هال سن پی‌یر، موزه‌ی هنرهای خام و بدوی پاریس، در ماه مارس و به مناسبت روز جهانی حقوق زن، به مدت یک ماه میزبان دیوار «زن زندگی آزادی» بود؛ دیواری با بیش از ۱۰۰ پوستر که به ابتکار بنیاد آرمان‌شهر و کاروان فیلم زنان این سازمان، چهل گیس و با همکاری فدراسیون بین المللی حقوق بشر و وبسایت زنان طراح گرافیک ایران کامل شد.

گیسو جهانگیری ـ رییس بنیاد آرمان‌شهر و نایب‌رییس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و از برگزارکنندگان اصلی این برنامه ـ می‌گوید:

 این دیوار همبستگی برای هر چه رساتر ساختن روایت‌های تصویری تکان‌دهنده و پر تعهد زنان گرافیست بر پا شد تا اعتراض و مبارزه زنان ایران برای تغییر را در معرض دید اهل فرهنگ پاریس قرار دهد. ساختن این روایت را مریم اشرافی، عکاس مستند اجتماعی، به دست گرفت. هم‌زمان نمایشگاهی از عکس‌های خود از کردستان عراق و سوریه، تحت عنوان «برخاستن از میان ویرانه‌ها، رقصیدن در میان گلوله‌ها» را کنار این دیوار به نمایش گذاشت.

 مریم اشرافی که اهمیت شعار “ژن ژیان ئازادی” (زن زندگی آزادی) و ریشه چندین ساله‌ی آن در میان زنان مبارز کورد را پیوند اصلی عکسهایش با این دیوار می‌داند، می‌گوید:

جمع‌آوری و انتخاب این پوسترها از میان طرح‌های خوبی که در این چند ماه تولید شده کار آسانی نبود و سعی ما این بود که با ملاک قرار دادن تنوع جغرافیایی و زبانی، چندصدایی این انقلاب را نشان دهیم. با اضافه کردن طرح‌های جدید در طی یک ماه، تلاش ما نشان دادن اتفاقات روز و همراهی هنرمندان شناخته شده و گمنام بود و امیدواریم این دیوار امکان سفر به فضاهای جدید را پیدا کند و با طرح‌های نو به‌روز شود.

روند تکمیل شدن این دیوار را مشاهده کنید:

Ad placeholder