موج جدید فشار بر دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، از فروردین امسال و با احضار فله‌ای آن‌ها به کمیته انضباطی و صدور احکام سنگین محرومیت از تحصیل از سر گرفته شده است.

در دانشگاه تهران، عباس تاجیک، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی، با شکایت محمد صادق کوشکی، معاون فرهنگی همین دانشکده به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.  

مصداق اتهام او که در جلسه کمیته انضباطی و به صورت شفاهی مطرح شده، «پناه دادن به دانشجوی بی‌حجاب در دفتر انجمن اسلامی» دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.  

طبق گزارش کانال تلگرامی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، درگیری شخصی محمد صادق کوشکی، معاون فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با دانشجویان به روز ۲۱ فروردین ماه بر می‌گردد. در این روز، کوشکی به یک دانشجوی زن که در دانشکده حقوق مشغول صرف ناهار بود، به بهانه این که دانشجوی این دانشکده نیست برای واداشتن او به ترک آن‌جا حمله می‌کند و این دانشجو برای فرار از کوشکی به دفتر انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی پناه می‌برد. محمد صادق کوشکی در برابر مقاومت طولانی دانشجویان برای جلوگیری از ورود او به دفتر انجمن، خطاب به عباس تاجیک گفته: «گنده‌تر از تو را هم دیدم که چطور گریه می‌کردند، نوبت تو هم می‌رسد».

همچنین ۸ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دلیل برگزاری تجمع اعتراض به مسموم‌سازی دانش آموزان دختر در شهرهای مختلف، مجموعاً به ۲۲ سال محرومیت از تحصیل و تبعید در محل تحصیل در شهرهای اهواز، سمنان، کاشان و اردبیل محکوم شدند.

دانشجویان چند دانشگاه هم در روزهای گذشته به خاطر برگزاری تجمع در اعتراض به اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» از سوی حراست و کمیته انضباطی احضار شدند.  

کانال تلگرامی «قیام دانشگاه بهشتی» اخیراً خبر داده بعد از برگزاری تجمع در اعتراض به اعدام این سه شهروند در اصفهان، محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه بهشتی «شخصاً» بازداشت و آزار و اذیت دانشجویان معترض را پیگیری کرده است.

۸ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مجموعاً به ۲۲ سال محرومیت از تحصیل و تبعید در محل تحصیل در شهرهای اهواز، سمنان، کاشان و اردبیل محکوم شدند.

این کانال تلگرامی همچنین از تماس تلفنی مأموران وزارت اطلاعات با دانشجویان و «احضار فله‌ای» آن‌ها به کمیته انضباطی خبر داده است.

دانشگاه علم و صنعت؛ دستور به روسای دانشکده‌ها برای کنترل حجاب دانشجویان

فعالان دانشگاه علم و صنعت تهران، یکی از بسته‌ترین دانشگاه‌ها از نظر محدودسازی دانشجویان بر سر حجاب و روابط دختر و پسر، به زمانه خبر دادند که روسای دست‌کم دو دانشکده مکانیک و راه آهن این دانشگاه، در نامه به استادان این دانشکده‌ها دستور سرکوب دانشجویان زن به بهانه حجاب فعال را صادر کرده‌اند.  

روسای دانشکده‌های مکانیک و راه‌آهن و معماری دانشگاه علم و صنعت به استادان این دانشکده‌ها جهت اعمال فشار بر دانشجویان زن «با هر روش انتخابی» برای «رعایت موازین شرعی» دستور کتبی داده اند.

پیش از این، کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» از دستور کتبی رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت به استادان این دانشکده، با هدف فشار بر دانشجویان زن، «با هر روش انتخابی» برای «رعایت موازین شرعی» خبر داده بود که به همراه دستور روسای دانشکده‌های راه‌آهن و مکانیک، تا امروز شمار دستور کتبی روسای دانشکده‌ها به استادان در این مورد به دست‌کم سه نفر رسیده است. 

یک فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت، با بیان این‌که از روسای دست‌کم سه دانشکده این دانشگاه خواسته شده که با تذکر حجاب به دانشجویان، به آن‌ها در مورد احضار به کمیته انضباطی و حتی «برخورد نهادهای بیرون دانشگاه» هشدار بدهند، به زمانه چنین توضیح می‌دهد:

روسای دست‌کم دو دانشکده دیگر علاوه بر دانشکده معماری، به استادان خود برای فشار به دانشجویان زن در مورد عواقب مقاومت در برابر تن دادن به حجاب اجباری دستور کتبی داده‌اند. بر اساس اطلاعات ما، حراست دانشگاه علم و صنعت، به صورت مخفیانه از روسای این دانشکده‌ها خواسته تا این دستور را خطاب به استادان خود صادر کنند.

این دانشجو در ادامه توضیح داد که روسای دو دانشکده مکانیک و راه آهن، از جمله افرادی هستند که غیر از رئیس دانشکده معماری به استادان خود برای سرکوب دانشجویان به بهانه پوشش دستور کتبی داده‌اند:

در این دستورها حتی، تاکید شده دانشجویان در صورت مقاومت در برابر پوشش تحمیلی به احضار توسط نهادهای خارج از دانشگاه تهدید شوند. حتی دست‌کم یکی از این سه نفر برای ارائه توضیح در مورد شرایط حجاب دانشجویان دانشکده تحت مدیریت خود به حراست دانشگاه احضار شده است. با توجه به سیاست کلی دانشگاه علم و صنعت در مورد حجاب و جداسازی جنسیتی، ما اطمینان داریم که آمار واقعی بیشتر از این است.

به گفته این دانشجو، علاوه بر روسای دانشکده‌ها، مدیران برخی گروه‌های دانشکده‌ها هم دانشجویان را برای تهدید در مورد حجاب احضار می‌کنند. از طرف دیگر تا الان دست‌کم ۱۱ دانشجو هم به بهانه مصرف سیگار و رعایت نکردن حجاب به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. 

دانشگاه الزهرا؛ محرومیت از تحصیل به اتهام «همجنس‌گرایی» 

دانشجویان در دانشگاه تک جنسیتی الزهرای تهران می‌گویند تا امروز شمار بسیار زیادی از دانشجویان، به بهانه پوشش به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.  

کانال تلگرامی «صدای دانشجویان الزهرا» اخیرا در گزارشی هولناک خبر داده که دست‌کم ۳۵ دانشجوی دانشگاه الزهرا در موج جدید سرکوب‌ها بر سر حجاب اجباری و تنها از آغاز اردیبهشت ماه، به یک تا دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم، و از خوابگاه محروم شده‌اند.  

دانشجویان در دانشگاه تک جنسیتی الزهرای تهران می‌گویند تا امروز صدها دانشجو به بهانه پوشش به کمیته انضباطی احضار، و حدود یکصد تن از آنها با احکام تعلیق یک ترم به بالا مواجه شده اند.  

این کانال همچنین از قول مدیران حراست دانشگاه نوشته که در طول هشت ماه مشارکت دانشگاه الزهرا در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» پانصد تا ششصد نفر به کمیته‌ انضباطی احضار شده‌اند.

یک فعال دانشجویی دانشگاه الزهرای تهران که به بهانه حجاب، حکم محرومیت از تحصیل دریافت کرده، به زمانه می‌گوید با توجه به روند سریع برگزاری جلسات کمیته انضباطی، به نظر می‌رسد از ابتدای فروردین تا امروز، حدود ۱۰۰ دانشجو با احکام تعلیق از تحصیل، به مدت یک ترم به بالاتر روبه‌رو شده‌اند:

روندی که برای امثال من طی شد، به این شکل بود که اول در فرصتی بسیار کوتاه به کمیته انضباطی احضار شدیم، در مدت زمانی کم احکام صادر و تایید شد، و تنها حدود یک هفته بعد از تأیید حکم و بدون ابلاغ رسمی آن این احکام به اجرا درآمده و ما به دانشگاه ممنوع‌الورود شدیم. بر اساس مشاهدات و گفته دانشجویان دیگر به نظر می‌رسد، بیش از ۱۰۰ دانشجو به محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند.

این فعال دانشجویی در خبری تکان دهنده، از ممنوع‌الورودی عده‌ای از دانشجویان به اتهام «همجنس‌گرایی» می‌گوید:

جدا از تعداد محرومان از تحصیل به بهانه پوشش در دانشگاه الزهرا، تعدادی از دانشجویان فقط با یک تماس تلفنی به اتهام «همجنس‌گرایی» از ورود به دانشگاه تا اطلاع ثانوی محروم شده‌اند. ما تا امروز از دست‌کم ۴ مورد به همین شکل مطمئن شده‌ایم.

دانشجویان زن دانشگاه‌های مختلف تاکید می‌کنند که فشار بر آن‌ها به بهانه حجاب (اجباری) به خوابگاه‌های دانشجویی هم راه پیدا کرده است.

یک دانشجوی خوابگاه‌نشین دانشگاه الزهرا با بیان این که حراست و کمیته انضباطی، علاوه بر احضار به کمیته انضباطی به بهانه پوشش، رفتار عجیبی را با دانشجویان در خوابگاه‌ها از سر گرفته است، به زمانه می‌گوید:

در خوابگاه دانشگاه، نیروهای گشت مخصوص شب گذاشته‌اند که با رسیدن غروب در محوطه قدم می‌زنند و حتی اجازه نشستن دو دانشجوی دختر در کنار هم روی صندلی را نمی‌دهند. مأموران زن حراست خوابگاه، در ساعات نزدیک به صبح با ورود به سالن‌های خوابگاه در مورد پوشش دانشجویان در فضای داخلی هم تذکر می‌دهند.

Ad placeholder

دانشگاه هنر اصفهان؛ فیلم‌برداری از کلاس و زدن سیلی به دانشجو 

این تنها دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نبودند که بعد از انتشار برخی تصاویر از آن‎ها در فضای مجازی مورد هجوم مأموران حفاظت فیزیکی دانشگاه قرار گرفتند.  

اخیراً هم، فردی با «ماسک و عینک دودی» و فریب استاد دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان، وارد کارگاه دانشجویان شد و از آن‌ها فیلم‌برداری کرد. تصاویری که دقیقاً مثل روایت دانشکده‌های هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کمی بعد به فضای مجازی راه پیدا کرد و کاربر منتشر کننده آن خواستار برخورد حراست با دانشجویان بی‌حجاب این دانشگاه شد.

یک دانشجوی دانشگاه هنر اصفهان در مورد جزئیات این رویداد به زمانه می‌گوید:

چند روز پیش، فردی که خود را برای استاد ما دانشجوی نقاشی همان دانشگاه معرفی کرده بود، به کارگاه صنایع دستی آمده و خواستار بازدید از آن شد. استاد هم اجازه ورود او را داد و دیدیم که با ماسک و عینک دودی، در حال فیلم‌برداری از خود بچه‌ها است. کاملاً روشن بود که با هماهنگی حراست وارد دانشکده شده است. در کارگاه هم تقریباً هیچ کدام از دانشجویان دختر حجاب ندارند. هیچ‌کس نفهمید این فرد کیست و چرا فیلم‌برداری می‌کند، تا این که درست از روز بعد، بسیاری از دانشجویان هم کلاسی به حراست احضار شدند. به بچه‌ها گفتند، تصاویر بی‌حجاب شما در فضای مجازی منتشر شده است. حراست از همه عکس‌ها پرینت گرفته و از همه بچه‌ها برای عدم تکرار بی‌حجابی به اجبار تعهد گرفت.

به گفته این دانشجوی دانشگاه هنر اصفهان، همین اتفاق به نصب دوربین‌های مدار بسته در اطراف کارگاه صنایع دستی این دانشگاه و ایستادن شمار زیادی از مأموران حفاظت فیزیکی درست در مقابل درب ورودی آن منجر شده است.

دانشجوی پسر دانشگاه هنر اصفهان در پارک مقابل دانشکده معماری در مقابل درخواست خود از یک مأمور برای توقف فیلم‌برداری از دانشجویان در پارک کنار دانشکده، از او «سیلی» خورد.

دانشگاه هنر اصفهان، در روزهای گذشته با تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشکده معماری آن به دلیل حملات نیروهای لباس شخصی به دانشجویان دختر در اطراف آن خبرساز شده است. این دانشکده پشت «عمارت عالی‌قاپو» در اصفهان است و به گفته دانشجویان، نیروهای لباس شخصی مرد و زن، هر روزه با دانشجویان دختر بر سر مساله پوشش درگیر می‌شوند و از آن‌ها فیلم‌برداری کرده و حتی کارت دانشجویی برخی از این دانشجویان را ضبط می‌کنند. 

کانال تلگرامی «صدای آزاد دانشگاه» اخیراً خبر داده که یک دانشجوی پسر دانشگاه هنر اصفهان در پارک مقابل دانشکده معماری در مقابل درخواست خود از یک مأمور برای توقف فیلم‌برداری از دانشجویان در پارک کنار دانشکده، از او «سیلی» خورد.

Ad placeholder

دانشگاه سوره تهران، قمه‌کشی مزاحمان و «لج‌بازی» دانشجویان

تقریباً دو هفته هم از قمه‌کشی فردی در کوچه پشت دانشگاه «سوره» تهران برای دانشجویان دختر گذشته و هنوز از بازداشت متهم خبری نیست. به جای آن، دانشجویان این دانشگاه می‌گویند، از روز بعد از این اتفاق هولناک، حراست به خاطر رعایت حجاب در محوطه داخلی و اطراف دانشگاه از دانشجویان دختر تعهد گرفته است.  

https://twitter.com/SedayeShahrivar/status/1652739879976198144?s=20

یک دانشجوی دانشگاه سوره تهران درباره پیگیری حراست دانشگاه برای تأمین امنیت دانشجویان به زمانه می‌گوید:

بلافاصله بعد از حمله با قمه به دانشجویان دختر دانشگاه سوره، حراست با انتشار محدود اطلاعیه‌ای در میان دانشجویان، از آن‌ها به خاطر «لج‌بازی» و «ایجاد مزاحمت برای همسایگان» انتقاد کرد.

به گفته او، نیروهای انتظامی حاضر در محل در روز حمله فرد قمه‌کش، در حالی که امکان بازداشت او را داشتند، به بهانه نداشتن «دستور قضایی» از این کار خودداری کرده‌اند: «نه تنها در خود روز این حمله، نیروی انتظامی این فرد را به دلیل نداشتن دستور قضایی بازداشت نکرد، که حتی روز بعد، وقتی از نیروهای حفاظت فیزیکی دانشگاه به خاطر عدم تأمین امنیت خود انتقاد کردیم، یکی از مأموران به ما گفت پدر خود شما هم راضی نیست که مقنعه خود را برداشته و در مقابل بقیه مردان سیگار بکشید.»

موج انتقام‌گیری از دانشگاه به خاطر مشارکت فعال در جنبش «زن، زندگی، آزادی» ادامه دارد و از آن سو هم دانشجویان تلاش می‌کنند با شیوه‌های مختلف مقاومت خود را در برابر این سرکوب بی‌سابقه نشان دهند. تداوم سرکوب همیشه تلویحاً به معنای تداوم مقاومت هم هست.