شنبه گذشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای تجمع سراسری معلمان در اعتراض به زندانی شدن فرهنگیان، سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ مقابل مجلس و در شهرستان‌ها مقابل اداره‌های کل آموزش و پرورش فراخوان داد. این فراخوان به مناسبت روز معلم صادر شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در این فراخوان نوشته است:

آنچه در خیزش اجتماعی اخیر در مدارس و خیابان‌ها دیده شد، شکست کامل الگویی بود که بی‌اعتنا به تحولات عمیق در عرصه واقعیت‌های اجتماعی می‌کوشد تا ایده‌آل‌های غیرواقع‌بینانه خود را در نظام آموزشی محقق نماید.

شورای بازنشستگان ایران در اطلاعیه‌ای ضمن حمایت از فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان یادآوری کرده است:

جنبش انقلابی زن زندگی آزادی که از قتل مهسا امینی شروع شده تا تعیین تکلیف جامعه برای آزادی، رفاه و برابری با همه افت و خیزهایش به عقب بر نخواهد گشت.

 تشکل‌های دانشجویی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای از تجمع معلمان حمایت کرده‌اند. این بیانیه به امضای تشکل دانشجویان پیشرو، نهاد آزاداندیشان جندی‌شاپور، نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران شمال، نهاد اتحاد دانشجویان دانشگاه الزهرا، جمعیت دانشجویان آزاد (دانشگاه آزاد سنندج)، نهاد اتحاد دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشجویان آزاد خوراسگان (دانشگاه آزاد اصفهان) و همین‌طور جمعی از دانشجویان و فعالان دانشگاه اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده است. این دانشجویان در بیانیه خود یادآوری کرده‌اند:

اصرار بر حق‌خواهی از طرف معلمان، برای همه انسان‌های آزاده‌ای که امروز در حال مبارزه علیه وضعیت حاکم بر کشور هستند، نویدبخش است.

آن‌ها در ادامه نوشته‌اند:

ما به عنوان تشکل‌های دانشجویی که همیشه خودمان را حامی و دوشادوش جنبش‌های مبارزاتی تعریف کرده‌ایم، این‌بار نیز اعلام حمایت خود را از فراخوان سراسری معلمان اعلام کرده و از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، کارگران و بازنشستگان دعوت می‌کنیم که به تجمعات اعتراضی بپیوندند.

دانشجویان در این بیانیه بر دو خواسته اصلی معلمان تأکید کرده‌اند: «رعایت امنیت، شأن و منزلت انسانی معلمان و تمام مزدبگیران؛ با تأمین آزادی، رفاه همگانی و برابری و نابودی ساختار تبعیض‌آمیزی که فقر و فلاکت را به عموم مردم تحمیل کرده است» و «پایان یافتن فوری حملات شیمیایی به مدارس و ناامنی شدید مدارس از طریق حملات شیمیایی سازمان‌یافته نیروهای نظامی و شبه نظامی حکومتی».

تجمع روز ۱۹ اردیبهشت در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی، در مراکز استان‌ها مقابل اداره‌های کل آموزش و پرورش و در شهرستان‌ها، مقابل اداره‌های آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

 «اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلان و بازنشستگان»، «اجرای رتبه‌بندی معلمان مطابق مصوبه اولیه»، «بازگشت به اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تأمین آموزش با کیفیت و امنیت مدارس به ویژه برای دختران دانش‌آموز» از خواسته‌های معلمان در این تجمع سراسری‌ است.

بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد».

در  سال ۱۴۰۲ اعتراضات صنفی معلمان ایران از سرگرفته شده و حملات شیمیایی به مدارس دخترانه نیز به خشم معلمان از حکومت دامن زده است.

۹ اردیبهشت در هجوم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خانه محمد حبیبی، سخنگوی بازداشت شده کانون صنفی معلمان، تعدادی از معلمان و فعالان کارگری شامل ریحانه انصاری‌نژاد، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیار فکور، حسن ابراهیمی، ژاله روحزاد و الدوز هاشمی هنگام دیدار با خانواده حبیبی دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده بود که در این یورش خشونت‌بار یکی از معلمان زن دچار حمله قلبی شده بود.