آنیشا اسداللهی، آموزگار و مترجم رسمی سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد.

این فعال حامی حقوق کارگران در حساب اینستاگرامی خود از ابلاغ کتبی حکم به وکیل و نیز ارسال مجازی آن در سامانه ثنا خبر داد و نوشت:

حکم پرونده پارسال ۱۹ اردیبهشت… پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری: ۵ سال به اتهام اجتماع و تبانی و هشت ماه برای تبلیغ علیه نظام…

آنیشا اسداللهی توضیح داده که قاضی ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، استوری او علیه اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را مصداق اتهام «تبلیغ علیه نظام» دانسته است.

دادگاه آنیشا اسداللهی فروردین ماه سال جاری با دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی / خارجی» برگزار شد.

این فعال حامی حقوق کارگران به همراه همسرش کیوان مهتدی، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در جریان بازداشت گسترده فعالان صنفی معلمان و کارگران بازداشت شدند. در ادامه، پرونده آنها به بازداشت دو فعال سندیکایی فرانسوی که جهت بازدید توریستی به ایران آمده بودند، منتسب شد.

آنیشا اسداللهی در زمان بازداشت بیش از سه ماه در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین که در اختیار وزارت اطلاعات است؛ سپری کرد. او در نهایت ۲۹ مرداد ماه سال گذشته با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی به‌صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

کیوان مهتدی، همسر او همچنان در زندان به سر می‌برد. او از زمان بازداشت آزاد نشده است. مهتدی پیش‌تر در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری به محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید و از سوی قاضی شعبه تاکید شد که مشمول «عفو» یا «تخفیف در مجازات» نخواهد شد.

علی اسداللهی، برادر آنیشا، شاعر و منشی کانون نویسندگان ایران نیز در تاریخ ۲۹ آبان بازداشت ۱۴۰۱ و پس از سه ماه، در تاریخ ۹ اسفند سال گذشته از زندان آزاد شد.