مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت خانه عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق بشر و نائب رئیس کانون دفاع از آزادی مطبوعات را با خشونت تفتیش کردند.

منابع آگاه به «زمانه» گفتند که چندین مأمور اطلاعات حدود ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه با شکستن در خانه شخصی عالیه مطلب‌زاده وارد آن شدند. هفت مأمور به خانه ریختند و مأموران زن با مطلب‌زاده درگیری فیزیکی پیدا کردند.

مأموران خانه را به طور کامل تفتیش کردند و گوشی و دیگر وسیله‌های الکترونیکی مربوطه را با خود بردند. تفتیش خانه این فعال اجتماعی و سیاسی چهار ساعت به طول انجامید.

مأموران که در خانه را شکسته بودند، کسی را هم برای سرهم‌بندی و تعمیر آن در انتهای تفتیش آوردند و به کنایه گفتند که «اگر خواستید بگویید در را موقع بازداشت شکستند، بگویید کسی را هم برای تعمیر آوردند.» تصویر زیر در خانه مطلب‌زاده پس از “تعمیر” آن است:

مأموران با حکم شعبه دو دادسرای اوین (تصویر بالا) دست به این بازداشت زدند. حکم را بازپرس شعبه دو محمود حاج‌مرادی صادر کرده است. مطلب‌زاده باید تا دوشنبه هفته آینده به دادسرا مراجعه کند اما مشخص نیست که او را آن روز به بند ۲۰۹ منتقل خواهند کرد یا برای او قرار وثیقه صادر خواهند کرد.

مأموران گفته اند که احضار عالیه مطلب‌زاده به همایش «گفت‌و‌گو برای نجات ایران» باز می‌گردد که چندی پیش با حضور کنش‌گرانی از داخل و خارج در کلاب‌هاوس برگزار شد.

عالیه مطلب‌زاده پیش از این صبح سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ با هجوم نیروهای امنیتی به منزل نرگس محمدی همراه با او بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد. او را ۲۰ بهمن گذشته آزاد کردند.

توضیح و پوزش: در نسخه پیشین این گزارش به اشتباه اعلام شده بود که عالیه مطلب‌زاده بازداشت شده است. او بازداشت نشده و تنها خانه او تفتیش شده است.