در اجلاس سران گروه هفت که از روز جمعه ۱۹ می/ ۲۹ اردیبهشت در هیروشیمای ژاپن برگزار می‌شود، انتظار می‌رود سران کشورهای ثروتمند و صنعتی در تلاش برای وادار کردن مسکو به پایان جنگ در اوکراین، پیچ‌ها را بیشتر سفت کنند.

در حالی که تحریم‌های موجود علیه روسیه از سخت‌ترین تحریم‌هایی هستند که تاکنون بر یک اقتصاد بزرگ تحمیل شده است، جی ۷ فضای قابل ‌توجهی برای افزایش فشار دارد – اگرچه همچنان اختلافات در زمینه‌های کلیدی مانند انرژی و تحریم بیشتر در این بخش وجود دارد.

راشل لوکاس، یکی از اعضای کارگروه بین‌المللی تحریم‌های روسیه در دانشگاه استنفورد، به الجزیره گفت:

قطعاً فضای زیادی برای جی ۷ وجود دارد تا محدودیت‌های بیشتری اعمال کند و محدودیت‌های موجود را تشدید کند. مهم‌ترین حوزه‌ها شامل نفت و انرژی به‌طور گسترده‌تر، تحریم‌های تجاری غیرانرژی و بستن منافذ در این حوزه و تحریم‌های فناوری است.

انتظار می‌رود تمرکز اصلی اعضای گروه ۷ – ایالات متحده، کانادا، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا – بر اجرای تحریم‌های موجود، از جمله جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها با امکانات کشورهای ثالث باشد.

روز شنبه، وزیران دارایی جی ۷ و روسای بانک مرکزی در بیانیه‌ای مشترک متعهد شدند با «هر گونه تلاش برای سرپیچی و تضعیف اقدامات تحریمی» مقابله کنند.

اتحادیه اروپا که در رویدادهای گروه ۷ به عنوان یک عضو غیررسمی شرکت می‌کند، در حال بررسی جریمه‌ برای شرکت‌هایی است که به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند.

این اقدام، اتحادیه اروپا را به هم‌جهتی بیشتر با رژیم تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه نزدیک می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت این اتحادیه باید واردات فرآورده‌های نفتی هند را که از نفت روسیه استفاده می‌کند، متوقف کند.

دولت جو بایدن هم بر تقویت کنترل‌ها بر صادرات فناوری‌های پیشرفته با گسترش دایره آن به تجهیزاتی که می‌توانند کاربرد دوگانه داشته باشند، متمرکز شده است.

روسیه از تحریم‌ها آسیب دید؟

علی‌رغم پیش‌بینی‌ها از ویرانی اقتصادی، اقتصاد روسیه بهتر از آنچه انتظار می‌رفت در برابر رژیم تحریم‌های تحت رهبری غرب مقاومت کرد و در سال ۲۰۲۲ تنها ۲٫۱ درصد کاهش رشد داشت.

اگرچه تجارت روسیه با کشورهای جی ۷ به شدت کاهش یافته است، چین، هند و ترکیه از طریق افزایش واردات زغال‌سنگ، نفت و گاز روسیه، بخش عمده‌ای از این نقصان تجاری را جبران کرده‌اند.

برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهند شرکت‌های کشتیرانی غربی در نقض تحریم‌های صادرات انرژی روسیه دست دارند.

در مطالعه‌ای که ماه گذشته از سوی دانشکده اقتصاد کی‌یف منتشر شد، محققان دریافتند ۹۶ درصد از محموله‌های نفتی از بندر کوزمینو روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلاری تعیین شده به وسیله جی ۷ در سال گذشته فروخته شده است.

این به دنبال انبوهی از گزارش‌های رسانه‌ای است که بر دور زدن تحریم‌های کشورهای ثالث مانند ترکیه، صربستان، قزاقستان و امارات تاکید می‌کند. به جای کاهش سقف قیمت نفت، جی ۷ بر اجرای مؤثر این اقدام تمرکز خواهد کرد.

پیش از برگزاری نشست سه روزه جی ۷ نیز نشانه‌هایی از اختلاف میان اعضای گروه نمایان شده است.

در حالی که گزارش شده است جی ۷ در حال بررسی پیشنهاداتی برای بستن دائم خطوط لوله گاز طبیعی است که به وسیله روسیه پس از حمله به اوکراین قطع شده، گفته می‌شود اعضای اروپایی در حمایت از چنین اقدامی مردد هستند.

پولیتیکو روز چهارشنبه به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا که نامش فاش نشد، گفت که «بسیار بعید است» این اقدام به دلیل وابستگی مداوم اعضای اروپایی به گاز روسیه تصویب شود.