقاق حق موکلش دست برنداشت و سرانجام با اتهام‌های متعدد علیه خود مواجه و روانه زندان شد.

اواسط آذر ۹۷، شعبه یک دادگاه انقلاب اراک محمد نجفی را بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی به ۱۳ سال حبس محکوم کرد.

در فروردین ۹۸ محمد نجفی در ارتباط با یک پرونده‌ که بابت آن به سه سال حبس محکوم شده بود، مشمول عفو و آزاد شد. اما مأموران امنیتی به فاصله چهار روز او را بابت پرونده‌های دیگر بازداشت و روانه زندان اراک کردند.

او همچنین در یک حکم بدوی در تاریخ دوم بهمن ماه ۹۸ توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان شازند در ارتباط با انتشار نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای در فضای مجازی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود. تأیید این حکم صادره در دادگاه تجدید نظر در حالی صورت گرفت که شعبه دادگاه بدوی پیشتر نیز در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۹۷ محمد نجفی را در پرونده‌ای دیگر و از بابت همین اتهامات به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده و این حکم نیز عیناً به تأیید شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی رسیده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مجدداً محمد نجفی را در بهمن‌ماه ۹۸ در پرونده‌ای دیگر در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی شهمیرزادی به دلیل ایراد سخنرانی در مراسمی در سال ۹۵ در منزل گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که تحت شکنجه در بازداشت کشته شد) به شش ماه حبس تعزیری محکوم کردند.

نهایتاً با ادغام پرونده‌های موجود ۱۰ سال حبس به عنوان مجازات اشد در خصوص او قابل اجرا بود که میزان محکومیتش با اعمال تخفیف مجازات به ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

مأموران زندان اراک محمد نجفی را در بهمن ۱۴۰۱ پس از این‌که در اعتراض به روند دادرسی ناعادلانه و آزار خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زد، به انفرادی منتقل کردند. او در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ از زندان اراک به مرخصی اعزام شد.

قوه قضاییه در سال‌های اخیر شماری از اعضای کانون وکلا را به دلیل دفاع از فعالان سیاسی، حقوق زنان، دانشجویان، مدافعان حقوق کارگران و خانواده کشته شدگان اعتراضات بازداشت، محاکمه و به زندان و لغو پروانه وکالت محکوم کرده است.