مراسم سوگند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور شنبه ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن در پارلمان این کشور برگزار شد.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، مراسم تحلیف اردوغان در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا و با حضور ۲۱ رئیس دولت، ۱۳ نخست‌وزیر، نمایندگان پارلمان و وزیران و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از جمله ناتو، سازمان کشورهای ترک (OTS) و سازمان همکاری اسلامی (OIC) برگزار شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز در مراسم تحلیف اردوغان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی شرکت داشت.

اردوغان ساعت ۱۴ به‌وقت محلی در مجلس ملی ترکیه حاضر شد و با یاد کردن سوگند ریاست جمهوری دوره جدید زمامداری خود را آغاز کرد. او حکم ریاست جمهوری خود را از دولت باغچه‌لی، رئیس موقت مجلس ملی ترکیه دریافت کرد.

بدین ترتیب حکومت دو دهه‌ای رجب طیب اردوغان برای پنج سال دیگر تمدید شد.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که یکشنبه ۷ خرداد / ۲۸ مه برگزار شد، رجب طیب اردوغان ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رأی و ۵۲,۱۸ درصد آرا را به‌دست آورد و کمال قلیچداراوغلو، رقیب او با ۲۵ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۲۴ رأی ۴۷,۸۲ درصد از آرا را کسب کرد.

اردوغان ۶۹ ساله به‌عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری ترکیه پس از اعلام جمهوریت در این کشور، شامگاه شنبه کابینه خود را معرفی خواهد کرد. دولت جدید وظیفه دارد بحران اقتصادی با تورم سرسام‌آور و سقوط لیر را در دستور کار خود قرار دهد.

پرداختن به مشکلات اقتصادی ترکیه با نرخ تورم ۴۳,۷۰ درصدی اولویت اردوغان خواهد بود. بخشی از این مشکلات به دلیل سیاست نامتعارف او در کاهش نرخ بهره برای تحریک رشد اقتصادی بروز کرده است.

بیست‌وهشتمین دوره پارلمان ترکیه روز گذشته، جمعه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن گشایش یافت و نمایندگان جدید آن در نخستین جلسه پس از انتخابات ۲۴ اردیبهشت / ۱۴ مه با حضور اردوغان سوگند یاد کردند.

در انتخابات پارلمانی ترکیه ائتلاف جمهور (طرفداران اردوغان) با ۴۹,۳۱ درصد آرا و ۳۲۳ کرسی اکثریت پارلمان را به‌دست آورد و ائتلاف ملت (طرفداران قلیچداراوغلو) با ۳۵,۱۹ درصد آرا ۲۱۲ کرسی را کسب کرد. پارلمان ترکیه ۶۰۰ کرسی دارد.

باسابقه‌ترین رهبر ترکیه در میان تنش‌ها با غرب با چالش‌های دیپلماتیک قابل توجهی مواجه است.

متحدان ناتو مشتاقانه منتظرند تا آنکارا به تلاش سوئد برای پیوستن به این ائتلاف نظامی پیش از اجلاس ماه ژوئیه چراغ سبز نشان دهد.

اردوغان موافقت خود را با تأیید این درخواست مشروط کرده و استکهلم را به پناه دادن به «تروریست‌های» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم می‌کند که آنکارا و متحدان غربی، این حزب را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در آخر هفته با اردوغان گفت‌وگو خواهد کرد.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در توییتر گفت که در نشست ناتو در اسلو در ارتباط با پیوستن کشورش به این پیمان نظامی «پیام روشنی» از ترکیه و مجارستان دریافت کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این‌باره گفت:

پیامی شفاف برای دوستان سوئدی! به تعهدات ناشی از تفاهم‌نامه سه‌جانبه عمل کنید و گام‌های مشخصی در مبارزه با تروریسم بردارید.