به گزارش هیئت انتخابات ترکیه، با شمارش صد درصد آرا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی، ۴۹,۵۱ درصد و کمال قلیچداراوغلو، رهبر مخالفان ۴۴,۸۸ درصد آرا را کسب کردند.

بدین ترتیب هیچ یک از نامزدها رأی لازم را به‌دست نیاوردند و به‌گفته هیئت انتخابات ترکیه می‌توانند کارزار دور دوم را آغاز کنند.

هیئت نظارت بر انتخابات شورای اروپا از کاستی‌های قابل توجه در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انتقاد کرد. فرانک شوابه، رئیس این هیئت از نبود شفافیت در شمارش آرا سخن گفت و افزود مرجع انتخاباتی باید روشن کند که دقیقاً چگونه نتایج انتخابات را منتشر کرده است.

او گفت علاوه بر این، اردوغان در طول مبارزات انتخاباتی از مزایای غیرقابل توجیهی از جمله در تبلیغات رسانه‌‌ای برخوردار بود.

به‌گفته شوابه، ترکیه اصول یک انتخابات دموکراتیک را رعایت نمی‌کند و چنین به نظر می‌رسد که مقامات انتخاباتی تحت نفوذ دولت قرار دارند.

سنان اوغان، سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۵,۲۵ درصد آرا را به‌دست آورد. او اعلام کرده است که در دور دوم انتخابات از هیچ یک از نامزدها حمایت نخواهد کرد. با این حال برخی از صاحب‌نظران معتقدند از آن‌جا که سنان اوغان گرایش‌های ناسیونالیستی شدیدی دارد احتمالاً طرفداران او در دور دوم به اردوغان رأی خواهند داد.

براساس آمار هیئت انتخابات ترکیه، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در داخل کشور ۸۸,۹۲ درصد و در خارج ۵۲,۶۹ درصد بود. افراد واجد شرایط شرکت در انتخابات ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ نفر بودند و ۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر برای نخستین بار رأی دادند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز یکشنبه ۷ خردادماه /  ۲۸ ماه مه جاری برگزار خواهد شد.