کمال قلیچداراوغلو، رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه در توئیتر خطاب به آن دسته از جوانانی که «حتی هزینه خرید یک قهوه را هم ندارند» نوشت: «۱۲ روز فرصت داریم، باید از تونل تاریک خارج شویم.»

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق افزود: «زندگی کردن از شما گرفته شده است و آن‌ها نگذاشته‌اند جوانی که باید بی‌خیال باشد، حتی یک روز چنین حسی را تجربه کند.»

قلیچداراوغلو از جوانان پرسیده است: «آیا می‌دانید در پایان چه در انتظارمان خواهد بود؟ تاریکی بی‌پایان. جوانی شما دیگر هرگز باز نخواهد گشت.»

در دور نخست انتخابات رجب طیب اردوغان ۴۹,۵ درصد و کمال قلیچداراوغلو ۴۴,۸۹ درصد آرا را به دست آوردند.

سنان اوغان، کاندیدای ناسیونالیست بیش از ۵ درصد آرا را کسب کرد و رأی طرفداران او در دور دوم می‌تواند برای اپوزیسیون سرنوشت‌ساز باشد. با این حال اوغان از مخالفان شدید حقوق کرُدهاست و احزاب مدافع حقوق کردها از حامیان مهم کمال قلیچداراوغلو هستند.

قلیچداراوغلو روز سه‌شنبه هشدار داد که حزبش باید «بسیار سخت‌تر برای خلاصی از شر قدرت وحشیانه‌ای بجنگد» که تمایل به خاموش کردن هر صدای مخالف و ایجاد محدودیت بر مطبوعات و آزادی بیان دارد.

با این حال ابراهیم کالین، مشاور اردوغان  روز سه‌شنبه گفت «دور دوم برای ما آسان‌تر خواهد بود» و «به نظر می‌رسد که آن‌ها [اپوزیسیون] امکانی برای کاهش فاصله خود با ما ندارند».

حزب «عدالت و توسعه» اردوغان در انتخابات پارلمانی که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۴ مه برگزار شد به‌همراه متحدان ناسیونالیست خود بیشتر کرسی‌ها را به‌دست آورد.

از ۶۰۰ کرسی پارلمان ترکیه، «ائتلاف جمهور» رجب طیب اردوغان شامل حزب «عدالت و توسعه»، حزب «جنبش ملی‌گرا» و حزب «رفاه نو» در مجموع ۳۲۲ کرسی را از آن خود کردند. حزب «عدالت و توسعه» به‌تنهایی با ۲۶۷ کرسی بیشترین نمایندگان را در پارلمان خواهد داشت. «ائتلاف ملت» کمال قلیچداراوغلو به‌عنوان ائتلاف احزاب اپوزیسیون ۲۱۲ کرسی و ائتلاف «کار و آزادی» نیز ۶۶ کرسی را به‌دست می‌آورد. حزب «جمهوری‌خواه خلق» ۱۶۹ کرسی کسب کرد.

براساس آمار هیئت انتخابات ترکیه، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در داخل کشور ۸۸,۹۲ درصد و در خارج ۵۲,۶۹ درصد بود. افراد واجد شرایط شرکت در انتخابات ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ نفر بودند و ۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر برای نخستین بار رأی دادند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز یکشنبه ۷ خردادماه /  ۲۸ ماه مه جاری برگزار خواهد شد.