۱۸ مه سالروز قیام در کره جنوبی علیه سیاست‌های سرکوبگرانه سالانه و ارتجاعی است. سرکوب خونین قیام در سال ۱۹۸۸ بویژه در شهر کوانکچو هزاران قربانی بر جای گذاشت.
بنیاد گوانچکو (بنیاد ۱۸ مه) به یاد مبارزان و قربانیان قیام دهه ۸۰ تاسیس شده است و جایزه‌ی سالانه آن به نام «جایزه‌ی صلح ویژه‌‌ی حقوق بشر» هر سال به یکی از تشکل‌های فعال و مترقی تعلق می‌گیرد. این جایزه سال ۱۹۹۳ به مادران خاوران تعلق گرفت و دو تن از مادران اعدام شدگان دهه ۶۰ برای دریافت آن به سئول رفتند.
امسال بنیاد ۱۸ مه جایزه‌ی صلح ویژه‌‌ی حقوق بشر ۲۰۲۳ را به پاس مبارزات معلمان ایران علیه سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت ایران علیه فعالان جنبش معلمان و کارگران به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اعطا کرد. شورای هماهنگی معلمان نوشته است سفارت ایران در کره جنوبی به اعطای جایزه به تشکل صنفی معلمان اعتراض کرده و تلاش کرده بنیاد ۱۸ مه را از این کار منصرف کند.

سئول، پایتخت کره جنوبی، پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت / ۱۸ مه شاهد تجمع شمار زیادی از معلمان کره‌ای بود. آن‌ها به فراخوان اتحادیه معلمان و کارگران آموزش و پرورش (KTU) کره جنوبی برای اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت از جمله افزایش سن بازنشستگی، تعدیل ساختاری و کاستن از حقوق و مزایای شاغلان به خیابان آمده بودند. یکی از سخنرانان این تجمع شیوا عاملی راد بود. او به کره جنوبی رفته بود تا به نمایندگی از شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران «جایزه‌ی صلح ویژه‌‌ی حقوق بشر ۲۰۲۳» را دریافت کند.

اتحادیه معلمان و کارگران آموزش و پرورش (KTU) کره جنوبی سازمانده تجمع سراسری ۱۸ مه ۲۰۲۳، اتحادیه معلمان کره جنوبی است. بیش از دو سوم معلمان کره جنوبی در آن عضویت دارند. این اتحادیه نیز همانند تشکل‌های صنفی مستقل معلمان ایران طی ده‌ها فعالیت خود مسیر پرفراز و نشیبی را شامل دستگیری‌های وسیع و اخراج هزاران معلم به جرم فعالیت صنفی طی کرده است. به‌رغم سرکوب و سنگ اندازی‌های دولت کره جنوبی این اتحادیه در نهایت در سال ۱۹۹۹ به رسمیت شناخته شد.

شیوا عاملی راد طی سخنانی در تجمع سراسری معلمان کره جنوبی بر ضرورت همبستگی بین المللی تشکل‌های معلمان و کارگران برای آزادی و عدالت اجتماعی تاکید کرد.

جایزه اهدایی به نماینده تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ــ عکس: کانال شورای هماهنگی
جایزه اهدایی به نماینده تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ــ عکس: کانال شورای هماهنگی

همبستگی در راه دست‌یابی به عدالت اجتماعی و رهایی

نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بخشی از سخنانش گفت آنچه معلمان ایران و کره جنوبی را در کنار یکدیگر قرار داده است تلاش‌ها و امیدها برای عدالت اجتماعی و رهایی و ایجاد سیستم آموزشی مترقی و دمکراتیک است:

تلاش‌ها و مبارزات معلمان کره جنوبی از ۱۹۸۹ را از طرف شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان صمیمانه به شما تبریک میگویم. ما از مبارزات شما آموخته‌های بزرگی را کسب کرده‌ایم. من امروز در جمع شما هشتم تا صدای محمد حبیبی، رسول بداقی، عبدی، جعفرزاده، فتحی و ده‌ها معلم دیگری باشم که فقط به خاطر دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان ایران در زندان به سر می‌برند. من اینجا هستم تا صدای معلمانی باشم که دهه‌ها در ایران در دفاع از عدالت اجتماعی، آموزش رایگان و با کیفیت تلاش کرده‌اند و همچنین به یاد معلم انقلابی فرزاد کمانگر و کودکانی که توسط حکومت کشته شده اند.

نماینده شورای هماهنگی در ادامه سخنان خود به دو دهه تلاش تشکل صنفی معلمان برای سازماندهی مطالبات و مبارزات معلمان ایران اشاره کرد و افزود این تشکل همزمان تلاش کرده است شبکه‌ای‌ بین المللی از همبستگی با سایر اتحادیه‌های معلمان و اتحادیه‌های کارگری مترقی ایجاد کند.

شیوا عاملی راد در ادامه به بنیان‌های نزدیکی و همبستگی تشکل معلمان ایران و کره جنوبی اشاره کرد و گفت:

شورای هماهنگی اعتقاد راسخ دارد که حمایت و همبستگی بین المللی مترقی به معلمان و سایر کارگران قدرت بیشتری می‌دهد. همچنین ما باور داریم که معلمان و سایر کارگران جهان باید خود و اتحادیه‌های خود را از طریق شبکه‌های همبستگی بین المللی تقویت کنند تا مبارزات خود را بهم پیوسته تر و موثرتر کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در دو دهه گذشته به جرم مبارزه برای مطالبات صنفی معلمان و خواست آموزش رایگان، برابر و با کیفیت برای همه دانش آموزان بهای زیادی پرداخته است. ده‌ها معلم در این راه از کلاس درس به زندان منتقل شده و آزار و شکنجه شده‌اند. تعداد بیشتری اخراج و از ادامه کار محروم شده‌اند.

شورای هماهنگی تکل‌های صنفی معلمان ایران در ارتباط با فدراسیون آموزش بین المللی است. این فدراسیون پشتیبان قوانین و مقررات بین المللی دفاع از حقوق معلمان، حق آموزش و تشکلیابی معلمان است. اتحادیه‌های معلمان ۱۷۸ کشور جهان با ۳۲ میلیون عضو را در بر می‌گیرد. این سازمان با نهادهای کارگری بین المللی نیز در ارتباط است.

فدراسیون آموزش بین المللی بارها در حمایت از مطالبات و اعتراضات معلمان ایران بیانیه صادر کرده و احضار و بازداشت معلمان و سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کرده است.