گروه شبه‌نظامی نیروهای «واکنش سریع سودان» (RSF) اعلام کرده است که با وجود ادامه درگیری‌های شدید با ارتش در خارطوم، پایتخت این کشور، به‌زودی آتش‌بس را آغاز خواهد کرد.

شبه‌نظامیان در بیانیه‌ای اعلام کردند که آتش‌بس ۷۲ ساعته را رعایت خواهند کرد. این آتش‌بس از ساعت ۶ صبح روز جمعه یکم اردیبهشت / ۲۲ آوریل، که روز تعطیل مسلمانان به‌مناسبت عید فطر است، اجرایی خواهد شد.

در این بیانیه آمده است:

آتش‌بس مصادف با عید سعید فطر و گشودن راهروهای بشردوستانه برای تخلیه شهروندان و دادن فرصت به آن‌ها برای دیدار با خانواده‌هایشان است.

خارطوم در ساعات اولیه روز جمعه زیر گلوله‌باران شدیدی قرار گرفت و نیروهای «واکنش سریع سودان»  ارتش را به انجام «حمله گسترده» به پایتخت متهم کردند.

شبکه الجزیره در شمال خارطوم از تبادل آتش میان نیروهای شبه‌نظامی و ارتش چند دقیقه قبل از شروع آتش‌بس شبه‌نظامیان خبر داد.

هیچ خبری از این‌که ارتش آتش‌بس اعلام‌شده را رعایت خواهد کرد وجود ندارد.

از زمان آغاز جنگ قدرت در آخر هفته گذشته بین ارتش تحت فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای «واکنش سریع سودان» ژنرال محمد حمدان داگالو، چند مورد آتش‌بس شکست خورده است. این دو ژنرال پیش از این به‌عنوان رهبران دولت نظامی حاکم بر سودان در یک ائتلاف بودند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمله رهبران برجسته بین‌المللی بود که به‌تازگی از طرف‌های متخاصم خواست آتش‌بس سه روزه را در روز عید فطر رعایت کنند و به غیرنظامیان اجازه دهند به امنیت دست یابند.

تاکنون حداقل ۳۵۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. هزاران غیرنظامی از خارطوم گریخته‌اند و شمار زیادی از مردم نیز برای فرار از جنگ در منطقه غربی دارفور به چاد رفته‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که «اکثریت قریب به اتفاق» افرادی که از مرز چاد عبور کرده‌اند زنان و کودکان هستند.

کاترین ماهونی، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت:

آن‌ها ظاهراً یک شبه و بدون هیچ چیز گریخته‌اند.