ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین روز شنبه ۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت در ایتالیا گفت مقام‌های جمهوری اسلامی بیش از ۱۰۰۰ هواپیمای بدون سرنشین و اخیراً «سلاح های دیگری» به روسیه فروخته‌اند.

زلنسکی در مصاحبه با رسانه‌های ایتالیا که به‌طور زنده از کانال یوتیوب دفترش پخش شد گفت:

به لطف تحریم‌ها، تعداد موشک‌هایی که آن‌ها [روس‌ها] تولید می‌کنند چند برابر کمتر شده با این‌حال چالش‌هایی مانند ایران وجود دارد که بیش از ۱۰۰۰ پهپاد ساخت ایران و سلاح‌های دیگر را به آن‌ها [روسیه] فروخته است.

او افزود: «ما اطلاعات دقیقی داریم و آن‌ها اخیراً این کار را انجام داده‌اند».

به نوشته خبرگزاری رسمی اوکراینفورم، زلسنکی در عین تشکر از تصمیم ایتالیا برای دادن سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه SAMP-T «برای محافظت از اوکراینی‌ها» به مقام‌های ایتالیایی هشدار داد که به‌جای کمک‌های تسلیحاتی، کمک‌های بشردوستانه پیشنهاد نکنند و گفت: «اسلحه‌هایی که در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌گیرد در حال حاضر کمک دفاعی، محافظتی و توانایی ما برای بقا هستند».

همزمان با سفر زلنسکی به اروپا آلمان بزرگترین بسته کمک‌های نظامی خود به اوکراین را اعلام کرد. بسته‌ای به ارزش نزدیک به ۳ میلیارد دلار.

به نوشته واشنگتن پست این کمک تسلیحاتی که روز شنبه ۱۳ مه از سوی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اعلام شد شامل تانک، خودرهای زرهی و سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی‌ست که مجموعاً ۲,۷ میلیارد یورو معادل حدود ۲,۹۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این رقم معادل اندازه کل کمک‌های نظامی آلمان به اوکراین از شروع جنگ در فوریه ۲۰۲۲ است.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هم در این‌رابطه گفت: «همه ما آرزوی پایان سریع این جنگ وحشتناکی را که روسیه علیه مردم اوکراین به راه انداخته‌ایم، داریم.» او پا را فراتر گذاشت و گفت: «آلمان تا زمانی که جنگ طول بکشد، تمام کمکی را که می‌تواند ارائه خواهد کرد.»

با این‌حال مشخص نیست تسلیحات کمکی آلمان چه زمانی به دست اوکراینی‌ها برسد.

طبق گزارش‌ها در روزهای اخیر، نیروهای کی‌یف در نزدیکی باخموت در شرق اوکراین پیشروی کردند. با وجود این‌که وزارت دفاع روسیه در بیانیه روزانه خود اعلام کرد که چندین حمله و عملیات شناسایی اوکراینی‌ها در جبهه باخموت را به عقب رانده اما برخی از وبلاگ‌نویسان طرفدار روسیه این پیشروی را نشانه‌ای از آغاز فشار اوکراین دانستند.

با این‌حال زلنسکی هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت که اوکراین می‌خواهد قبل از شروع حمله، تسلیحات و مهمات بیشتری وارد کند. هرچند فرمانده ارشد نظامی ناتو گفته است که تقریباً تمام خودروهای رزمی که متحدان غربی اوکراین وعده کرده‌ بودند تحویل داده شده‌اند.

آلمان همچنین قرار است در شهر آخن جایزه معتبر «شارلمانی» را روز یکشنبه ۱۴ مه به زلنسکی اهدا کند؛ به پاس تلاش‌های او برای «ترویج وحدت در اروپا»، با این‌ تصور که «جنگ در اوکراین اروپایی‌ها را متحد کرده».

این جایزه پیشتر به وینستون چرچیل، پاپ فرانسیس، آنگلا مرکل و بیل کلینتون هم داده شده است.

طبق گزارش رسانه‌های خبری آلمان زلنسکی بعد از دیدار روز شنبه در رم با رهبران ایتالیا از جمله جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور وارد آلمان می‌شود تا «جایزه» را دریافت کند. او متعاقباً در توییتر گفت که به برلین رسیده است.

برخی از تحلیل‌گران از جمله اولریش اسپک، تحلیلگر مستقل مستقر در برلین گفته‌اند پیشنهاد این جایزه و بسته تسلیحاتی ترمیمی خواهد بود بر روابط آلمان و اوکراین.

کیف، مانند بسیاری از پایتخت‌های اروپای شرقی حتی قبل از جنگ از اشتیاق آلمان نسبت به روابط اقتصادی با روسیه سرخورده بودند و استدلال می‌کردند که این امر به ضرر آن‌‌ها تمام شده؛ خصوصاً درباره پروژه خط لوله گاز Nord Stream 2 که اوکراین را با عبور از زیر دریای بالتیک دور می زد و اکنون معلق و خراب شده است.

تردیدهای آلمان در مورد ارسال سلاح به مناطق درگیری و به‌دست گیری ابتکار عمل در مسائل امنیتی هم ناشی از تابوی نقش این کشور در جنگ جهانی دوم خوانده شده‌اند.

پیش از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، آلمان به جای اسلحه، ۵ هزار کلاه ایمنی برای نیروهای کی‌یف اختصاص داد که خشم اوکراینی‌ها و متحدانشان را برانگیخت.

آلمان در ادامه تحویل تانک‌های Leopard 2 ساخت آلمان را متوقف کرد. همزمان ایالات متحده آمریکا ۳۷ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به اوکراین داد و متعهد شد که برخی از تانک‌های خود را هم در اختیار کی‌یف قرار دهد.

بسته اعلام شده در روز شنبه شامل ۳۰ تانک لئوپارد 1A5 نبرد، ۲۰ خودروی زرهی پیاده نظام، چهار سیستم پدافند هوایی IRIS-T SLM و ۱۰۰ خودروی جنگی زرهی به‌علاوه ۲۰۰ هواپیمای بدون سرنشین است.